חודש לפני הפתיחה המתוכננת ב"מרכז השלום", של הקניון הגדול במדינה (34 אלף מ"ר בשתי קומות עיקריות) והחניון הגדול במדינה (4 מרתפים ל-3,500 מכוניות בשטח של 130,000 מ"ר), ואנחנו עומדים להיווכח כמה צודקים דוד עזריאלי ומנכ"לו מנחם עינן, בטענות שלהם נגד המחדל התחבורתי הגדול ביותר של תל-אביב: למרות האיחור הגדול עד כה בפרוייקט, משרד התחבורה ועיריית ת"א רחוקים עדיין מהסדרת המחלף העירוני החשוב ביותר במדינה נתיבי איילון-דרך השלום-קפלן-דרך פ"ת.
בנוסף, בימים האחרונים הופיעו ידיעות על מדיניות חדשה של משרד התחבורה - צמצום החניה בערים כדי למנוע כניסת כלי רכב, שזו מדיניות מדהימה בפני עצמה כשאין אלטרנטיבה של תחבורה ציבורית - ובשם המדיניות החדשה מדובר על הגבלת השימוש בחניון הפרוייקט רק ל-2,000 מכוניות. אם ינסו להכתיב באמת מגמה כזו, לעזריאלי יהיו טענות כבדות משקל על פגיעה בחופש הקנין והעיסוק.
על פי לוח הזמנים המקורי של הפרוייקט, אירוע פתיחת הקניון-חניון אמור היה להתקיים באוקטובר 1996. האיחור הגדול נובע מעיקרו מסידרת המאבקים המשפטיים סביב הפרוייקט. הראשון, דרישת אשטרום לבטל את המיכרז בגלל פיטורי אדריכל אלי עטיה. השני, המאבק של עטיה על זכות היוצרים שלו ומה שנגזר מהמיכרז - שעיריית ת"א תעמוד בהתחיבותה, למנוע מהיזם עזריאלי ומאדריכל אברהם יסקי, שנכנס בנעלי עטיה, לשנות את התוכנית המקורית שזכתה במיכרז.
חזית המאבק מתנהלת כרגע על הצד האסתטי ששי , שבועפו לפננחשחזיתות המיגדלים. בעוד חודש, בפתיחה, הציבור מוזמן פנימה. ברכב וברגל. הקניון יתחיל לפעול, מעל מיפלס הקרקע, "צף" על עמודים בצורת Y ובמותניה שתולים המיגדלים.
לא צריך להיות מומחה לתחבורה כדי להבין, שמבחינת תנועה של רכב ואדם, מדובר במושגים של שדה תעופה. 10 אלפים עובדים בפרוייקט משמעותם עשרות אלפי תנועות של רכב ואדם בכל יום יום בפרוייקט, אלפי מכוניות ומוניות שעוצרות לרגע כדי להוריד או לאסוף נוסע.
על רקע המחדל הבסיסי של העיריה ומשרד התחבורה בטיפול במיכלול המחלף, ועם פתיחת מיפלס הקרקע בפרוייקט, תתעורר עכשיו השאלה המאוד מעשית בעיר פקוקה ממילא ובצומת הכי עמוסה בעיר: איך יספוג אליו "מרכז השלום" את התנועה? איזו תחושת מרחב ונוחות תנועה תהיה בפרוייקט?
מזווית הראייה של מיפלס הקרקע וספיגת רכב ואנשים, התיכנון המקורי של אדריכל עטיה שונה באופן ניכר על-ידי אדריכל יסקי. מתוך התוכניות ומדיוני ועדת ההיגוי בעיריה, שנחשפו לפני שבוע, אפשר להצביע על הנקודות הבולטות בשינויים:
קוביית הכניסה המרכזית של הולכי רגל לפרוייקט: בקצה הזרוע הקצרה המערבית של ה-Y, תוכננה על ידי עטיה קוביית כניסה מרכזית ובה פתח מרכזי לכיוון היורדים מזרחה ברחוב קפלן. יסקי-עזריאלי הקטינו את שטח קוביית הכניסה, הפנו אותה צפונה ומיקמו את הכניסה הראשית באחורי הקובייה.
גובה: יסקי-עזריאלי הנמיכו את קומת מיפלס הקרקע (קומת העמודים) מ-8.56 מ' נטו ל-6.60 מ' נטו. זהו הבדל גדול בתחושת החלל של המבקר בקומת הקרקע.
השדרה הראשית והסופרמרקט: עטיה תכנן את השדרה הראשית כאשר בסופה, בצמוד לבית "ידיעות אחרונות", כיכר ומזרקה גבוהה, מתוך כוונה להתחבר בעתיד לפרוייקט "ידיעות אחרונות", במסגרת כביש מע"ר פנימי, האמור להתמשך עוד צפונה דרך בית אגד, תנובה, קופת חולים והלאה, לתנועת רכב והולכי רגל. הסופרמרקט בתוכנית של עטיה מצוי בקומת החניה התת-קרקעית הראשונה, עם גג גלילי שקוף בגובה מיפלס הקרקע משני צידי השדרה המרכזית. שטח ניכר בחזית הסופרמרקט הוא קומה כפולה פתוחה לשמים.
יסקי-עזריאלי הציבו את הסופרמרקט במיפלס הקרקע, על רוב הזרוע הארוכה של ה-Y. השדרה הראשית מהכיכר המרכזית וצפונה בוטלה, ובמקומה יש כביש המסתיים בחזית הסופרמרקט ושתי רמפות לחניה התת-קרקעית.
חנות הספרים: מנכ"ל קנית, מנחם עינן, מבקש להקים חנות ספרים בחלל מיפלס הקרקע בזרוע הקצרה המזרחית של ה-Y הגובלת באילון (כרגע השטח לא סגור, אבל סביר שהעיריה תאשר את הבקשה).
נפח, פתיחות, איוורור: בתוכנית עטיה, הנפח הכולל של מיפלס הקרקע מתחת ל-Y הוא כ-124,000 מטר מעוקב. אצל יסקי-עזריאלי (בגלל הסופרמרקט, חנות הספרים וההנמכה הכללית) הנפח הוא כ-65,000 מטר מעוקב. יסקי-עזריאלי חוסמים שתי זרועות נוספות של ה-Y עם הסופרמרקט וחנות הספרים.
שטח ירוק-גינון: בתוכנית עטיה - 10,250 מ"ר גינון ומזרקות מים, על מילוי של 1 מ' אדמה. יסקי-עזריאלי - 3,100 מ"ר של עציצים או אדניות.
חניה: עטיה - 50 מקומות חניה לטווח קצר במיפלס הקרקע (מתוך סה"כ 3,000 מקומות חניה בפרוייקט); יסקי-עזריאלי - 220 מקומות חניה, עם אופציה להכפלה על ידי מתקני הרמה (מתוך סה"כ 3,500 בפרוייקט).
רוחב הכביש בכיכר המרכזית: עטיה - 8 מ'; יסקי-עזריאלי - פחות מ-6 מ'. מן המספרים האלה ניתן לשער, עד כמה ניתן יהיה לעצור מכונית לאותה חצי דקה של איסוף-הורדת נוסע, מבלי לסתום את הכביש לכל מי שאחריך. במילים אחרות, זהו מקדם צפירות העצבים של נהגים מתוסכלים.
רוחב מדרכה פנימית בכיכר המרכזית: עטיה - 3.75 מ' עם עמודים בקוטר 60 ס"מ; יסקי-עזריאלי - 0.9 מ' כאשר העמודים תופסים כ-30 ס"מ.
רוחב מדרכה חיצונית בכיכר המרכזית: עטיה - 7 מ'; יסקי-עזריאלי - פחות מ-1 מ' מול הכניסה למגדל העגול, בתוכנית נראה כאילו אין כלל מדרכה מול הכניסה למגדל המשולש, ו-2 מ' מול הכניסה למגדל המרובע. זהו המימשק לנכנסים לפרוייקט בכיכר המרכזית.
אורך מדרכות אפקטיבי לאיסוף והורדת נוסעים: עטיה - 620 מ', שווה ערך לחניה זמנית של 100 מכוניות בבת אחת; יסקי-עזריאלי - 170 מ', שווה ערך ל-30 מכוניות בו-זמנית.
החשש הגדול הוא, שאם לא מספיק מחדל המחלף של משרד התחבורה והעיריה, התיכנון שהוצג כאן במיפלס הקרקע הוא פוטנציאל לתחושה של דחיסות וסגירות, ברקע צפירות עצבים של נהגים שנתקעים כשעצרת ואינם יכולים לעקוף, ומזה נגזרים רעשי מנוע ופליטת עשן שמתקשה להתאוורר. אם אתה הולך ברגל, ברוב השטח יש תנועת כלי רכב בחניונים. ומצד צפון, בקצה השדרה המקוצרת, מעל רמפות הירידה לחניון התת-קרקעי, חולשת עליך חזית הסופרמרקט, עם העגלות. ««מרכז השלום: יהיה פקוק ודחוס
«
חודש לפתיחה - בנוסף למחדל משרד התחבורה ועיריית ת"א במחלף, השינויים בתכנון המקורי לגבי תנועת רכב ואדם בפרוייקט, אינם לטובת המבקר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.