טיסת בכורה מוצלחת ל"גלאקסי" של תע"א - לאחר עיכוב של כשנה בפיתוח

תע"א מכרה מראש מספר מטוסים ב-13 מיליון דולר למטוס * ייצור המטוסים יעבור לצרפת

ה"גלאקסי", מטוס המנהלים העתידי של התעשייה האווירית, ביצע היום (ה') את טיסת הבכורה שלו. הטיסה נמשכה כשעתיים, ובמהלכה ביצע המטוס תימרוני טיסה והפגנת יכולת, כשהוא מלווה במטוס מסוג "אסטרה", אף הוא מתוצרת תע"א.

המטוס המריא ממרכז התע"א בנתב"ג והוטס ע"י טייס הניסוי הראשי של החברה, חגי קורן, והטייס עדי בניה. טייסי הניסוי הגדירו את הטיסה כמוצלחת, ודיווחו כי בוצעו כל המטלות שתוכננו.

טיסת הבכורה בוצעה באיחור של כשנה מלוח הזמנים המקורי של ה"גלאקסי", בעקבות קשיים שהתעוררו בתוכנית. כפי שפורסם ב"גלובס", נכשלה ההתקשרות בין תע"א לבין יצרנית המטוסים הרוסית יאקובלב, לייצור גוף המטוס ברוסיה. בעקבות זאת מד הפרוייקט על סף ביטול, לאחר שהבנקים ומשרד האוצר סירבו לאשר השקעות נוספות בפרוייקט.

מאוחר יותר חתמה תע"א על חוזה עם חברת סוז'רמה הצרפתית, אולם נגרם איחור של כשנה בפיתוח. הוחלט כי 13 המטוסים הראשונים ייוצרו בישראל ורק אז יועבר הייצור לצרפת.

פרוייקט ה"גלאקסי" משותף כיום לתע"א (כ-%20) ולמשפחת פריצקר משיקאגו, בעלת רשת מלונות היאט (%80), והמטוס משווק באמצעות חברת "גלאקסי" איירוספייס, הפועלת בארה"ב. החברות מעריכות, כי עיקר השוק של המטוסים החדשים מתמקד בארה"ב ובצפון אמריקה, ולכן יוקם מרכז שיווק ושירות איזורי בפורט-וורת' במדינת טקסס.

משפחת פריצקר התחייבה להשקיע בתוכנית 50 מיליון דולר, וההסכם מאפשר לה לקבל את החזר ההשקעה, במידה ויחולו עיכובים בלוחות הזמנים שנקבעו.

ל"גלובס" נודע, כי קיום טיסת הבכורה עוד השנה היה מוטל בספק, בעקבות השביתה הכללית במשק שגרמה להפסקת העבודה והקפאת ההכנות לטיסה.

תע"א כבר מכרה מטוסי "גלאקסי" ראשונים עוד לפני טיסת הבכורה במחיר של כ-13 מיליון דולר למטוס. היא מקווה להחזיר את ההשקעה לאחר מכירת כ-100 מטוסים. «מאת דרור מרום «טיסת בכורה מוצלחת ל"גלאקסי" של תע"א - לאחר עיכוב של כשנה בפיתוח «תע"א מכרה מראש מספר מטוסים ב-13 מיליון דולר למטוס * ייצור המטוסים יעבור לצרפת