המשטרה: היה חשש מהשפעת גורמי פשע מאורגן זרים על תוצאות הבחירות

ראש מחלקת מודיעין: מדינות מתייחסות בחשדנות לישראל בשל נכונותה לספוג הון זר

ראש מחלקת מודיעין במשטרת ישראל, תנ"צ חזי לדר, דיווח היום (ד') לוועדה לביקורת המדינה, כי נציגים של אירגוני פשע מאורגן זרים שקלו לחדור למערכת הפוליטית בישראל דרך אחת המפלגות הגדולות, או באמצעות רכישת השפעה במפלגה קטנה. הוא דיווח גם על נסיונות של אירגוני פשיעה בינלאומיים, לרכוש השפעה במערכות כלכליות ותקשורתיות בישראל.

הוא ציין עם זאת, כי על נסיונות החדירה נודע למשטרה בדיעבד, ולא ידוע מה הוחלט ומה בוצע בעקבות הדיונים שקיימו אנשי הפשע המאורגן. הוא התריע על כך, כי הבעייה נוגעת למספר גורמים בישראל כמו משרדי האוצר, המשפטים, הפנים והתמ"ס, וניגודי עניינים בין גורמים אלה מקשים על המשטרה להאבק באיום החדירה הזר.

תנ"צ לדר סיפר על פרשייה שפוענחה אשר ניתן לה השם צופן - "רומן רוסי" - במהלכה נחשף אזרח ישראלי, עובד משרד הפנים, ששיתף פעולה עם העבריינים הזרים ואיפשר את עלייתם לישראל בזיוף מסמכים ובדרכי מירמה.

תנ"צ לדר הוסיף, כי הידיעות על קיומה של פגישה שהתקיימה בין גרגורי לוצ'נסקי, שנחשד בפעילות פלילית בינלאומית, לבין בנימין נתניהו לפני הבחירות לכנסת, הגיעו גם הן למשטרת ישראל אך בדיעבד. הוא השיב בשלילה לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ רן כהן, אם המשטרה אימתה את עובדת קיומה של פגישה זו.

לדעת תנ"צ לדר, מדובר בסכנה חמורה ביותר, המהווה איום אסטרטגי קיומי לישראל. התופעה התגלתה בתקופת העלייה הגדולה לישראל בראשית שנות ה-90', ואילו בתקופה שלפני הפריימריס האחרונים המשטרה אפילו חששה מהשפעה ישירה של גורמי הפשע על תוצאות הבחירות, והיתה ערה לאפשרות שגורם עברייני זר ישתלט על מוקד כוח פוליטי.

עם זאת, אמר כי דברים כאלה כבר קרו במדינות אחרות גם בעולם המערבי, אך ציין שהמשטרה אינה יכולה לפעול על סמך מידע בלבד ועליה לבסס קודם תשתית מודיעינית. הוא התריע על כך שעדין לא נחקק בישראל חוק להלבנת הון שחור, וציין כי מדינות בעולם מתייחסות היום לישראל בחשדנות על רקע נכונותה לספוג הון זר מכל מקום, בלי לבדוק את כשרות מקורותיו. «מאת צבי לביא «המשטרה: היה חשש מהשפעת גורמי פשע מאורגן זרים על תוצאות הבחירות «ראש מחלקת מודיעין: מדינות מתייחסות בחשדנות לישראל בשל נכונותה לספוג הון זר