מנכ"ל פועלים השקעות, אורי לויט, עובר לקבוצת דנקנר

לויט, שכיהן בתפקידו במשך 17 שנה, יתמנה לסגן יו"ר פעיל בדנקנר השקעות * ברשות לויט אופציות למניות פועלים השקעות בשווי של 6-5 מ' ש', עליהן יצטרך לוותר עם כניסתו לתפקיד החדש

אורי לויט, מנכ"ל פועלים השקעות, הודיע היום (ה'), כי הוא פורש מתפקידו. לויט, שכיהן כמנכ"ל במשך תקופה של כ-17 שנה, קיבל פנייה מקבוצת דנקנר השקעות, ובתחילת שנת 98' הוא יתמנה לסגן יו"ר פעיל בקבוצה, וכן לסגן יו"ר בחברת מת"ב, הנשלטת על ידי דנקנר. בינתיים, תמנה פועלים השקעות כממלא מקום המנכ"ל את אביגדור קלנר, המכהן כיום כיו"ר החברה.

ככל הידוע, פרישתו של לויט איננה כרוכה בהעברת השליטה בפועלים השקעות לידי קבוצת דוברת-שרם, שהתרחשה בספטמבר 96'. במסגרת תפקידו החדש בקבוצת דנקנר, צפוי אורי לויט להיות מעורב בעיקר בעסקיה של החברה בתחומי התקשורת, וזאת על סמך ניסיונו מפועלים השקעות, המחזיקה בטלדטה, ואשר עד השנה שעברה החזיקה בחבילת מניות בחברת הטלוויזיה בכבלים מת"ב.

דנקנר פועלת בשורה של תחומים, תוך דגש על עסקי תקשורת ונדל"ן. דנקנר מחזיקה בחבילת מניות מת"ב, ופעילה בפרויקט תקשורת רחב היקף בפולין. בנוסף, הקבוצה היא בעלת מניות בחברת ברק, ספקית שירותי התקשורת הבינלאומיים, ומתמודדת, באמצעות קבוצת פרטנר, במיכרז על המפעיל הסלולרי השלישי. דנקנר השקעות פעילה גם בתחום הנדל"ן בשורה של פרויקטים גדולים ברחבי הארץ.

משפחת דנקנר מחזיקה גם בחברת תעשיות מלח, שלאחרונה רכשה, יחד עם קבוצת אריסון השקעות, את השליטה בבנק הפועלים. עוד מחזיקה המשפחה בחברה הבורסאית דור כימיקלים, והיא מתכוונת להנפיק בקרוב את חברת האנרגיה דור-גז.

אורי לויט הוא לא חוליית הקישור היחידה בין פועלים השקעות לבין קבוצת דנקנר. בשנת 96', כאשר בנק הפועלים ניהל את המיכרז למכירת גרעין השליטה בחברת פועלים השקעות, התמודדה קבוצת דנקנר במיכרז. לקראת המיכרז, אספה הקבוצה חבילת מניות של %13 בפועלים השקעות, וקיוותה כי הדבר יאפשר לה להציע מחיר גבוה יחסית ולהגדיל את סיכוייה לזכות במיכרז.

אלא שקבוצת דוברת-שרם הפתיעה את דנקנר, והאחרונה נותרה "תקועה" עם חבילת המניות בפועלים השקעות. דוברת-שרם באו לקראת משפחת דנקנר, ובעיסקה משולבת נרכשו מניות דנקנר בפועלים השקעות על ידי חברה בת של האחרונה, ואילו פועלים השקעות מכרה במקביל לדנקנר כ-%16 ממניות מת"ב. שתי החברות נהנו מאותן עיסקאות מרווחי הון גבוהים.

אורי לויט, שציין אז כי מת"ב מיצתה את עצמה, עובר איפוא היום לנהל, בין היתר, את מת"ב. כנראה, שתחת הכובע החדש "ייאלץ" לויט לפעול בכל זאת להמשך צמיחתה של מת"ב. לצורך זה, גם נחתם הסכם לתמרוצו של לויט במת"ב, במסגרתו הוא אמור להנות מהטבה התלויה בעליית שער מניותיה של מת"ב בעתיד (ראה ידיעה נפרדת).

לויט, אשר בתחילת דרכו מילא תפקידים בכירים בבנק הפועלים, עבר לחברת פועלים השקעות בשנת 1981. החברה נשלטה אז על ידי הבנק והתמחתה בתחום הפיננסי, ושוויה הוערך בכ-5 מיליון דולר בלבד. בעשור האחרון פעל לויט להפיכתה של חברת פועלים השקעות מחברה פיננסית פאסיבית לחברת השקעות דינמית, המתמקדת בתחומי התעשייה המובילים במשק הישראלי.

בסוף שנת 96' עברה השליטה בפועלים השקעות לידי קבוצת דוברת-שרם, המחזיקה במניות השליטה באמצעות חברת אורדן. העברת השליטה מידי הבנק לידי דוברת-שרם בוצעה לפי שווי חברה של 270 מיליון דולר לפועלים השקעות, שווי המלמד אולי יותר מכל על הצמיחה המרשימה הנזקפת לזכותה של הקבוצה תחת שרביטו של לויט.

מתוקף תפקידו, הקצתה פועלים השקעות לאורי לויט אופציות, שחלק מהן מומשו על ידו ברווח נאה. ברשות לויט מצויות עדיין אופציות בשווי כלכלי של 6-5 מיליון שקל, אך האפשרות לממשן כרוכה בהישארותו כנושא משרה בחברה, ולכן המעבר לקבוצת דנקנר יחייב אותו לוותר על האופציות.

עם זאת, סביר להניח, כי גם ההצעה בקבוצת דנקנר כוללת בחובה הטבות שיינתנו בעתיד לסגן היו"ר הנכנס. כבר היום דווח, כאמור, כי נחתם הסכם למענקתמריץ בין מת"ב ללויט.

עם אחזקותיה העיקריות של פועלים השקעות נמנות כיום: יצרנית ציוד התקשורת טלדטה; חברת הזרע, המפתחת זרעים ייחודיים ושבבעלותה נכסי נדל"ן רבי ערך; זכיינית הערוץ השני, שידורי רשת; יצרנית הציוד הצבאי, חברת אורלייט וחברות הנדל"ן קלד"ש ואופיר, שבבעלותה אחזקה מהותית במבני תעשיה.

אחזקות נוספות הן חברת טרנסכלל סחר, העוסקת בשילוח בינלאומי ובעמילות מכס; חברת המחשבים טלדור; חברת הפרסום מקסימדיה חוצות; חברות המימון פועלים ליסינג ויציל; קרן הון הסיכון טריינט וונצ'ר קפיטל ופרויקט התקשורת בהונגריה, המתבצע על ידי חברת אמיטל.

שנת 97' היתה שנת מוצלחת מאוד מבחינתה של פועלים השקעות, ורוב אחזקותיה הציגו שיפור ברווחיהן וגידול במחזורי הפעילות שלהן. כמו כן, במהלך שנה זו בוצעה הנפקה יחד עם הצעת מכר על ידי חברת טלדטה, מה שהניב לפועלים השקעות רווחי הון של עשרות מיליוני דולרים. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה פועלים השקעות עם הכנסות של 496 מיליון שקל, הכוללות רווחי הון של 144 מיליון שקל, ועם רווח נקי בסך 129.8 מיליון שקל. «מאת אמיר אייזנברג «מנכ"ל פועלים השקעות, אורי לויט, עובר לקבוצת דנקנר «לויט, שכיהן בתפקידו במשך 17 שנה, יתמנה לסגן יו"ר פעיל בדנקנר השקעות * ברשות לויט אופציות למניות פועלים השקעות בשווי של 6-5 מ' ש', עליהן יצטרך לוותר עם כניסתו לתפקיד החדש