מגעים למיזוג כבלים וכבלי ציון; בעלי כבלים יחזיקו ב-%60 מהחברה הממוזגת

כבר לפני שנתיים וחצי נוהל מו"מ, שהסתיים ללא הסכמה על שווי החברות *אולם הרווחיות שנשחקה משמעותית מאז, הביאה שוב את הצדדים לשולחן הדיונים * יו"ר כבל"צ: "יש חשיבות לזמן. אם נגיע להסכמות - כדאי שזה ייעשה מהר"

נציגי חברות כבלים וכבלי ציון מנהלים משא ומתן למיזוג שתי החברות. בהודעת בורסה זהירה, שהועברה רק לאחר שהבורסה דרשה הבהרות לידיעה בנושא שפורסמה הבוקר ב"מעריב", מודיעה כבלי ציון, כי לאחרונה התקיימו שיחות בין נציגי שתי החברות, "במטרה לבחון אפשרויות לאיחוד הפעילויות" בין כבלי ציון לכבלים וזאת על רקע התחרות הגוברת מצד יצרני כבלים בחו"ל. כבלים העבירה לבורסה הודעה דומה.

למרות ההודעה הזהירה, מסתבר כי מרבית פרטי העיסקה כבר סוכמו: כבלים, הגדולה מבין השתיים, תוכנס ככל הנראה לתוך החברה הממוזגת בשיעור של %60 וכבלי ציון בשיעור %40. מנכ"ל החברה הממוזגת יהיה מנכ"ל כבלים, מיקי גולדשמידט, ויו"ר החברה הממוזגת יהיה יולי עופר.

אין זו הפעם הראשונה שבה מדובר על מיזוג בין שתי חברות הכבלים הגדולות בארץ. ביולי 94' נוהל המשא ומתן הראשון בין ראשי שתי החברות, אולם למרות הצהרותיהם אז, כי המיזוג של שתי החברות חיוני ביותר לצורך הישרדותן מול התחרות הגוברת מחו"ל - הופסק המו"מ לאחר חודש, בגלל אי הסכמה על שווי החברות.

המו"מ אז, נוהל במשך כמה חודשים, לאחר החלטת חברת החשמל ובזק לפתוח את מכרזי הכבלים שלהן להשתתפות חברות זרות.

ד"ר הוגו צ'אופן, מנכ"ל ישאל (בעלת השליטה בכבל"צ) ויו"ר הדירקטוריון של כבלי ציון, אמר היום ל"גלובס", כי שיתוף הפעולה בין שתי החברות הוא צעד הגיוני, בעיקר בגלל חדירת מוצרים מתחרים מקוריאה, במחירי היצף.

לדבריו, הערכת השווי של כל אחת מהחברות ושל יחס ההחזקות של בעלי המניות הוא אחד הנושאים החשובים במו"מ, אולם זה נסוב גם על עניינים נוספים, ארגוניים ותפעוליים באופיים.

לדברי צ'אופן עדיין לא הוסכם על שיטת המיזוג. אפשרות אחת היא רכישת חברה אחת על ידי השנייה. אפשרות נוספת היא הקמת חברה בת משותפת לשתי החברות, שאליה תועבר פעילות שתי החברות. "יש היבטי מיסוי שנצטרך לקחת בחשבון", הוא אומר ומוסיף כי אלמנט הזמן חשוב, שכן "אם נסיים את המו"מ, אז לטובת העניין זה צריך להיות מהר". לדבריו, פנייה רשמית לממונה על ההגבלים העסקיים, מכל מקום, טרם נעשתה.

חברת החשמל ובזק הן שני לקוחות גדולים של שתי החברות. מחצית ממכירותיהן של כבלים ושל כבלי ציון נעשות כיום לשתי חברות אלה. פתיחת המכרזים לספקים בחו"ל, לפני למעלה משלוש שנים, העלתה בזמנו את החשש, כי רווחיות שתי החברות תרד. מנהלי החברות טענו אז, כי רק מיזוג והתייעלות שתתבצע אחרי המיזוג בחברה המשותפת, יצליחו להקטין את השפעת התחרות הגוברת.

המיזוג אז, כאמור, לא יצא אל הפועל, והדו"חות הכספיים של שתי החברות מאז מראים כי החשש היה מוצדק. המכירות של החברות נתונות אומנם לתנודתיות מסוימת, בגלל מועדי המכרזים של חברת החשמל ושל בזק, אבל למרות זאת מדו"חות החברה עולה מגמה רציפה של ירידה במכירות. ירידה זו מלווה כמובן גם בשחיקת הרווחיות. הרבעון השלישי של 96' היה גרוע במיוחד, וייתכן שהיה הזרז לכניסה המחודשת למו"מ.

הרווח של כבלים ברבעון זה הגיע לשפל של 1 מיליון שקל, ממחזור מכירות של 81 מיליון שקל; ואילו כבל"צ סיימה את הרבעון עם רווח נקי של 235 אלף שקל בלבד, ממחזור של 57.5 מיליון שקל.

בעוד ששחיקת המחירים היא תופעה שנמשכת, כאמור, כבר כמה שנים, הרי שברבעון השלישי של 96' נפגעו שתי החברות מהשפעות שליליות נוספות והן שגרמו לתוצאות הגרועות במיוחד. אחת מהן היתה ירידה תלולה במחיר העולמי של נחושת, המשמש לשתי החברות חומר גלם עיקרי.

כבלים נפגעה גם מהייסוף בשקל, שכן מכירותיה לייצוא מהווים %31 מכלל מכירותיה. כבלי ציון, לעומת זאת, נפגעה ברבעון השלישי כתוצאה משימוש בחומר גלם לקוי, שגרם להוצאות של 1.7 מיליון שקל, וכן מהוצאות של מעבר המפעל מראשון לציון לאתר חדש בשער הנגב.

מעבר זה היה חלק מרה-ארגון שביצעה כבלי ציון, ואשר נמצא כעת בשלבי סיומו. עד ספטמבר 96' פעלו בחברה שלושה מפעלים - בראשון לציון, בשדרות ובאילת. למפעל החדש בשער הנגב יעבור עד חודש פברואר השנה גם המפעל בשדרות, ובסופו של התהליך תפעיל החברה רק שני מפעלים.

במפעל החדש יופעל גם קו ייצור חדש לכבלי מתח עליון. המפעל באילת, שייצר עד כה כבלי כוח ותקשורת, יתרכז עם סיום הרה-ארגון בייצור כבלי תקשורת בלבד, קווי הייצור לכבלי כוח יושבתו, אך ישמשו לגיבוי המפעל החדש בשדרות, והם יופעלו לפי הצורך.

במסגרת הרה-ארגון הקימה כבלי ציון חברת ניהול בשם "ראשון ביזנס סנטר", שלה נמכר המפעל. כבל"צ מחזיקה ב-%37.5 ממניות חברת הניהול.

חברה בשם טג"נ, הכוללת את קופות הגמל של בנק טפחות ואת חברת גמולב מחזיקה בשיעור דומה בחברת הניהול; והקבלן דני דוד מחזיק ב-%25. משרדיה של כבלי ציון נותרו לפי שעה בראשון לציון, והחברה שוכרת את המשרדים מחברת הניהול.

כמו המתחרה שלה, גם כבלים הקימה קו ייצור לכבלי מתח עליון. הקמת קווי הייצור למתח עליון באה בעקבות זכייתה של חברת לאקי גולדסטאר הקוריאנית במכרז חברת החשמל של 250 מיליון דולר, שבמסגרתו היא התחייבה לייצר %23 ממנו בארץ, ולספק לשם כך את הטכנולוגיה הדרושה.

לאחר שתשלים את קו הייצור שלה, תשמש כבלים כקבלן משנה של לאקי גולדסטאר ותייצר שני שלישים מהכבלים שתרכוש החברה הקוריאנית בארץ. כבלי ציון תשמש בהזמנה זו קבלן משנה של כבלים, ותספק את השליש הנותר.

קו הייצור למתח עליון מוקם בכרמיאל והוא יצטרף לארבעת המפעלים הקיימים של כבלים בחיפה, בנצרת, בבית שאן ובמעלות. «מאת שלמה פרידמן ואורנה רביב «מגעים למיזוג כבלים וכבלי ציון; בעלי כבלים יחזיקו ב-%60 מהחברה הממוזגת «כבר לפני שנתיים וחצי נוהל מו"מ, שהסתיים ללא הסכמה על שווי החברות *אולם הרווחיות שנשחקה משמעותית מאז, הביאה שוב את הצדדים לשולחן הדיונים * יו"ר כבל"צ: "יש חשיבות לזמן. אם נגיע להסכמות - כדאי שזה ייעשה מהר"