העיסקאות הגדולות של פרופ' אהרון יורן ז"ל

יורן טיפל במכירת מניות כור, שהוחזקו בידי חברת העובדים, לידי קבוצת שמרוק; בשנות ה-80' טיפל במיזוג בין איחוד הקבוצות והקיבוצים לקיבוץ המאוחד. בנוסף, העניק טיפול וייעוץ שוטף לחברות העובדים

עו"ד פרופ' אהרון יורן ז"ל, שהלך לעולמו ביום שבת האחרון, טיפל באחת העיסקאות הגדולות במשק: מכירת %22.5 ממניות כור, שהוחזקו בידי חברת העובדים, לידי קבוצת שמרוק, לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר. יורן ייצג את חברת העובדים בעיסקה זו, כשם שייצגה בעוד עיסקאות גדולות רבות.

יורן ז"ל, מומחה למיסוי ודיני חברות, שימש כפרופסור מן המניין ובעל קתדרה בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים, ופירסם ספרים ומאמרים רבים בנושאי מיסים, חברות, ניירות ערך ובנקאות.

הוא צידד בהטלת מס על רווחים מהבורסה. עם זאת, טען לפגמים בשיטת הטלת המס שהציע האוצר בזמנו. יורן טען, כי השיטה מציעה, למעשה, מיסוי כפול על רווחים, שכן רווחי ההון של חברות נגזרים מהרווח הנקי שלהן, לאחר שהחברות כבר שילמו מס על רווחיהן. כן טען, כי השיטה שהציע האוצר, היתה יוצרת מצב של כללי משחק שונים לשחקנים השונים.

בתמורה לטיפולו השוטף בחברת העובדים, קיבל יורן הכנסה קבועה של כ-10,000 דולר. עבור טיפולו במכירת מניות כור לקבוצת שמרוק, קיבל כחצי מיליון דולר, ובנוסף לכך, קיבל כ-200 אלף דולר עבור חוות דעת שנתן לחברת העובדים.

יורן אמר אז, כי השכר, %0.2 מהיקף העיסקה, ביחס לשירותים שנתן וההישגים שהשיג במכירה, נמוך משמעותית מהוצאותיה של הממשלה בעיסקאות מקבילות של מכירת מניות. גם חיים רמון, אז מזכ"ל ההסתדרות, וחיים אורון, אז גיזבר ההסתדרות, טענו, כי לו היתה העיסקה מבוצעת בידי גורם אחר, שכר הטירחה היה גבוה בהרבה - עד %1-%1.2 מהיקף העיסקה.

בין השאר, הועסק יורן כיועץ מיוחד לענייני מיסוי של חברת הנכסים של ההסתדרות. עבור כך קיבל סכום חודשי קבוע: כ-10,000 שקל.

בין השאר, ייצג יורן את חברת העובדים בבוררות בנושא גמול, ובמכירת מניותיה בבינוי ושיכון - %15, לעובדי החברה ולתד אריסון. הוא אף ייצג אותה בעתירה לבג"ץ שהוגשה נגדה, בעניין התיקון שהכניסה לתקנונה, הקובע כי בעת פירוקה, יועברו נכסיה לטובת גוף הנקרא קרן העבודה.

כנגד יורן נטען אז, כי יזם, כביכול, את התיקון, על רקע רצונו להיות מפרקה של חברת העובדים, לכשיתבצע הפירוק. בתגובה לטענה האמורה טען אז יורן, כי מדובר בהשמצה, מה עוד שייתכן שחברת העובדים כלל לא תפורק.

כן טען, כי התיקון הספציפי בתקנון חברת העובדים נשקל במסגרת אפשרויות נוספות שנשקלו, והתקבל על דעת המוסדות המוסמכים של חברת העובדים.

בשנות ה-80 טיפל יורן ז"ל במיזוג בין איחוד הקבוצות והקיבוצים לבין הקיבוץ המאוחד, למה שידוע כיום כתק"ם. בהמשך, ייצג את התק"ם בפרשת בלאס, בתביעה שהגישה התק"ם נגד דוד בלאס ובנק דיסקונט. בין השאר, שימש כמפרק של חברת אריה, יחד עם עו"ד רפאל ברוכשטיין. « «העיסקאות הגדולות של פרופ' אהרון יורן ז"ל «יורן טיפל במכירת מניות כור, שהוחזקו בידי חברת העובדים, לידי קבוצת שמרוק; בשנות ה-80' טיפל במיזוג בין איחוד הקבוצות והקיבוצים לקיבוץ המאוחד. בנוסף, העניק טיפול וייעוץ שוטף לחברות העובדים