סמנכ"ל כבלי ציון: "אם המדינה לא תתעשת, תעשיית הכבלים תחוסל"

החברה הפחיתה 9.2 מ' ש' להפסקתו הצפוייה של שימוש בציוד וסיימה את הרבעון בהפסד של 6.5 מיליון שקל * המתחרה, חברת כבלים, המגוונת את פעילותה בהשקעות בנדל"ן ובבנקאות

חברת כבלי ציון הנשלטת ע"י קונצרן כלל וחברת ישאל, עברה ברבעון השני להפסד של 6.5 מיליון שקל. עיקרו של ההפסד מהפחתה חד פעמית של שווי ציוד בו צפוייה החברה להפסיק ולהשתמש. גם אילולא אותה הפחתה, ניכרת ירידה תלולה ברווח התפעולי של כבלי ציון - 2.5 מיליון שקל לעומת 4.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

החברה, יצרנית ומשווקת של כבלי כוח, תקשורת ואלקטרוניקה, נמצאת במהלך התייעלות שבמסגרתו עבר בתחילת השנה עיקר פעילותה מהמפעלים בראשון לציון ושדרות למפעל חדש בשער הנגב. במפעל בראשל"צ נותרו רק משרדי ההנהלה ומאיץ אלקטרוני להקרנת כבלי צנרת ומוצרים אחרים (פעולה המגדילה את המתח שניתן להעביר בכבל) שבגינו בוצעה ההפחתה ברבעון הנוכחי.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה מדווחת כבלי ציון, כי הגדילה את הרווח הגולמי והתפעולי כתוצאה ממהלך ההתייעלות. עם זאת, נמשכת הירידה במחירי המכירה של החברה ובנוסף, הושפעה החברה לשלילה מהפיחות המואץ של השקל לעומת הדולר בסוף הרבעון. סמנכ"ל הכספים של כבלי ציון, אריה גל-און, ידע להגיד היום, כי "תעשיית הכבלים כבר לא תהיה בוננזה בישראל, אבל היא עדיין יכולה לתת תשואה של איגרת חוב קונצרנית. הבעיה היא שאם מדינת ישראל לא תתעשת ותתן לנו להתחרות בצורה הוגנת, אזי ענף ייצור הכבלים בארץ יקרוס.

"אין לנו שום יתרון יחסי מול יבואנים מחו"ל. כולם רוכשים את חומר הגלם מאותם יצרנים, רק שלהם מותר להתחרות בנו כאן במחירי היצף, בעוד שאנחנו לא יכולים להתחרות בחו"ל. עדיין, קיים להערכתנו ביקוש לתוצרת מקומית בארץ וצבר ההזמנות שלנו מעיד על כך".

הכנסות כבלי ציון במחצית הראשונה של 97' הסתכמו ב-160.8 מיליון שקל, %65 מהם לשני הלקוחות העיקריים, בזק וחברת החשמל. צבר ההזמנות של החברה מסתכם ב-165 מיליון שקל, מתוכו כבלים סיבאופטיים ב-60 מיליון שקל שהוזמנו לאחרונה ע"י בזק במשך תקופה של שנתיים.

גל-און מציין את המעבר למפעל שער הנגב, הכולל קליטת עובדים, לימוד העבודה על ידם ותחילת הפעלתם של קווי הייצור, כגורם עיקרי לצד שחיקת המחירים לירידה ברווח התפעולי הרבעוני. לדבריו, תפטר החברה עד סוף השנה %12-%15 מתוך 300 מעובדיה. להערכתו, בשלהי השנה ישתפרו גם תוצאותיה העיסקיות.

להפסד הגדול של כבלי ציון ברבעון השני גרמה כאמור הפרשה בגין ציוד שנותר במפעלה בראשון לציון. מבנה המפעל מצוי בשליטת החברה וקופת הגמל של בנק טפחות (%37.5 כל אחת) ודני דוד (%25). בסוף השבוע שעבר קיבל דירקטוריון החברה החלטה עקרונית להקים מיזם משותף עם גורם נוסף לביצוע שירותי הקרנה לכבלים, צינורות ומוצרים אחרים, שיחליף את מרכז ההקרנה בראשל"צ. על פי המגעים המתנהלים עם אותו גורם, יועבר למיזם המשותף חלק מפריטי הציוד המשמשים את החברה כיום וההפרשה להפסד היא בגין אותם פריטי ציוד שלא יועברו למיזם המשותף.

חלק אחר בהפסד הרבעוני של כבלי ציון שייך לחלקה בתוצאותיהן העיסקיות של חברות מסונפות - 1.4 מיליון שקל. במחצית השנה הפסידה החברה מהחברות המסונפות 2.5 מיליון שקל לעומת רווח של 932 אלף שקל מהן בשנת 96'.

המתחרה הגדולה של כבלי ציון, חברת כבלים שבשליטת משפחת עופר, שמרה על רווחיה מאשתקד ואף הגדילה אותם, בעיקר כתוצאה מחלקה ברווחי חברות כלולות. כבלים סיימה את הרבעון ברווח של 3.8 מיליון שקל לעומת 3.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של השנה ירדו הרווחים לעומת התקופה המקבילה ב-96', ככל הנראה כתוצאה מירידה במכירות לייצוא (%21 ממכירות החברה) ולבזק. צבר ההזמנות של כבלים מגיע ל-75 מיליון שקל.

מאחר וכבלים מושפעת כמו כבלי ציון משחיקת מחירי המכירה בעקבות פתיחתם של מיכרזי חברת החשמל ובזק, הלקוחות העיקריים של התעשייה, מנסה החברה לגוון את פעילותה. לפעמים זה מצליח ולפעמים פחות.

כך למשל, מדווחת החברה כי חלקה בהפסד השוטף של מפעל בסין, שנחאי כבלים, בו היא מחזיקה %36, הסתכם במחצית הראשונה של השנה ב-900 אלף שקל. כתוצאה מההפסדים בסין, החליטה כבלים להאיץ את קצב הפחתת המוניטין שנוצר מרכישת מניות המפעל החל מתחילת שנת 97'. החברה תפחית עד סוף השנה את יתרת המוניטין הכרוך בהשקעה זו, 400 אלף שקל, לאחר שרשמה הפחתה בסכום דומה עד סוף יוני 97'. יתרת ההשקעה של כבלים בשנחאי כבלים הינה 3.4 מיליון שקל ובנוסף חייבת לה החברה הסינית כלקוח 2.4 מיליון שקל.

השקעה בחברה אחרת, טרנס מערכות מיגון, הינה בחזקת חוסר ודאות. לסוף יוני 97' יתרת ההפרשה בגין טרנס הינה 176 אלף שקל. כבלים ערבה להתחייבויות חברה זו לבנק בסך של 199 אלף דולר.

כנגד השקעות אלו, שהן קטנות יחסית, הגדילה כבלים ביולי השנה את חלקה בבנק המזרחי ורכשה %3.1 ממניות הבנק תמורת 57 מיליון שקל. החברה מחזיקה כיום %6.3 ממניות הבנק. חלקה של כבלים ברווחי בנק המזרחי הסתכמו במחצית הראשונה של השנה ב-3.5 מיליון שקל לעומת 2.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

השקעה נוספת אליה נכנסה כבלים יחד עם בעלי השליטה שלה היא רכישת %30 ממניות חברת הנדל"ן עופר נכסי רעננה, שבבעלותה זכויות במקרקעין על 42 דונם באיזור התעשייה רעננה ובחלקת קרקע קטנה יחסית בקרית אתא. עלות רכישת המניות - %30 מעופר רעננה - מסתכמת ב-3.85 מיליון דולר במזומן. על הקרקע ברעננה מתכננים האחים עופר, כבלים וחברת מליסרון הקמת מרכז מסחרי ומשרדים. «מאת שי שלו «סמנכ"ל כבלי ציון: "אם המדינה לא תתעשת, תעשיית הכבלים תחוסל" «החברה הפחיתה 9.2 מ' ש' להפסקתו הצפוייה של שימוש בציוד וסיימה את הרבעון בהפסד של 6.5 מיליון שקל * המתחרה, חברת כבלים, המגוונת את פעילותה בהשקעות בנדל"ן ובבנקאות