תע"א עומדת למכור 23 מטוסי גלאקסי ו-3 אסטרה ב-420 מיליון דולר

העיסקה היא עם קבוצת אנשי עסקים גדולה מאירופה

התעשייה האווירית וחברת גלאקסי-איירוספייס, המשותפת לה ולמשפחת פריצקר האמריקנית, עומדות לסכם השבוע עיסקת ענק למכירת 23 מטוסי מנהלים מדגם גלאקסי ו-3 מטוסי אסטרה. כך מסרו היום (ג') ל"גלובס" מקורות המקורבים לנושא. העיסקה היא עם קבוצת אנשי עסקים גדולה מאירופה.

בסיס העיסקה הוא 140 מיליון דולר ל-10 מטוסים, והאופציות הכלולות בה עשויות להביא לעיסקה הגדולה ביותר בתחום מטוסי המנהלים של תע"א. מחיר הגלאקסי הוא 16.5 מיליון דולר, וההיקף הכולל של העיסקה, אם תיחתם, עשוי להגיע ל-379.5 מיליון דולר למטוסי הגלאקסי, ול-40-30 מיליון דולר נוספים למטוסי האסטרה. צבר ההזמנות של תע"א למטוסי מנהלים יגיע בעקבות כך למיליארד דולר.

מאז החל שיווק מטוסי הגלאקסי, ועד לפני העיסקה הנוכחית, נמכרו 40 מטוסים. לדברי מנכ"ל גלאקסי-איירוספייס, בריאן בארנטס, המכירות כוללות הזמנות חתומות ו"כמעט חתומות". צבר ההזמנות מגיע ל-600 מיליון דולר.

ההזמנה הרשמית האחרונה שעליה הודיעה גלאקסי-איירוספייס היתה מחברת טאס-אוואיישן השווייצרית, שהודיעה בסאלון האווירי בפאריס בחודש שעבר, כי היא מזמינה שני מטוסי גלאקסי, לאחר שבעבר כבר רכשה שני מטוסי אסטרה.

מחירו הסופי של הגלאקסי, שהוא מטוס המנהלים החדש ביותר מתוצרת תע"א, מגיע ל-18 מיליון דולר, כולל עיצוב הפנים והתקנת המערכות המיוחדות לבקשת הלקוח.

משפחת פריצקר, בעלת רשת מלונות הייאט, שולטת ב-%80 ממניות גלאקסי-איירוספייס, לאחר שהזרימה 50 מיליון דולר להחייאת הפרוייקט. הרווחים ממכירת המטוסים מתחלקים %50-%50.

פריצקר הוכנסה לפרוייקט לאחר כישלון התקשרות בין תע"א ליצרנית המטוסים הרוסית יאקובלב, שהיתה אמורה לייצר את הגוף. ייצור חלקי המטוס מבוצע כעת בתסוז'רימה בצרפת. המטוסים מורכבים בישראל, ועבודת הגימור והמסירה ללקוחות מתבצעת בטקסס שבארה"ב