החברה הפולנית של דנקנר גייסה יותר מחצי מיליארד דולר באג"ח

החברה, בעלת זיכיון להקמת רשת טלפון בפולין, ותתמודד החודש במיכרזי טלפוניה על חמש ערים נוספות * מת"ב עשויה לחבור אליה מחדש

השנה האחרונה בחייה של דנקנר השקעות הולכת ומתבררת כמשמעותית ודרמטית בכל הקשור להרחבת עסקי הקבוצה. ההתרחבות כוללת השקעת ענק בבנק הפועלים, גיוסי הון גדולים במת"ב, דור כימיקלים ובקרוב גם בדנקנר עצמה, וגיוס הון ענק בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר אותו השלימה השבוע חברת נטיה אחזקות הפולנית (לשעבר אר.פי.טלקום), בה מחזיקה דנקנר ב-%24 מהמניות.

נטיה אחזקות גייסה אתמול (ב') 400 מיליון דולר באמצעות אג"ח מגופים מוסדיים בארה"ב ובאירופה. גיוס ההון אשר נוהל על ידי מריל לינץ', כלל גיוס של 325 מיליון דולר בארה"ב ועוד 135 מיליון מארק באירופה. גיוס זה מצטרף לגיוס של 155 מיליון דולר, אותו השלימה נטיה לפני כשבועיים מסינדיקט של בנקים אירופיים בניהולו של צ'ייס מנהטן בנק ובהשתתפות של הבנק הגדול בפולין "הנד לווה".

גיוס ההון האחרון כולל גם אג"ח מסוג ZERO COUPON, הנחשבת לתקדים בינלאומי בשוק הכספים האירופי. האג"ח לתקופה של 10 שנים מיועדת למימון הפרוייקט של נטיה להקמת רשת טלפון בפולין. מתוך הסכומים שגוייסו, 200 מיליון דולר הינם באג"ח הנושאת ריבית של %10.25 החל ממאי 98' ו-125 מיליון דולר באג"ח נושאת ריבית של %11.25 לשנה, שפירעון הריבית בה יתחיל בשנת 2001.

השליטה בנטיה נחלקת כיום בין דנקנר השקעות (%24), שהשקיעה עד עתה כ-25 מיליון דולר בחברה, קבוצת שמרוק-טריפויל (%23) וגולדמן זאקס (%12). כמו כן, שותפות בחברה מספר קרנות השקעה מקבוצת סוסאיטה ג'נרל ובנק ההשקעות אופנהיימר. נטיה מחזיקה ב-%75 מהחברות נטיה טלקום ונטיה סאות', המחזיקות בפועל בזיכיונות בפולין. יתרת האחזקה בחברות הבנות של נטיה (%25) מוחזקת על ידי חברת התקשורת הלאומית השוודית, טליה.

נטיה מחזיקה כיום בזיכיון להקמה וחיבור רשת טלפוניה ב-15 איזורים שונים בפולין, בהם כ-10 מיליון תושבים המהווים כרבע מאוכלוסיית פולין. שלב א' של הקמת הרשת, שצפוי להסתיים בשנת 99', כולל חיבור של 400 אלף קווים. עד לסוף השנה הנוכחית אמורה נטיה להפעיל כ-160 אלף קווים עבור כ-100 אלף מנויים.

נוסף על כך, מתמודדת נטיה במיכרז להקמת רשת טלפוניה ב-5 ערים גדולות נוספות ברחבי פולין, כאשר ארבע מתוכן כלולות בנפות האיזוריות בהן כבר יש לנטיה זיכיון להקמת התשתית. הערים בהן ניגשה נטיה למיכרז הן פוזנן, העיר הגדולה במערב פולין, וכן קראקוב, קטוביץ' וחלם הממוקמות בדרום המדינה. כמו כן מתמודדת נטיה על העיר שצ'צ'ין, הנמצאת מחוץ לאיזורי הזיכיון הקיימים של החברה.

מאיר סרברניק, נציגה של דנקנר במועצת המנהלים של נטיה, סבור שלנוכחות המוקדמת של נטיה באיזורים אלו עשויה לסייע לזכייה במיכרזים החדשים ולזרז את הקמת הרשת באיזורים העירוניים. זכייה במיכרזים אלו עשויה להרחיב את נפח הרשת של נטיה מ-400 אלף קווים ל-600 אלף קווים. התאריך האחרון להגשת המועמדות למיכרזים אלו הוא ה-17 בנובמבר, ומתמודדות בהם קבוצות בינלאומיות נוספות.

בעבר הלא רחוק אמורה היתה חברת מת"ב, המוחזקת על ידי קבוצת דנקנר, להשתתף בקבוצת השליטה בנטיה. הכניסה של מת"ב תוכננה להתבצע במהלך משולב יחד עם כניסת קרנות ג'נרל אלקטריק וחברת נישו היפאנית. בהמשך ביטלה ג'נרל אלקטריק את כוונתה להצטרף לקבוצה, וכתוצאה מכך חל עיכוב בגיוס ההון שאמור היה להיערך תחילה בחסות הבנק האירופי לפיתוח E.B.R.D. עיכוב זה דחה גם את הצטרפותה של מת"ב לקבוצה. לדברי סרברניק, מת"ב עשויה להצטרף מחדש לקבוצה עם השלמת גיוס ההון ופירסום תוצאות המיכרזים האחרים. האירגון מחדש של מבנה הקבוצה עשוי לצרף גם את חברת טליה השוודית לקבוצת השליטה, בתמורה למניותיה בחברות הבנות של נטיה.

סרברניק הביע שביעות רצון מגיוס ההון, שהביקוש שהיה גדול בכ-%25 בהשוואה לתיכנון המקורי. לדבריו, הריבית שנקבעה לאג"ח הינה אטרקטיבית, בהתייחס לכך שלנטיה ניתן חופש מוחלט לגבי אופן השימוש בכספים והיכולת לנייד את המקורות בין הפרוייקט הנוכחי לפרוייקטים העתידיים. סרברניק אמר עוד, כי בכוונת החברה להתמודד בעתיד על מיכרזים בפולין להפעלת רשת לשיחות בינלאומיות.

נטיה המאוחדת בדו"חותיה של דנקנר השקעות רשמה במחצית הראשונה של 97' הכנסות של 3.4 מיליון דולר בעסקי הטלפון, והפסד כולל של 9.5 מיליון דולר. סך השקעתה בנכסים קבועים הסתכם בסוף יוני ב-100 מיליון דולר, וההון העצמי שלה באותה עת הסתכם ב-52 מיליון דולר. «מאת עמי גינזבורג «החברה הפולנית של דנקנר גייסה יותר מחצי מיליארד דולר באג"ח «החברה, בעלת זיכיון להקמת רשת טלפון בפולין, ותתמודד החודש במיכרזי טלפוניה על חמש ערים נוספות * מת"ב עשויה לחבור אליה מחדש