חוות דעת שהוגשה לנאמן: יש להימנע מהדחת מבקרת הפנים של מס הכנסה

רננה גוטמן, שמונתה בידי נציבות שירות המדינה לבקשת נאמן, קוראת לפעול להפגת המתח בצמרת הנציבות

רננה גוטמן, שמונתה לבדיקת הטענות ההדדיות בצמרת נציבות מס הכנסה, קובעת, כי יש לפעול לאלתר להפגת המתחים בנציבות. גוטמן מונתה בידי נציבות שירות המדינה, לבקשתו של השר יעקב נאמן, והגישה את הדו"ח לנציב שירות המדינה, שמואל הולנדר. היא סוקרת בו את הטענות בין הנציב דורון לוי ויתר חברי ההנהלה, לבין מבקרת הפנים, יעל שביט.

גוטמן מציינת, כי בבואה לערוך את הביקורת, היא נדהמה מעוצמת היחס השלילי שפיתחו רוב חברי הנהלת האגף כלפי שביט ואגף הביקורת (כטענתם): הם מקיימים ישיבות הנהלה, שהנושא העיקרי בהן הוא עבודת המבקרת; טוענים שפעילותה הכניסה את האגף למצוקה; מפגינים ראש קטן ואינם מקבלים החלטות; מפחדים מהביקורת; ומאשימים את שביט בכך שנפגשה עם עוזרו של שר האוצר והתלוננה בפניו על חברי ההנהלה.

גוטמן כותבת, כי רמת ההיכרות עם האגף וראשיו, אינה מספיקה כדי להעריך אלו מהטענות נכונות, ובעיקר עד כמה אין הן נכונות, וכן אם יש רקע נוסף לכל זאת, נוסף לפרשת הולילנד. בכל המקרה, המצב כיום קשה "וחדור חשדנות ואי הבנות". גוטמן כותבת, כי לא מצאה אפשרות לקבוע את המצב לאשורו, ולכן היא אינה יכולה לקבוע באופן נחרץ על מי מוטלת האחריות למצב זה. "לא יכולתי במסגרת זמן סבירה, בנסיבות העניין, לבדוק את כל הטענות העובדתיות לגופן, במידה מספקת לקביעת מימצאים עובדתיים חותכים", היא אומרת.

גוטמן מסיימת את חוות הדעת בדברים הבאים: "על המוסמכים, איפוא, לבחור בין שני פתרונות שלכל אחד חסרונות גדולים: אם יחליטו להימנע מהצעד הדרסטי של העברת המבקרת מתפקידה, יש לפעול באופן דחוף להפגת המתח ככל האפשר; האמצעי הפשוט והזמין ביותר הוא לערב את היעוץ המשפטי של האגף בהחלטות הביקורת, לפי נהלים שגובשו בין המבקר ובין היועץ המשפטי. כמו כן, יש לשקול היעזרות בסיוע חיצוני לגיבוש והנהגה של שינויים".

גוטמן מתנגדת בדו"ח לפיטוריה של שביט או להעברתה מתפקידה, כפי שביקש לעשות לוי. לפי חוות דעתה, ניתן יהיה להפסיק את עבודתה של שביט באגף הביקורת רק בתום החוזה שלה עם הנציבות, באפריל 1998. גוטמן נמנעה מעריכת ביקורת בנושא פרשת הולילנד, בשל החקירה שמנהלת המשטרה בנושא.

גוטמן מילאה בעבר תפקידים בכירים בנושא ביקורת במיגזר הציבורי. בין היתר, היתה גוטמן הממונה על הביקורת במערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה וסמנכ"ל המשרד, מבקרת הסוכנות היהודית וחברה בוועדה לביקורת בבנק לאומי.

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה, כי הדו"ח נתקבל לפני כחודש ונמסר לעיונו וטיפולו של שר האוצר.

מנציבות מס הכנסה נמסר בתגובה: "גוטמן מבהירה בדו"ח, כי לא הספיקה לדון בכל הטענות העובדתיות למיניהן לגופן, במידה מספקת לקביעת מימצאים עובדתיים חותכים, ואכן כך. הדו"ח אינו ממצה, ואין בו מסקנות ברורות באשר לטענות הצדדים. נציב שירות המדינה פנה בשבוע שעבר אל הצדדים לקבלת הערות על הדו"ח. בהתאם לאמור לעיל, יש בכוונתנו לדרוש את השלמת הדו"ח, ורק לאחר שזו תסתיים, תהיה בידינו האפשרות להתייחס למסקנותיו ואף לדרוש פעולות בעניין". «מאת יואב יצחק «חוות דעת שהוגשה לנאמן: יש להימנע מהדחת מבקרת הפנים של מס הכנסה «רננה גוטמן, שמונתה בידי נציבות שירות המדינה לבקשת נאמן, קוראת לפעול להפגת המתח בצמרת הנציבות