מקדונל ודאגלס: היסטוריה של תעופה

דאגלס שלטה בשוק האזרחי - עד 1957. מקדונל ייצרה את ה"פאנטומים"

חברת דאגלס איירקראפט נוסדה ב-1920 כיצרנית מטוסים דו-מנועיים, שקבעו בשעתם שיאים תעופה עולמיים רבים, כמו הטיסה הראשונה סביב כדור הארץ ב-1924.

ב-1935 השיקה דאגלס את ה-"די.סי-3", שחולל מהפכה בתחבורה האווירית. יותר מ-10,000 מטוסי "דקוטה" שהתבססו עליו, שימשו את בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. ה"דקוטה" משרת את חיל האוויר והצנחנים בצה"ל משנות ה-50 עד ימינו.

דאגלס שלטה ללא עוררין בשוק המטוסים האזרחיים, עד שבואינג השיקה את ה-707 ב-1957. הידרדרותה המהירה אילצה את דאגלס להסכים להיבלע על ידי חברת מקדונל איירקראפט ב-1967. חברה זו נוסדה ב-1939 וייצרה את מטוסי הצי האמריקני, לרבות ה"פאנטום" המפורסם, שהיה מטוס השידרה במלחמת וייטנאם ובחיל האוויר הישראלי.

מקדונל-דאגלס הצליחה לזכות בחוזים רבים של הפנטגון, אך במקביל איבדה את כושר ההתחרות בשוק האזרחי. בשנות ה-90 כבר שלטה בו בואינג ללא עוררין. המנכ"ל הנוכחי, הארי סטונסייפר, הוצנח מבחוץ ב-1994 כדי לחולל מפנה עיסקי, והיה הראשון שניהל את החברה שלא ממשפחת מקדונל (היו"ר הוא ממשפחה זו).

אך המפנה לטובה בשוק המטוסים האזרחיים לא הושג מעולם. מטוסי הנוסעים "אמ.די-80" ו-"90" סבלו מנחיתות טכנולוגית ומסחרית מול הדגמים החדישים של איירבוס ובואינג. מקדונל הודיעה אשתקד, שאין באפשרותה להשקיע מיליארדי דולר בפיתוח "ג'מבו" שיחזיר לה כושר התחרות בשוק זה.

כעת חוזרת מקדונל-דאגלס בדלת האחורית אל מיכרז הפנטגון שממנו נפלטה בנובמבר, בו יתמודדו בואינג ולוקהיד מרטין על פיתוח מטוס התקיפה העתידי שיהיה משותף לכל זרועות הצבא האמריקני. זה יהיה המטוס היחיד שייוצר אחרי שנת 2015 לערך, והוא עשוי להניב מכירות של 750 מיליארד דולר לחברה שתקבל את החוזה לפיתוחו, ב-30 השנים שלאחר מכן. עד אז, תיהנה חברת בואינג החדשה מייצור מטוס "אף-איי-18" של מקדונל, הצפוי להגיע להיקף של 90 מיליארד דולר בעשרים השנים הבאות. ! «בלומברג «מקדונל ודאגלס: היסטוריה של תעופה «דאגלס שלטה בשוק האזרחי - עד 1957. מקדונל ייצרה את ה"פאנטומים"