הצי האמריקני הפסיק הפעלת מזל"טי ה"פיוניר" מתוצרת תע"א בשל חוסר שביעות רצון

תע"א: המדובר במערכות שכבר היו אמורות לצאת משירות

הצי האמריקני, שרכש מהתעשייה האווירית מטוסים ללא טייס (מזל"טים) מסוג "פיוניר", הביע באחרונה חוסר שביעות רצון מביצועי המזל"טים, מיכולתם המבצעית ומרמת הלוגיסטיקה והתחזוקה שלהם. ל"גלובס" נודע, כי מאז חודש נובמבר הוצאו מזל"טי ה"פיוניר" מפעילות מבצעית. היקף העסקה היה מאות מיליוני דולרים, ונרכשו במסגרתה 9 מערכות שבהן 54 מטוסים.

מקורות בטחוניים מסרו ל"גלובס", כי הדעה השלילית עשוייה להעמיד בספק את המשך ההצטיידות האמריקנית והפעלת ה"פיוניר", המפותח במפעל מל"ט של תע"א ומיוצר בארה"ב ע"י חברת A.A.I.

מדו"ח פעילות של המזל"טים, שפורסם השבוע בוושינגטון, עולה, כי באחרונה התרסק "פיוניר" בפעילות מבצעית מספינת הצי. בחזרה מפעילות בבוסניה, הגיע המטוס לנחיתה, וטס מתחת לרשת הבטחון האמורה ללכוד אותו. הוא התנגש ב"פיוניר" אחר על הסיפון, והמטוסים ניזוקו קשה. מהחקירה הראשונית עולה, כי ההתרסקות אירעה מכשל במערכת הטייס האוטומטי.

הצי טוען, כי ה"פיוניר" מוגבל בפעילות במזג אוויר קשה, דבר שהביא לביטול 3 משימות מבצעיות. מפקד יחידת הספינות המפעילות את ה"פיוניר", סקיפ ביוקנן, הוסיף, כי המזל"טים תופסים יותר מדי מקום על הסיפון.

"זהו מחיר גבוה מדי עבור התוצאות שהמזל"טים מביאים", אמר ביוקנן, "ולמרות שיש להם פוטנציאל, אנו משלמים קנס על תיפעולם. האיזור שה'פיוניר' תופס על הסיפון, היה מאפשר לנו להקים מינחת נוסף עבור המסוקים שאנו מפעילים מהספינה.

"קיימות גם בעיות קשות בתחום הלוגיסטיקה של המזל"טים, ולעיתים עוברות שנתיים עד שמגיעים חלקי חילוף עבורם. סרטי הצילום הצבעוניים שבמערכת אינם מספקים תמונות באיכות טובה, ומאמצינו במשך 8 חודשים לקבל סרטי צילום בשחור-לבן לא עלו יפה. החלטתי פשוט להיכנס לחנות צילום ולקנות סרטי צילום למזל"ט".

מנהל מפעל מל"ט, אפרים צוקרמן, מסר בתגובה, כי מערכות ה"פיוניר" הנמצאות בשירות הצי מאז 1987, כבר היו אמורות לצאת מהשירות. "האירועים שפורסמו בוושינגטון", אמר צוקרמן, "היו תוצאה של הפעלה מבצעית.

"הצי רוצה מזל"ט המופעל ממסוק ואינו תופס מקום על סיפון, ומכאן נובעות חלק מהטענות. אין לי ספק, כי הצי ימשיך להפעיל את ה'פיוניר', ואולי אף יצטייד במערכות נוספות". «מאת דרור מרום «הצי האמריקני הפסיק הפעלת מזל"טי ה"פיוניר" מתוצרת תע"א בשל חוסר שביעות רצון «תע"א: המדובר במערכות שכבר היו אמורות לצאת משירות