רשויות שמורות הטבע והגנים הלאומיים אוחדו - הדיון על תנאי האיחוד יימשך

תסבוכת בעקבות תהליך אישור חטוף של האיחוד * היועמ"ש: אתקשה להגן בבג"ץ על חוקיות ההסתייגות

רשות שמורות הטבע ורשות הגנים הלאומיים הן מהיום (א') רשות מרכזית מאוחדת, מתוקף תיקון בחוק, שעבר בחטף במסגרת הסתייגות שהתקבלה בחוק ההסדרים, ללא דיון מסודר בכנסת.

שר המשפטים, צחי הנגבי, והיועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, העלו חרס במאמציהם עד אמצע השבוע שעבר, להחזיר את החקיקה להליך מסודר, נוכח התנגדות השר לאיכות הסביבה, רפאל איתן. איחוד הרשויות, לפי הסתייגות שהגיש ח"כ אליעזר זנדברג, ראש סיעת צומת, נכנס לתוקף ב-14 בפברואר.

הנסיבות יצרו תסבוכת משפטית, שתתברר מחר (ב') עם שובו מחו"ל של יו"ר ועדת הפנים, ח"כ סאלח טריף (עבודה): איך ואם בכלל לחדש את הדיון הרגיל בהצעת החוק לאיחוד הרשויות, שהגישה הממשלה לפני כשנה, לאחר שהתקבלה למעשה בתרגיל העוקף של חוק ההסדרים. התאחדות התעשיינים וההסתדרות לחצו בימים האחרונים על הכנסת ועל הממשלה, לעכב את ביצוע האיחוד עד להשלמת הדיון בהצעת החוק, בעיקר כדי להבטיח את זכויות עובדי הרשויות ולמנוע פגיעה בתושבי עיירות הפיתוח בנגב.

את האיחוד יזם השר הקודם לאיכות הסביבה, יוסי שריד. התיקון המפורט הוגש בידי השר איתן, ועבר בכנסת בקריאה ראשונה לפני כשנה, אולם פרט לדיון מוקדם וכללי שקיים ח"כ טריף בוועדת הפנים, במאי שעבר, התעכב תהליך החקיקה המעשי, בגלל הסכסוך של תושבי הכפר הדרוזי בית ג'אן עם רשות שמורות הטבע על סלילת דרך בשמורת הטבע הר מירון. ח"כ טריף התייצב לצידם, והעדיף לקדם את הצעת החוק הפרטית שלו, שתאלץ את הרשות להסכים לסלילה.

לקראת סוף 97' קיבל השר איתן את הצעת ח"כ זנדברג, לעקוף את תרגילי ההשהיה של טריף בהסתייגות לחוק ההסדרים, המאמצת את הצעת החוק הממשלתית כלשונה. היא עברה בהצבעות המרתוניות ברוב גדול שגייס זנדברג, בלי שהמצביעים ידעו בעצם במה הם תומכים. ביניהם היה גם ח"כ טריף. אחרי שעתיים הוא גילה שנפל קורבן לתרגיל, ועורר שערוריה.

בתיווך יו"ר הכנסת, דן תיכון, הסכים זנדברג שטריף יחדש את הדיון בהצעת החוק בוועדה, ואם יסיים אותו לפני ה-14 בפברואר, מועד כניסת האיחוד לתוקף, יוכל להוסיף לו סעיף לביטול ההסתייגות. הדיון לא היה רצוף ומהיר. כשהתקרב מועד כניסת ההסתייגות לתוקף, החליטה הוועדה לבקש את אישור הכנסת לדחיית המועד בשלושה חודשים עד 15 במאי. השר איתן הופתע והודיע לפני כשבועיים, שהממשלה מושכת את הצעת החוק שלה. הוא ראה בדחייה תרגיל השהיה נוסף של טריף, וביקש לתת תוקף לאיחוד, בהתאם להסתייגות של זנדברג.

משיכת החוק עוררה סערה משפטית מאחורי הקלעים. עו"ד אילן שביט בשם התאחדות התעשיינים, עו"ד דליה פילוסוף בשם ההסתדרות, וח"כ אברהם פורז, פנו ליועץ המשפטי לממשלה והתריעו בפניו על הפגם החקיקתי של קבלת התיקון כהסתייגות לחוק ההסדרים, שאפילו לא נדונה בוועדת הכספים, כמו הסעיפים המקוריים של הצעת חוק ההסדרים. הם תבעו ממנו פעולה, שתבטל את התוקף החוקי של איחוד הרשויות כפי שהתקבל. גם היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד צבי ענבר, ביקש להחזיר את הצעת החוק לוועדת הפנים.

אליקים רובינשטיין תמך בפונים אליו. במכתב לשר המשפטים, צחי הנגבי, יו"ר ועדת השרים לחקיקה, הוא הזהיר, כי אם תוגש עתירה לבג"צ, הוא יתקשה להגן על חוקיותה של ההסתייגות. "שינויים מרחיקי לכת אמורים להתבצע ברשויות הפועלות מכוח החוק, ולדעתי לא יהיה זה נכון וראוי לבצע שינויים אלה על פי חוק, אשר עננה כבדה של אי חוקיות מרחפת עליו", טען רובינשטיין.

השר איתן התנגד במכתב תקיף, שהחזיר לרובינשטין ולהנגבי, שבו תיאר את הסחבת בה נקט ח"כ טריף עם הצעת החוק הממשלתית ואת העובדה שטריף עצמו הצביע בעד קבלת ההסתייגות. הוא ציין, שמדובר בהצעת חוק ממשלתית שאושרה ותבע שהממשלה תעמוד מאחוריה. הוא דחה את הפגם שהיא התקבלה ללא דיון מעמיק, וציין שגם הפרקים האחרים של חוק ההסדרים לא זכו לדיון מעמיק. איחוד הרשויות, כמו פרקי החוק האחרים, נועד גם הוא להשיג "ביטול כפילויות ובזבוזים לשם השגת יעילות ארגונית ותקציבית".

ועדת השרים לחקיקה לא קיבלה את עמדתו, והחליטה לקראת סוף השבוע שעבר לבטל את משיכת החוק ולהחזירו לוועדת הפנים להכנתו לקריאה שנייה ושלישית. מאחר שבשבת, 14 בפברואר, עמד האיחוד להיכנס לתוקף, התקבלה הצעת רובינשטין שעובדה זו לא תבוטל. עם זאת, הנוסח שיאושר בוועדה יהיה במעמד של תיקון נוסף לחוק, אשר ישנה את סדרי ותנאי האיחוד, בהתאם לסיכום שיושג עם הצדדים הנוגעים בדבר, בעיקר לגבי זכויות העובדים.

המשך הדיון תלוי מעתה בהסכמתו של ח"כ טריף, אבל עמדתו תיוודע רק מחר (ב') לאחר שובו ארצה. «מאת צבי לביא «רשויות שמורות הטבע והגנים הלאומיים אוחדו - הדיון על תנאי האיחוד יימשך «תסבוכת בעקבות תהליך אישור חטוף של האיחוד * היועמ"ש: אתקשה להגן בבג"ץ על חוקיות ההסתייגות