כבלים: סגרנו 3 מפעלים; נסגור עוד בשל החשיפה ליבוא מאסיה

"לא ברור למה זרים יכולים להתמודד במיכרזים בינלאומיים בלי הדדיות"

מנכ"ל החברה המאוחדת כבלים-כבלי ציון, יחזקאל ברון, שהשליטה בה מוחזקת על ידי החברה האמריקנית סופריור, אמר אתמול (ד') במפגש עם מנכ"ל משרד האוצר, בן ציון זילברפרב, כי החברה עלולה לסגור מפעלים נוספים בתקופה הקרובה, מעבר לשלושת המפעלים שכבר נסגרו בשנים האחרונות. זאת, לדבריו, "בשל החשיפה הגבוהה ליבוא של כבלים מהמזרח הרחוק".

הכבלים המיובאים מיועדים בעיקר לבזק ולחברת החשמל. לדברי ברון, "פוטרו ממפעלי החברה כ-500 עובדים בשנים האחרונות, והיד עוד נטויה".

ברון דיבר במפגש של התאחדות התעשיינים בחיפה והצפון, שנערך באיזור התעשייה ציפורית. הוא אמר, כי "סופיריור לא מבינה מה קורה במדינה הזו. איך ייתכן, שכל גורם זר יכול להתמודד בחופשיות במיכרזים בינלאומיים, בלי שתהיה הדדיות. חברת החשמל הישראלית היא היחידה בעולם שעושה זאת. אז מה אם אנחנו כל הזמן מתייעלים, וסוגרים עוד מפעל ועוד מפעל. מה זה עוזר?"

לדברי ברון, "החברות הקוריאניות מוכרות כבלים בארץ במחצית מהמחיר שהן מוכרות אותם ברחבי העולם, אבל לצערי אין לנו הוכחות לכך".

זילברפרב השיב לברון: "אולי צרכני החשמל משלמים עכשיו מחירים זולים יותר? אם שכר העבודה במדינות שמהן מגיעים הכבלים זול יותר, אז ברור שלאורך זמן הם ינצחו את החברות הישראליות. בדומה למתפרות הטקסטיל שמתחילות לזוז החוצה מישראל".

זילברפרב הוסיף, כי "לא יעזור שום דבר, אנחנו בתהליך חשיפה ליבוא. יחד עם זאת, אני רוצה לבדוק את סעיפי ההדדיות שיש בהסכמים".

ראש עיריית נצרת עילית, מנחם אריאב, שהשתתף במפגש, הציג בתגובה את השאלה, "האם ייתכן שבמדינה קולטת עלייה ושבה חיילים משוחררים, יהיה שוק כל-כך חופשי? הלך שר וחתם באחרונה הסכמים בשתי מדינות. אבל הוא שכח שיש כאן הסכמי מגן ובינתיים החל יבוא של מוצרים מטייוואן ומסין. אני מבין שהמחירים בארץ צריכים להיות זולים יותר, אבל כאשר מוצעים מחירים שווים במיכרזים, צריך לתת עדיפות ליצרנים הישראלים"