בתוך 3 חודשים יוחלט על החלופה הנבחרת במחלף קפלן

הצעת העירייה לכביש משוקע ומחלף תלת-מפלסי, מגיעה להיקף של כ-190 מיליון שקל

נציגי משרד האוצר, משרד התחבורה, עיריית תל אביב וחברת נתיבי איילון, צפויים להחליט בתוך 3 חודשים על החלופה הנבחרת מבין חמש החלופות המוצעות להקמת מחלף קפלן, בצומת הרחובות דרך פתח תקווה-קפלן בתל אביב, על יד מרכז השלום.

כזכור, הושגה הסכמה בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב, לגבי הפרוייקט, שהיה תקוע במשך זמן רב בגלל ויכוח על מבנה המחלף ועל דרך המימון שלו. לפי ההסכמה יבוצע שלב א' של הפרוייקט, שכבר נבחר לו קבלן ביצוע, עוד לפני שתיבחר החלופה. במיכרז זכתה חברת שפיר, בהיקף של 18.4 מיליון שקל ללא מע"מ, והעבודות כוללות הוספת 2 נתיבים לכל כיוון בדרך פתח תקווה, בין צומת רחוב מוזס לבין גשר הולכי הרגל ליד רחוב החשמונאים.

לפי ההסכם בין סמנכ"ל התשתיות במשרד התחבורה, אלכס לנגר, לבין ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, יממן המשרד מחצית מעלות הפרוייקט, מינהל מקרקעי ישראל %25 ועיריית תל אביב %25.

כאמור, תוך כדי ביצוע השלב הראשון, תיבחר החלופה של המחלף עצמו. להלן פירוט חמש החלופות העומדות לבחירה.

חלופה 1 - דרך פתח תקווה משוקע: מחלף משוקע נרחב, רב-נתיבי, לכיוון צפון-דרום. בחלק המשוקע יעבור הרכב הציבורי והפרטי בנתיבים ייעודיים, יוקמו תחנות האוטובוסים, וכן תתאפשר כניסה משוקעת לדרום הקריה ולמרכז השלום. פניות ימניות ושמאליות ייעשו במישור הכביש, דרך הרמפות. אומדן עלות כ-120 מיליון שקל.

חלופה 2 - דרך פתח תקווה שיקוע מצומצם, נת"צ בחוץ - שמאל: מחלף משוקע מצומצם לכיוון צפון-דרום לרכב פרטי בלבד (משאיות ורכב ציבורי - ברמפות). הרכב הציבורי חוצה את הצומת דרך הרמפות. פניות ימניות ושמאליות ייעשו במישור הכביש, דרך הרמפות. הנת"צ ותחנות האוטובוסים ימוקמו בצד שמאל של הרמפות. אומדן עלות כ-95 מיליון שקל.

חלופה 3 - דרך פתח תקווה שיקוע מצומצם, נת"צ בחוץ - ימין: מחלף משוקע מצומצם, כמו בחלופה 2. הנת"צ ותחנות האוטובוסים ימוקמו בצד ימין של הרמפות. אומדן עלות כ-105 מיליון שקל.

חלופה 4 - גשר לתנועה המוטורית מעל דרך פתח תקווה: בחלופה זו, התנועה העוברת מרחוב קפלן במערב אל דרך גבעת התחמושת במזרח ולהיפך תתנהל על גבי גשר שיתנשא לגובה של 7 מטר מעל דרך פתח תקווה. התנועה המוטורית בדרך פתח תקווה, מצפון לדרום ולהפך תתנהל במפלס הכביש הקיים. הקשר של התנועה בין המפלסים השונים יהיה בעזרת רמפות. הנת"צ יהיה במרכז דרך פתח תקווה ולשם גם ירדו הולכי רגל. אומדן עלות כ-120 מיליון שקל.

חלופה 5 - כיכר השלום רב-מפלסית (הצעת מהנדס עיריית ת"א, ישראל גודוביץ): מחלף משוקע נרחב, רב-נתיבי, לכיוון צפון-דרום. בחלק המשוקע הפרדה מפלסית נוספת בין הרכב הציבורי והרכב הפרטי. הקשר מזרח-מערב ייעשה על גשר דמוי כיכר. אומדן עלות כ-190 מיליון שקל