התחיל במכירת חיסול של מרקוס כץ, ייגמר כנראה אצל דסק"ש

תבל, מקבוצת דסק"ש, עשויה לרכוש את גוונים ו-%32.3 ממוניטין עיתונות תמורת 280 מ' ד'. בכך נותנת למעשה תבל גושפנקא למחיר הגבוה שהיתה מוכנה כייבל-טל האמריקנית לשלם תמורת הבעלות בגוונים * כייבל-טל היא זו שהיתה אמורה לרכוש את גוונים, אך היא המחתה את זכותה לתבל בגלל קשיים צפויים מצד הממונה על ההגבלים העסקיים

תעשיית הטלוויזיה בכבלים הופכת בהתמדה לאחד מענפי ההשקעה המרתקים ביותר בישראל. מעיסקה לעיסקה עולה שווין של חברות הכבלים, שצופים להן צמיחה רבה בעידן שעשוי לשלב טלוויזיה בכבלים עם אינטרנט וטלפוניה. אתמול (ב') ניתנה גושפנקא נוספת לרמות המחירים הגבוהות של חברות בענף, לאחר שחברת הכבלים תבל קיבלה אופציה לרכישת הבעלות המלאה בחברת גוונים, וכשליש מקבוצת התקשורת מוניטין עיתונות, תמורת כ-280 מיליון דולר.

תבל, מקבוצת דסק"ש, קיבלה את האופציה מידי חברת UPC (יו.פי.סי) האמריקנית, המחזיקה בחברת כייבל-טל (TEL CABLE), גם היא מארה"ב. כייבל-טל חתמה בדצמבר 97' על הסכם לרכישת כל המניות בחברת הטלוויזיה בכבלים גוונים, תמורת סכום כולל של 240 מיליון דולר. העיסקה שיקפה מחיר של 1,730 דולר למנוי, גבוה משמעותית מהמחיר המקובל בענף בישראל, שעמד סביב 1,000 דולר, וגרמה לגורמים רבים בענף להרים את גבותיהם למשמע מחיר העיסקה.

אלא שעיסקת כייבל-טל היתה כפופה לאישורים שונים, ביניהם זה של הממונה על ההגבלים העסקיים, שעליו לתת אישור מיוחד לעיסקאות במסגרתן רוכשים משקיעים זרים שליטה בחברות ישראליות. -חשיבותו של אישור זה גוברת בענף כמו טלוויזיה בכבלים, בו מדובר במספר קטן יחסית של אזורי זיכיון ושל שחקנים. עובדה זו מגבילה את היקף התחרות בענף לכזו המתנהלת בין מספר מצומצם של גורמים, ולכן מתן האישור לגורם זר, שעשוי להגיע לעמדת מפתח בענף, נשקל ביתר זהירות.

ככל הידוע, הסתמנו בעיות בקבלת אישור הממונה ליו.פי.סי, ולכן החליטה האחרונה להמחות את הזכויות שהיו לה מכוח החוזה לרכישת גוונים, שכלל גם רכישת %32.3 ממניות מוניטין עיתונות, שהיא בין היתר בעליו של עיתון העסקים גלובס.

יו.פי.סי, שהיא מפעילת טלוויזיה בכבלים במערב ובמזרח אירופה, כבר חדרה לענף הטלוויזיה בכבלים בישראל, והיא מחזיקה ב-%23.3 ממניות תבל. לצידה מחזיקות בתבל גם חברת הכבלים TCI הפועלת בארה"ב (בידיה %23.3 מתבל), וכאמור דיסקונט השקעות (%24.25) והחברה האחות שלה, פי.אי.סי (%24.25). כמו כן, מחזיקים בעלי מניות נוספים יחדיו בכ-%5 מהונה של תבל, שפעילות הטלוויזיה בכבלים שלה מוערכת בכ-260 מיליון דולר, לא כולל את אחזקתה בספקית האינטרנט המובילה בישראל, חברת נטוויז'ן.

יו.פי.סי נאלצה איפוא להמחות את הזכות לרכישת הבעלות בגוונים, ולשם כך מצאה לבסוף את תבל עצמה, בה היא כאמור בעלת מניות. תבל קיבלה איפוא את האופציה, שמימושה כפוף לביצוע בדיקת נאותות (DUE DILLIGENCE) לגוונים ולמוניטין וכן לאישורי הממונה על ההגבלים העסקיים ומועצת שידורי הכבלים בישראל.

בהקשר זה יש לציין, כי הממונה והמועצה נתנו לאחרונה אישור לרכישת השליטה בחברת הטלוויזיה בכבלים עידן על ידי קבוצת פישמן וחברת ערוצי זהב. כלומר, לממונה ולמועצה אין בעיה עקרונית עם העובדה שחברת כבלים אחת רוכשת את השליטה ברעותה. לפיכך, צפוי כי לא יעמדו קשיים גם בפני תבל, השואפת להתרחב באמצעות רכישת אחת מהשחקניות האחרות בענף.

עיסקת גוונים נולדה למעשה בסוף 97', כאשר המשקיע היהודי-מכסיקני מרקוס כץ ביקש לחסל את עסקיו בישראל. העסק העיקרי של כץ בארץ היה אחזקה ב%32.3 ממניות מוניטין עיתונות, לצידם של חיים בר און ז"ל ואליעזר פישמן (כל אחד מהשניים החזיק בכ-%33.8 ממניות מוניטין).

ככל הידוע, כץ ביקש למצוא קונה למניות מוניטין שבידיו באמצעות בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס, וכך הגיע לכייבל-טל וליו.פי.סי. בסל האחזקות של מוניטין היתה מצויה גם חבילה של שליש ממניות גוונים, ולצורך רכישת מניות כץ במוניטין היה צורך לתמחר אותן.

הערכת השווי נקבה בשווי של 240 מיליון דולר לגוונים, שווי שנחשב כאמור לגבוה ביותר עבור חברה בענף הכבלים. התמחור המפתיע של גוונים עורר במהירות את בעלי המניות האחרים בחברה (טלרד מקונצרן כור, חברת כייבלקום השוויצית ושאר בעלי המניות במוניטין - בר און ז"ל ופישמן). האחרונים החלו לנהל מו"מ עם יו.פי.סי, שסיכמה במקביל עם כולם על רכישת מלוא המניות בגוונים. -אלא שמכירת מניות מוניטין בגוונים נכרכה במכירת חלקו של מרקוס כץ במוניטין עצמה, ולכן גם האופציה הנוכחית אינה מפרידה בין שתי העיסקאות, ו"מאלצת" את תבל לרכוש את גוונים ונתח ממוניטין כמקשה אחת.

אם לשפוט לפי מחיר עיסקת כייבל-טל המקורית, בה הוערכה גוונים בכ-240 מיליון דולר, הרי שמחיר האופציה הנוכחית מעניק שווי של 40 מיליון דולר ל%32.3 ממוניטין. לאור זאת, השווי הנגזר למוניטין הוא כ-124 מיליון דולר.

פרט ל"גלובס", מחזיקה מוניטין גם בכבל התת-ימי בין ישראל לקפריסין ואיטליה (חברת "מד 1"), ב-%22 ממניות קווי זהב (ספקית השיחות הבינלאומיות), בחברת ISDN נט (מספקת ציוד להעברת תקשורת אינטרנט מהירה), חברת אמריקום (ספקית ציוד תקשורת) וחברות תקשורת נוספות.

מבחינתה של תבל, רכישת גוונים עשויה להציב אותה כחברת כבלים עם קרוב ל-400 אלף מנויים. דסק"ש, מבעלות השליטה בתבל, תעמיק באמצעות מימוש האופציה על ידי תבל את אחיזתה בענפי התקשורת השונים. גוונים ומוניטין עשויות להצטרף לאחזקות הנוכחיות של דסק"ש בתקשורת: סלקום, גילת וכמובן תבל ונטוויז'ן. «מאת אמיר אייזנברג «התחיל במכירת חיסול של מרקוס כץ, ייגמר כנראה אצל דסק"ש «תבל, מקבוצת דסק"ש, עשויה לרכוש את גוונים ו-%32.3 ממוניטין עיתונות תמורת 280 מ' ד'. בכך נותנת למעשה תבל גושפנקא למחיר הגבוה שהיתה מוכנה כייבל-טל האמריקנית לשלם תמורת הבעלות בגוונים * כייבל-טל היא זו שהיתה אמורה לרכוש את גוונים, אך היא המחתה את זכותה לתבל בגלל קשיים צפויים מצד הממונה על ההגבלים העסקיים «מאת אמיר אייזנברג «התחיל במכירת חיסול של מרקוס כץ, ייגמר כנראה אצל דסק"ש «תבל, מקבוצת דסק"ש, עשויה לרכוש את גוונים ו-%32.3 ממוניטין עיתונות תמורת 280 מ' ד'. בכך נותנת למעשה תבל גושפנקא למחיר הגבוה שהיתה מוכנה כייבל-טל האמריקנית לשלם תמורת הבעלות בגוונים * כייבל-טל היא זו שהיתה אמורה לרכוש את גוונים, אך היא המחתה את זכותה לתבל בגלל קשיים צפויים מצד הממונה על ההגבלים העסקיים