הניסיון המוצלח בנמל אשדוד הביא את עזרא הראל לרוסטוק שבגרמניה

רוגוזין עשויה להשקיע עד 34 מ' ש' ב-%25 מחברת ניהול הנמל הגרמני, שבה שותף הלורד יאנג

כבר בחודש שעבר, בעת שגייסה 47 מיליון שקל מהציבור באמצעות הנפקת אג"ח, דיווחה חברת תעשיות רוגוזין, כי חלק מהכסף עשוי למצוא את דרכו לנמל זר באירופה. החל מיוני 96' ניהלה רוגוזין לסירוגין מו"מ להשקעה ב-%25 ממניות חברה זרה, שהוקמה במטרה לרכוש זכויות חכירה בנכסי הנמל, במסגרת תהליך הפרטה שמבוצע ע"י בעלי חברת הנמל, שהינם גוף שלטוני.

מבדיקה שערך 'גלובס' עלה אז, כי מדובר בנמל רוסטוק שבגרמניה, וכי שותפיה של רוגוזין להשקעה המיועדת הם הלורד יאנג, לשעבר נשיא כייבלס אנד וויירלס הבריטית; וגזבר הליכוד לשעבר, מנחם עצמון.

היום דיווחה רוגוזין, כי אותה חברה זרה, קיבלה את כל האישורים הדרושים לשם חתימת הסכם בינה לבין הגוף השלטוני, וכי היא צופה את חתימת ההסכם בימים הקרובים. בהתאם לכך הוזמנה רוגוזין לחדש את המו"מ בקשר לעיסקה האמורה, שעל פי תנאיה תיתן לחברה הזרה הלוואה של 10 מיליון מארק (כ-20 מיליון שקל), ותקבל אופציה להגדיל את השקעתה ל-17 מיליון מארק (34 מיליון שקל) תמורת %25 ממניות החברה הזרה.

מרוגוזין, העוסקת בעיקר בייצור רבדים לחיזוק צמיגים במפעלים בארה"ב ובישראל, נמסר היום כי ההשקעה נעשית במסגרת מדיניות רוגוזין כחברת השקעות המנצלת את קשריו הבינלאומיים של עזרא הראל, בעל השליטה בחברה באמצעות חברת האחזקות לידן.

נמל רוסטוק, נמסר מהחברה, הוא הנמל הגדול ביותר לחוף הים הבלטי, והוא איננו קופא בחורף. -העובדה, שככל הנראה מעניינת את החברה לא פחות מעסקי הימאות, היא מאות דונמים לפיתוח עתידי סביב נמל רוסטוק. רוגוזין התמודדה בעבר, ללא הצלחה, על רכישת מספנות ישראל מידי המדינה; וגם שם, ככל הנראה, משכו את תשומת ליבה רזרבות הנדל"ן במקום.

העניין של הראל ברכישת נמלים, שהפעילות סביבם מאפשרת פיתוח פעילות נדל"ן עניפה, התעורר כבר מהשקעתו הראשונה בישראל - במניות רוגוזין עצמה. הראל ראה לנגד עיניו את עתודות הנדל"ן הגדולות של החברה, השוכנות לחוף נמל אשדוד, ובין היתר, השתעשע ברעיון לפתח את הקרקע בקירבת הנמל.

סופו של דבר, את הקרקע לא פיתח הראל, אולם מכירתה בנובמבר 96' לחברת החשמל, איפשרה לרוגוזין להקטין את התלות בתעשיית הצמיגים, פעילות המתאפיינת בריווחיות נמוכה, ולהפוך לחברת השקעות. באותה עיסקה מכרה רוגוזין לחברת החשמל 395 דונם באשדוד, לרבות השטחים המשמשים כיום את מפעלה, תמורת 62.5 מיליון דולר; סכום כסף שכשני שלישים ממנו נרשם כרווח הון. מתמורת המכירה השקיעה עד כה רוגוזין בקווי הייצור של מפעל אפאר לבדים לא ארוגים, בהקמת מלון בעיר נצרת, ובמיתקנים לטיהור מים. «מאת שי שלו «הניסיון המוצלח בנמל אשדוד הביא את עזרא הראל לרוסטוק שבגרמניה «רוגוזין עשויה להשקיע עד 34 מ' ש' ב-%25 מחברת ניהול הנמל הגרמני, שבה שותף הלורד יאנג