רואנדה נבנית מהמלחמה בזאיר

מלחמת האזרחים בזאיר, שנסתיימה בימים אלה, הניבה ברכה לאחת השכנות במזרח רואנדה. שלוש שנים לאחר שרואנדה עצמה היתה זירה לרצח עם, היא חוזרת לממדי התמ"ג שלה מ-1994, ערב הג'נוסייד. החקלאות, ענף השירותים והייצור התעשייתי נתונים במצב של התאוששות. המשק כולו צמח אשתקד ב-%14, השנה מצפים לגידול נוסף של %15.

בירת רואנדה, קיגאלי, חוזרת להיות מרכז לשינוע מוצרים מחבל קיבו שבמזרח זאיר. אזור זה של זאיר, יחד עם רואנדה ושכנתה הדרומית בורונדי, מהווה אחד הריכוזים הגדולים ביותר באפריקה של אדמות פוריות. יש להניח, כי גם לאחר חילופי השלטון בקינשסה תוסיף רואנדה לשמש מוצא ומבוא עיקריים למסחר של קיבו, בהיותה ה"חלון" הנוח ביותר לאזור זה שבמזרח זאיר, בהתחשב בהרס התשתית של זאיר ובמרחק העצום מקיבו לנמל הזאירי מטאדי שבחוף האוקיינוס האטלנטי.

הסחורות ממזרח זאיר, שעברו ועוברות בקיגאלי, כוללות את היצוא המסורתי של מחוז קיבו - קפה, תה וזהב, וכן יהלומים מחבלים אחרים בזאיר, בעיקר מחבל קאסאי, שבו נמצא אחד המצבורים הגדולים בעולם של יהלומי תעשייה. שווי תפוקתו נאמד ב-50 מיליון דולר בחודש, ו-%80 ממנה משווקים באורח בלתי חוקי.

ברואנדה מקווים להמשך הצמיחה המהירה, ככל שיגבר בעתיד השילוב הכלכלי בינה ובין מזרח זאיר ומדינות הקהילה המזרח אפריקנית, הכוללת מלבדה את אוגנדה, קניה, טנזניה ובורונדי.

אחד הקשיים הגדולים הוא צפיפות האוכלוסין. רוב האוכלוסיה מוצא את מחייתו בגידול קפה ושעועית. נחלות האיכרים קטנות מאוד, ובקושי יכולות לפרנס משפחות גדולות. ממשלת קיגאלי לא עשתה עד כה דבר כדי לשנות את מבנה הכלכלה ולהתאימה לנסיבות של התפוצצות האוכלוסיה, מה גם שהמדינות המעניקות סיוע לרואנדה, תפסקנה אותו במוקדם או במאוחר. קרן המטבע הבינלאומית אישרה לרואנדה באפריל השנה אשראי של 14 מיליון דולר להגשמת הרפורמה בכלכלה, על פי עקרונות כלכליים ליברליים למדי. מדיניות זו הביאה לצמצום האינפלציה מ-%96 ב-1995 ל-%9 בסוף 1996. « «רואנדה נבנית מהמלחמה בזאיר «