ראש ממשלת רוסיה הורה על דחיית הפרטתה של מפיקת הניקל הגדולה בעולם

חשד לניגודי אינטרסים במכירתה של נורילסק ניקל, שאמורה היתה להכניס לממשלה יותר מ-750 מיליון דולר

ראש ממשלת רוסיה, ויקטור צ'רנומירדין, הורה על דחייה במכירת %38 מחברת נורילסק ניקל הממשלתית, מפיקת הניקל הגדולה בעולם, כך דיווח היום (ג') ה"פייננשל טיימס".

ההיבטים המשפטיים הקשורים לביטול המכירה, ערב ביצועה, אינם ברורים, והמשקיעים מצפים לראות האם התוכנית תבוטל בפועל. ההחלטה ממחישה היטב את חילוקי הדעות בצמרת ההנהגה הרוסית, ביחס למהלכי ההפרטה האחרונים.

צ'רנומירדין הצהיר, כי יש לבחון מחדש את מהלכי המכירה, כדי להבטיח שהם עומדים בדרישות החוק. אולם ראש הממשלה סירב לנקוב בתאריך לביצוע אפשרי של המכירה. גם שרים נוספים קראו לדחיית מיכרז המכירה, כדי להבטיח שההליך יבוצע בצורה הוגנת.

אולם, מומחים משפטיים טוענים, כי להצהרת ראש הממשלה אין תוקף חוקי, ואין באפשרות הממשלה לשנות את תנאי המיכרז לאחר קבלת הצעות ממשקיעים פוטנציאליים.

נורילסק ניקל, השולטת על כ-%35 מעתודות הניקל העולמיות, נחשבת לאחת החברות הרוסיות בעלות הערך הגבוה ביותר. על פי ההערכות, חלקה של הממשלה בחברה עשוי להכניס לה יותר מ-750 מיליון דולר. ברוסיה ציפו, כי במיכרז תזכה קבוצת אונקסימבנק, המנהלת את אחזקות הממשלה בחברה בשנתיים האחרונות. ככל הידוע, רק חברה נוספת, שזהותה לא נחשפה, הגישה הצעה מתחרה.

המיכרז הממשלתי גרר אחריו תגובות נזעמות מחוגי האופוזיציה ומחברות עיסקיות מתחרות. לטענת המתנגדים, פרטי המיכרז, שעובדו על ידי חברה בת של אונקסימבנק, הותאמו במכוון למידותיה של החברה האם.

אונקסימבנק מצידה הודיעה, כי לא קיבלה שום הוראות חדשות מהממשלה ובכוונתה להמשיך במהלכי המכירה כמתוכנן.

בעיסקה מעוררת מחלוקת הלוותה אונקסימבנק לממשלה 170 מיליון דולר בנובמבר 95', בתמורה לניהול חלקה של הממשלה בחברת הניקל. כתוצאה מכך השיגה אונקסימבנק מידע פנים יקר ערך על פעילות החברה ומצבה הכספי, דבר שהעניק לה יתרון רציני במאבק על השליטה בחברה.

חברת המתכות הבריטית, קבוצת טראנס וורלד, הביעה בעבר עניין ברכישת החברה. אולם, לדברי החברה, המיכרז נתפר בצורה שאיננה מאפשרת למשקיעים מבחוץ להשתתף בו.

מאז כניסתו של בוריס נמטסוב לתפקיד הסגן הראשון של ראש הממשלה במארס האחרון, הבטיחה הממשלה להחיל את חוקי התחרות החופשית על כל ההפרטות.

אולם, התוכנית עוררה מחלוקת, לאחר שבחודש שעבר מכרה הממשלה %25 מחברת הטלפון הגדולה ברוסיה, סוויזאינווסט, תמורת 1.9 מיליארד דולר, לקונסורציום בראשות אונקסימבנק. הקבוצה שהפסידה במיכרז, השולטת בכמה ערוצי תקשורת, פתחה בעקבות כך במתקפה תקשורתית על הממשלה. «בלומברג, מוסקבה «ראש ממשלת רוסיה הורה על דחיית הפרטתה של מפיקת הניקל הגדולה בעולם «חשד לניגודי אינטרסים במכירתה של נורילסק ניקל, שאמורה היתה להכניס לממשלה יותר מ-750 מיליון דולר