יו"ר מועצת הכבלים לוועדת וקס-ברודט-ליאון: להגמיש את השירותים והתעריפים למנויים

מציעה לשנות את התנאים עוד לפני תום הזיכיון של חברות הכבלים

יו"ר המועצה לשידורי כבלים, מיכל רפאלי-כדורי, מציעה במסמך שהעבירה לוועדת וקס-ברודט-ליאון לשנות את מבנה התעריפים והשירותים למנויי הכבלים, כך שכל מנוי יוכל לבחור חבילת שירותים מסוימת במחיר מסוים.

רפאלי-כדורי מסבירה לוועדה, כי זו היתה הגירסה המקורית של המכרז בו זכו חברות הכבלים, אולם בדיעבד, בשנת 1990, הן ביקשו לקבוע חבילת שירותים קבועה של 48 ערוצים עם תעריף קשיח. הסיבות אותן נתנו היו ההשקעות הכבדות הצפויות, אי הוודאות לגבי צפי החדירה ומועד הפעלת ערוץ 2 המסחרי ב-1993. המועצה לשידורי כבלים דנה אז בבקשה, תוך שהיא מתייעצת עם מומחים בארץ ובחו"ל, ונענתה לה תוך שהיא משנה למעשה את תנאי הזיכיון.

בדיעבד, מציינת רפאלי-כדורי, על פי בדיקות ראשוניות שבוצעו, צברו חברות הכבלים, בלוחות זמנים קצרים יחסית, הכנסות לא מבוטלות שככל הנראה מכסות את הוצאותיהן השוטפות ומאפשרות כיסוי השקעותיהן העצמיות בקצב מהיר יותר מהמתוכנן. אחוז החדירה מגיע היום ל-%67.6, שהוא השלישי בגובהו בעולם. מצד שני, היא כותבת, הצרכן משלם מחיר קשיח גבוה, יחסית לנהוג ברחבי העולם (כ-40 דולר לחודש), אך הוא אינו יכול להשפיע על המוצר על ידי התנתקות מחאתית קבועה או מזדמנת מערוץ או ממיקבץ ערוצים, כאות לאי שביעות רצון אי סיפוק מן המוצר או מעלותו מול תועלתו.

רפאלי-כדורי מציעה שעתה, עם חלוף מחצית תקופת הזיכיון, ייערך שינוי מחודש בתנאיו וחברות הכבלים יאפשרו למנוי דרגות חופש בבחירת או בבניית חבילה המתאימה להעדפותיו, לצרכיו או ליכולת התשלום שלו. היא מציינת, כי מדיניות זו תביא תועלת גם בתחום התחרות, כאשר תאפשר ליזמים נוספים להציע שירותים בתחום הספורט, הסרטים והילדים, אם במתכונת סרטים בתשלום או במתכונת אחרת.

המעבר לחבילה מדורגת תחייב החלפת הממירים לכאלה המאפשרים הצפנת ערוצים. עלות ממיר כזה מוערכת כיום בכ-150 דולר, ורפאלי-כדורי מציעה פתיחת שוק הממירים לתחרות חופשית.

מנכ"ל התאחדות הטלוויזיה בכבלים, גוסטבו טרייבר, אמר בתגובה, כי "אנחנו נגיב רק לדו"ח האמיתי של הוועדה ואין טעם להתייחס בשלב זה לניירות עמדה שמוגשים מטעמם של גופים אלה או אחרים". «מאת אפי לנדאו «יו"ר מועצת הכבלים לוועדת וקס-ברודט-ליאון: להגמיש את השירותים והתעריפים למנויים «מציעה לשנות את התנאים עוד לפני תום הזיכיון של חברות הכבלים