סורוס וקומברס הקימו קרן בהיקף של 30 מ' ד' להשקעות היי-טק בישראל

זהו סכום הגיוס ההתחלתי * הקרן, שנקראת "קומסור", נרשמה בהולנד * ההשקעה של סורוס מצטרפת להשקעות קודמות שביצע באינדיגו וג'אוטק

איל הפיננסים האמריקני ג'ורג' סורוס סימן ככל הנראה את ישראל כאחד היעדים המועדפים על ידו להשקעות בעיסקי טכנולוגיה והיי-טק. לאחר שכבר השקיע בשנים האחרונות סכומים נכבדים בחברות אינדיגו וג'אוטק, החליט סורוס לחבור ליזם היי-טק ישראלי נוסף, קובי אלכסנדר, בעל השליטה בחברת קומברס, ויחד הקימו השניים קרן חדשה למטרות השקעה בחברות טכנולוגיה בישראל.

קומברס וקרן ההשקעות קוואנטום, שמנוהלת על ידי סורוס, ישקיעו בקרן החדשה 15 מיליון דולר כל אחת כסכום התחלתי. הקרן, שנקראת קומסור, נרשמה בהולנד ותנוהל על ידי יעקב קורן, נציגו של קובי אלכסנדר בישראל.

ג'ורג' סורוס מנהל מספר קרנות אמריקניות תחת שם המותג קוואנטום, שהיקף הנכסים שלהן מוערך בכ-15 מיליארד דולר. אחת הקרנות רכשה בחודש שעבר מניות של חברת הנדל"ן אלרוב, והקרן שתשקיע עם קומברס עוסקת בהשקעות בתחומי הטכנולוגיה והתעשייה.

קומברס הינה חברה הרשומה בארה"ב ומחזיקה בשליטה בחברת אפרת טכנולוגיות הישראלית. אפרת עוסקת בשיווק מוצרים המאפשרים מתן שירותים דיגיטליים למענה קולי, ובין לקוחותיה נמצאות חברות טלפונים בארה"ב ובאירופה.

קומברס עברה בשנה האחרונה תהליך של צמיחה מהירה, והיקף המכירות שהיא צפויה להציג לשנת 96' מגיע ל-200 מיליון דולר. מניית קומברס סומנה בתחילת השנה על ידי המגזין "וול-סטריט ג'ורנל" כאחת המומלצות לשנת 97' בשוק התקשורת, והמניה אכן הגיבה בעלייה חדה של כ-%20, והביאה את החברה לשווי שוק של כ-900 מיליון דולר.

לקומברס יש השקעות נוספות בישראל, בחברות סטארט-אפ הנמצאות בשלבי התפתחות שונים, ואחת האפשרויות הן, שהקרן החדשה תצטרף להשקעות קיימות של קומברס ותעמיק את נוכחותה בהן.

השנה האחרונה היתה אחת השנים הפוריות בהשקעות של ג'ורג' סורוס בחברות בעלות זיקה לישראל. קצת יותר מבחינת סכומי ההשקעה, ופחות מבחינת התשואה שנבעה לו מהן.

במחצית 96' נרתם סורוס להנפקה הפרטית שביצעה חברת הדפוס הדיגיטלי, אינדיגו, שנקלעה לקשיים חמורים בתזרים המזומנים עקב הירידה במכירות ותוכנית ההתייעלות. אינדיגו גייסה בהנפקה כ-100 מיליון דולר, וסורוס הגיע בה להחזקה של כ-%20. כיום הוא בעל המניות השני בגודלו בחברה אחרי מייסד החברה, בני לנדא. -בחודש שעבר החלו קרנות ההשקעה של סורוס לבצע רכישת מניות בהיקפים גדולים בחברת הנדל"ן אלרוב של אלפרד אקירוב, בעיקר בעיסקאות מחוץ לבורסה. בתוך זמן קצר הגיעו הקרנות של סורוס להחזקה של כ-%14 ממניות אלרוב בהשקעה כוללת של כ-8 מיליון דולר.

אלרוב היא אומנם חברת נדל"ן, אולם גם היא מחוברת לעולם ההיי-טק הישראלי, דרך חברת ההשקעות טכנו-רוב שבבעלותה בשותפות עם חברת לאומי ושות'.

השקעה גדולה נוספת יש לסורוס בחברת התקשורת האלחוטית ג'אוטק, שפעילויות הייצור והפיתוח שלה מבוססות על הידע שפותח בישראל, בחברת רפא"ל. בתחילת 97' השתתף סורוס בגיוס הון פרטי של ג'אוטק, ותרם לה 25 מיליון דולר נוספים, באג"ח להמרה.

עד עתה עומדת ההשקעה של סורוס בג'אוטק על כ-125 מיליון דולר. ג'אוטק, שהוקמה לפני שש שנים, ממשיכה להפסיד סכומים גבוהים, ולא צפויה לעבור לרווחיות לפני שנת 98'.

סורוס נחשב למשקיע שפועל ממניעים של טווח ארוך, וההשקעות החוזרות שלו באינדיגו ובג'אוטק, מוכיחות זאת.

קובי אלכסנדר ציין עם הקמת הקרן, כי הוא רואה במהלך זה הבעת אמון בתעשיית הטכנולוגיה בישראל, ושיתוף הפעולה אמור לשלב בין יכולת הניהול והידע הטכנולוגי של קומברס, לבין המשאבים הפיננסיים של קבוצת סורוס. «מאת עמי גינזבורג «סורוס וקומברס הקימו קרן בהיקף של 30 מ' ד' להשקעות היי-טק בישראל «זהו סכום הגיוס ההתחלתי * הקרן, שנקראת "קומסור", נרשמה בהולנד * ההשקעה של סורוס מצטרפת להשקעות קודמות שביצע באינדיגו וג'אוטק