באירלנד טוב מדי מול אירולנד

השאלה היא איך לא תהפוך כלכלת אירלנד הדוהרת לקורבן מרחב האירו, שהיא חלק ממנו

ברמזורי דבלין מחלקים לנהגים עלונים, שבהם מתוארים התנאים הנפלאים המצפים לילדיהם בענפי האלקטרוניקה או השירותים הפיננסיים. בחודש שעבר פתחה סוכנות התעסוקה וההכשרה המקצועית באירלנד בקמפיין לקידום גיוס עובדים בחו"ל. ענף הבנייה פתח בקמפיין שמציע תמריצים לבנאים מווילס וסקוטלנד.

המצב באירלנד שונה מאוד מהמצב באירולנד, מרחב המטבע האחיד. בשעה ששיעור הצמיחה באזור עומד על %2.5 בממוצע בלבד מאז 1997, צמחה כלכלת אירלנד בכ-%9 בשנה. כלכלנים חוששים כעת שאירלנד, "הנמר הקלטי", נהנית מיותר מדי דברים טובים.

הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח (OECD) אומר שרמת הפעילות הכלכלית באירלנד גבוהה ב-%3 מהרמה התואמת יציבות אינפלציונית. אבל בהצטרפותה לאזור האירו קיבלה אירלנד על עצמה שיעור ריבית אחיד, המתאים לרמת הפעילות הכלכלית באירופה בכללותה. רמה זו נמוכה באחוז אחד מהרמה התואמת אינפלציה יציבה.

על בסיס נתונים אלה נראה שאירלנד תהיה הקורבן הראשון של מדיניות המטבע של האיחוד האירופי, שבה חייבות המדינות ליישר קו. נגיד הבנק המרכזי של אירלנד, מוריס או'קונל, מודה שאירלנד הייתה רוצה להעלות את הריבית. הוא כבר הכריז שהכלכלה "מתחממת" והזהיר את הבנקים מפני מדיניות האשראים שלהם.

הגירה חיובית

מאז הרעב הגדול בשנות ה-40 של המאה ה-19 הייתה לאירלנד היסטוריה של הגירה שלילית, אולם כיום יש בה הגירה חיובית. בשנה שהסתיימה באפריל 98' עלה מספר הנכנסים לאירלנד ב-22,800 על מספר היוצאים ממנה. המשרות בענף ההיי-טק, שבו התמקד מאמץ ההשקעה האירי, הן גורם המשיכה העיקרי של החוזרים. יתר על כן, החוזרים בדרך-כלל משכילים יותר, ובכך מעלים את הרמה הכללית של כוח העבודה.

האם אירלנד יכולה להגיע לקצב צמיחה מתון יותר, במקום לזנק בבת אחת מהאטה לדהירה? הדבר תלוי בקצב הצמיחה בכוח העבודה.

האינפלציה השנתית, שהגיעה לשיא של %3.2 באוגוסט אשתקד, נמצאת כיום ברמה של %1.4, עדיין גבוהה במעט מהממוצע באזור האירו. באירלנד מצפים ללחץ אינפלציוני כלשהו לקראת סוף השנה, כשחולשת האירו תחלחל לאירלנד באמצעות היבוא, בעיקר מבריטניה שבה שומרת הליש"ט על חוזקה.

אם הצמיחה הכלכלית תישאר איתנה, וקובעי המדיניות באירלנד לא ינקטו צעדים לבלימתה, יסתיימו הזמנים הטובים באופן טבעי, כשהמחירים והמשכורות יידחקו מעלה ויפגעו בהדרגה בתחרותיות הכלכלה האירית בשווקים הבינלאומיים.

מחירי הנדל"ן באירלנד עולים במהירות, יותר מ-%190 בעשר שנים. מהיבט זה, ההגירה לאירלנד מחמירה את הבעיה. אנשים שחוזרים לאירלנד עם כספי חסכונות מגבירים את הביקוש לדיור. "אם יש לך צמיחה מהירה עם שערי חליפין קבועים ושערי ריבית נמוכים, מובן שהמחירים יעלו", אומר יונן קינג, כלכלן בחברת NCB.

כששערי הריבית נקבעים בפרנקפורט, קובעי המדיניות באירלנד צריכים להסתמך על מדיניות כלכלית ומדיניות הכנסה. באופן פרדוקסלי, זה יכול להגביר את הסבירות ל"נחיתה רכה", טוען ברנדון וולש, ראש מגמת הכלכלה באוניברסיטת דבלין.

כבר כעת יש הוכחות ללחץ כלפי מעלה בתחום השכר, כשהתשלום הממוצע לשעה עלה ב-%5.6 בשנה שעברה, ובתחום הבנייה הצומח במהירות נרשמה עלייה של %12. הסכם השכר "פרטנרשיפ 2000" צפה העלאות שכר של לא יותר מ-%2 בשנה.

נתון מעודד יותר הוא פריון העבודה, העולה בקצב כפול מהממוצע האירופי, דבר המרמז על שמירת התחרותיות האירית, עקב ירידת מחיר "יחידת העבודה". או'קונל טוען שבאמצעות תיקוני מדיניות זהירים תוכל אירלנד לעמוד בצמיחה כלכלית של %4 עד %5. אבל נותר עדיין החשש, ש"מה שעולה מוכרח גם לרדת"