הוקמה תחנת דלק ראשונה של מימן

תחנת הדלק שהוקמה בנמל התעופה של מינכן, תשרשת בשלב ראשון מכונית נוסעים לאח"מ, ושלושה אוטובוסים מתוצרת מאן להסעת נוסעים אל המטוסים ומהם

זה שנים מנבאים למימן עתיד מזהיר כחומר דלק בשל יתרונותיו הניכרים:

שריפתו נקייה מזיהום וכמרכיב של מים כמותו בלתי מוגבלת. חסרונו הבולט הוא צפיפות האנרגיה הנמוכה שלו, המצריכה מכלי דלק גדולים בהשוואה לאלה של חומרי הדלק הנוזליים, כגון בנזין וסולר (למנועי דיזל). כדי להתגבר על חיסרון זה אפשר לנזלו, כלומר להופכו מגז לנוזל על-ידי הפעלת לחץ רב או קירור עמוק.

ניסויים במימן כדלק לכלי רכב כבר נעשים במקומות שונים בעולם, ולאחרונה גם הוקמה בנמל התעופה של מינכן תחנת הדלק הציבורית הראשונה בעולם המתדלקת כלי רכב במימן. בשלב הראשון היא תשרת מכונית נוסעים ל"אנשים חשובים מאוד" ושלושה אוטובוסים מתוצרת מאן להסעת נוסעים אל המטוסים ומהם.

מכונית הנוסעים היא מדגם ב.מ.וו 728, בעלת שישה צילינדרים ומנוע של 2,800 סמ"ק. בהיותה מתודלקת בבנזין יש לה הספק של 193 כ"ס, ובתדלוק במימן פוחת ההספק ב-%40, לכ-116 כ"ס, אבל הטווח הוא עדיין כ-300 ק"מ. המימן הנוזלי, המוזרם לתוכה באמצעות רובוט אוטומטי, נתון בטמפרטורה של מינוס 250 מעלות. הוא מופק כתוצר לוואי של בית זיקוק בעיר אינגולשטט שמצפון למינכן, מובל במכלית מיוחדת, בעלת קירור עמוק, לנמל התעופה ושם מאוחסן במכל בעל קיבול של 12 אלף ליטר.

המימן המשמש לתדלוק האוטובוסים מיוצר במקום: באמצעות חשמל המסופק מתחנות כוח סמוכות מופרדים מים למרכיביהם. את החמצן מזרימים בחזרה לאוויר, כתוצר לוואי בלתי נחוץ, ואת המימון מנקים מתוספיו השונים, מייבשים ומזרימים אותו למדחס, שם מעבים אותו בשני שלבים עד ללחץ של 350 אטמוספרות. המכל הסופי הוא בנפח של 10 מע"ק. התדלוק נעשה לתוך בקבוקים מוערכים המותקנים על גגות האוטובוסים ואורך עשר דקות בלבד. לכל אוטובוס כזה מנוע בן שישה צילינדרים מתוצרת מאן, בנפח של 12 ליטר ובעל הספק של 190 כ"ס. 15 מכלי המימן שעל גג האוטובוס הם בעלי קיבולת של 2,580 ליטר, בלחץ של 250 אטמוספרות. כמות זו מאפשרת, במהירות נסיעה מרבית של 30 קמ"ש, טווח נסיעה של 135 ק"מ.

מלבד שלושה אוטובוסים אלה, המונעים במימן, מייצרת מאן מאות אוטובוסים המתודלקים בגז דחוס. כ-400 אוטובוסים כאלה פועלים בגרמניה, יותר מ-100 בעיר אדלייד שבאוסטרליה ו-20 בהונג-קונג. ברחובות וינה נעים כ-550 אוטובוסים המונעים בתערובת של הגזים פרופן ובוטן שמיוצרים בבית זיקוק סמוך.

עלויות הפרויקט בנמל התעופה של מינכן נאמדות ב-34 מיליון מארק (כ-18 מיליון דולר). כמחצית מסכום זה היא סובסידיה מטעם ממשלת מדינת בווריה, כי יחלפו עוד הרבה שנים, עד שהמימן יוכל לעמוד בתחרות חופשית עם הסולר. אבל בעלי הפרויקט מניחים שמחירי הדלק הקונבנציונלי יעלו בעתיד בגלל החרפת התקנות האקולוגיות, שמטרתן לעודד סוגי דלק ידידותיים לסביבה, בעיקר באזורים צפופי אוכלוסין