עוקף בית לחם: עכשיו התביע המשפטית

ש. בראשי תובעת ממע"צ 8.41 מיליון שקל * הכביש נסלל בלחץ זמנים כתוצאה מאילוצים פוליטיים של הסכמי אוסלו

חברת ש. בראשי הירושלמית, בבעלות אבנר ומאיר בראשי, הגישה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בירושלים, תביעה כנגד מע"צ, על סכום של 8.14 מיליון שקל, כולל מע"מ, צמוד למדד מתאריך 8.6.96. החברה טוענת, שהמחלקה לא שילמה לחברה כספים המגיעים לה עבור חריגות בפרוייקט סלילת כביש עוקף בית לחם (עוקף וואלג'ה) בסוף שנת 1995. מע"צ לא הגישה עדיין כתב הגנה.

כביש עוקף בית לחם נסלל כתוצאה מאילוץ פוליטי, מאחר ולפי הסכמי אוסלו התחייבה ישראל למסור את השליטה בבית לחם לידי הרשות הפלשתינית לא יאוחר מתאריך 20 בדצמבר 1995. מטרת סלילת הכביש היתה לאפשר תנועה לכיוון גוש עציון וחברון העוקפת את בית לחם.

עוד לפני כן הוחל בסלילתו של כביש 60, העובר בתוך 2 מנהרות וגשר ענק, העוקף אף הוא את בית לחם, אולם מאחר וסלילתו לא עמדה להסתיים עד דצמבר 1995, הוחלט לסלול כביש נוסף, שחלקו הגדול עובר בערוץ נחל רפאים המהווה שמורת טבע מוגנת.

באמצע אוגוסט 1995 זכתה ש. בראשי במיכרז. במו"מ שהתקיים עם מע"צ - לגירסת כתב התביעה - סוכם שהחברה תיתן הנחה נוספת של %4, בתנאי שיותר לה לסלק את עודפי החפירה בסמוך לתוואי הכביש. סעיף זה, מלכתחילה, היה מועד לפורענות, מאחר ובדרך כלל, גם בכבישים שאינם עוברים בשמורות טבע מוגנות, מע"צ אינה מתירה השארת פסולת חפירה במקום. היקף התשלום לפי הזכייה היה צריך להיות כ-13 מיליון שקל ללא מע"מ.

בתאריך 23 באוגוסט 1995 החלה בראשי בסלילה, וכצפוי, החלה הרשות להגנת הטבע בפעילות נמרצת במטרה למנוע שפיכת עודפי החפירה בסמוך לתוואי, והדבר נאסר על החברה. החברה תבעה ממע"צ לממן את הובלת העודפים מהמקום, או, לחילופין, לבטל את ההנחה שנתנה של %4. מע"צ הזמינה את עבודת הפינוי מבראשי תמורת 936 אלף שקל.

לפי כתב התביעה, אורך הכביש היה 7 ק"מ ויש בו 352 חתכים של 20 מטר כל אחד. ביום תחילת הסלילה, היו בידי בראשי תוכניות ואישורי עבודה ל-1.2 ק"מ בלבד (60 חתכים). ב-9 בספטמבר קיבלה בראשי תוכניות ואישורים ל-1.4 ק"מ נוספים. קצב הגשת התוכניות המשיך להיות איטי וכחודשיים לאחר תחילת העבודה היו בידי החברה תוכניות ואישורים לביצוע רק כ-%50 מהכביש. הקטע האחרון של הכביש, באורך של כ-1.7 ק"מ, נסלל ללא תוכניות ואישורים כלל, בהוראת מע"צ.

בכתב התביעה מתוארים הקשיים שנוצרו עקב העיכובים במתן אישורים ועקב צווים שונים להפסקת עבודה, שהוצאו לבקשת גופים "ירוקים" שונים כמו רשות שמורות הטבע, רשות הגנים הלאומיים והחברה להגנת הטבע. רשות העתיקות אסרה לעשות פיצוצים, חברת החשמל התעכבה בביצוע העתקת עמודי חשמל, ומקורות התעכבה בביצוע העתקת קווי מים. למרות כל זאת, מציינת בראשי, הסתיימה עבודת הסלילה ב-19 בדצמבר והכביש נפתח לתנועה למחרת, תוך שמע"צ מהללת את החברה על "ביצוע משימה בלתי אפשרית".

בראשי מציינת בכתב התביעה קושי נוסף שמקורו ישירות במע"צ - יועצי הקרקע של המחלקה סירבו לאשר, כי הקרקע המקומית ראויה להיות ביסוס לכביש, דבר שגרם לשינוי נוסף ולעיכוב של כחודש ימים בקטעים מרכזיים של עבודות הסלילה. למרות כל זאת - ואת זה לא מציינת בראשי בתביעה - היו בעיות גדולות של איכות עבודה ואיכות הפיקוח של מע"צ עליה. קטעי כביש התמוטטו, סלעים נפלו ואירעו מפולות חול. גם לאחר פתיחת הכביש נחשבה הנסיעה בו מסוכנת ולאחר פתיחת כביש 60 לתנועה בשנה שעברה, נפסקה כמעט כל התנועה בכביש עוקף וולאג'ה. היום זהו כביש רפאים.

לפי כתב התביעה, נמשכו העבודות בכביש גם לאחר פתיחתו, לאור דרישות נוספות ממע"צ. בסיכומו של דבר, תקופת הביצוע ארכה 9 חודשים במקום 4 חודשים עליהם דובר בחוזה המקורי, עקב עבודות נוספות שמע"צ נדרשה לבצע ו/או עקב עיכוב בעבודות הסלילה בתקופת החוזה, עקב הסיבות שפורטו לעיל.

ש. בראשי תבעה ממע"צ תשלומים נוספים והמו"מ ביניהן בנושא זה נמשך כשנה. לבסוף, כאשר לא הגיעו לעמק השווה, הוגשה התביעה. החברה תובעת את התשלומים הנוספים עבור הוצאות ניהול של 5 חודשי עבודה נוספים, בניית מסלעות בכמות גדולה מזו הנקובה בהסכם, התקנת מעקות מתכת בכמות יותר גדולה, אספקת מילוי מובא, ביטול קיזוזים שעשתה מע"צ - לטענת בראשי - שלא כדין, עבודות יומיות של כלים כבדים בהיקף גדול מהמסוכם בחוזה המקורי, בטלת ציוד בעת הפסקות העבודה כתוצאה מצווים, הוצאות שמירה מזויינת ועוד. הכל מסתכם בכ-8.1 מיליון שקל, כולל מע"מ.

במכתב אותו שלחה מע"צ לש. בראשי סמוך לסיום הכנת התביעה, ואשר מצורף לתביעה, היא דוחה את מרבית תביעות החברה ומסכימה לשלם תוספת של כ-310 אלף שקל. במקביל, דורשת מע"צ לקזז מהתשלום הכולל, סכום נוסף של כ-200 אלף שקל. « «עוקף בית לחם: עכשיו התביע המשפטית «ש. בראשי תובעת ממע"צ 8.41 מיליון שקל * הכביש נסלל בלחץ זמנים כתוצאה מאילוצים פוליטיים של הסכמי אוסלו