ההנפקה הראשונה במעצמת מודמי הכבלים?

המעצמה זו ישראל, וההנפקה הציבורית הראשונה (בגרמניה) עשויה להיות זו של גד ליין, שמפתחת פתרונות יחודיים בתחום הטלפוניה בכבלים. ולא שקל להם לפתח פה משהו, עם כל הביורוקרטיה הזו

לפני 3 שבועות ערכה חברת גד ליין, יצרנית מודמים לרשת הכבלים, כנס פרטי משלה במלון דן פנורמה בתל אביב, בו הציגה בפני חברות הכבלים הישראליות את הפיתוח האחרון שלה בנושא טלפוניה על גבי האינטרנט ברשת הכבלים. לעמוס כהן, סמנכ"ל הנדסה בערוצי זהב שנכח במקום, ההרצאות לא חידשו הרבה. החברה כבר החליטה ללכת על המוצר החדש - שלדברי מנכ"ל גד ליין, דוד כהן, הוא יחיד מסוגו בעולם - ובקרוב היא תתחיל בניסוי משותף עם גד ליין בירושלים.

בשבוע שעבר חנך שר התקשורת, בנימין בן אליעזר, את המוקד הדיגיטלי של חברת מת"ב בחיפה. ערוצי זהב כבר חנכה את המוקד שלה בפתח תקווה ותבל אף היא עומדת להקים מוקד כזה. להערכת דוד כהן, פוטנציאל קווי הטלפון על רשת הכבלים בשנתיים הבאות צפוי להגיע ל-300 אלף. זו הערכה אופטימית ביותר שקיומה מותנה בכמה דברים שעדיין לא קיימים. ראשית, לחברות הכבלים אין עדיין רשיון לספק שירותי תקשורת על התשתית שלהן. שנית, גם אם יקבלו רשיון, עדיין העדיפות תהיה לפיתוח שירותי אינטרנט מהיר ולא טלפוניה. זו תבוא רק בשלב הבא ולא ברור מתי שלב זה יבוא.

ישראל, יש לומר, היא מעצמה של יצרניות מודמים לכבלים, אלא שמרביתן מתמקדות דווקא בשוקי חו"ל ולא בישראל. חברות כמו טלגייט, NMC, קומבוקס, נטגיים ואחרות, ניהלו כאן מאבקים מרים עם משרד התקשורת בניסיון לקבל אישורים לערוך כאן ניסויים שיווקיים ונענו בשלילה גורפת, למרות שוועדה ציבורית המליצה בזמנו להיענות בחיוב. ניתנו רק רשיונות ספורים לניסויים טכנולוגיים שלא היה בהם צורך והתקיימו רק כדי לשמור על פוזיציה. הטכנולוגיה כבר נוסתה והוכחה בחו"ל.

מבין כל החברות, רק שתיים פיתחו מודמים גם לטלפוניה בנוסף לאינטרנט - טלגייט וגד ליין. טלגייט קבלה אשור לניסוי אך למעשה לא ביצעה אותו בפועל ולה פעילות מסחרית די גדולה בחו"ל, בעיקר בבלגיה. גד ליין עדיין ממקדת את מרב המאמצים שלה בישראל, למרות שיש לה רבה התקנות נסיוניות בחו"ל.

דוד כהן וגדעון טחן, אנשים דתיים (טחן חרדי), מייסדי גד ליין ובעלי השליטה בה, הם יוצאי פייזקום המיתולוגית. זו היתה חברת המודמים הראשונה בישראל. פעם היתה רק פייזקום, שכנראה הקדימה את זמנה. הקימו אותה שני אחים, שלמה ואריה צימרמן. היום אריה בארה"ב ושלמה (מומו) סמנכ"ל ב-NDS של רופרט מרדוק. היום פייזקום בתנופה מחודשת, בבעלותו של דוידי גילה מ-DSP.

דוד כהן: "זו היתה חברה מצוינת אך אנו ראינו איך הכסף עובר לידה ואף אחד לא יודע לקטוף אותו. אתה קרוב לשוק מסוים, יש לך מוצר כמעט מתאים, והיתה מדיניות שאם אין לך מוצר ממש מתאים, לא מוכרים. החברה לא התרוממה והאנשים החלו לצאת. מי שנולדו ממנה היו טיירון האמריקנית וגד ליין הישראלית.

"עזבנו את פייזקום ופתחנו מפעל בחדר מדרגות בירושלים. זה היה חדר מתחת למרפסת שהשכירו לנו ב-100 דולר לחודש. הקירות היו ללא טיח. בתוך שנה היינו כבר במשרד יותר נורמלי בהר חוצבים עם 15 עובדים. מאז, כל שנה אנו מכפילים את המספר. הדרך הנכונה היא קודם כל לגייס כסף. לנו לא היה וזה היה יותר קשה. מראש ידענו שאנו הולכים לפתח תקשורת על גבי כבלים".

כמו טלגייט, גד ליין התמקדה למכתחילה בטלפוניה על הכבלים ולא באינטרנט כמו כל שאר החברות. היכולת להעביר אינטרנט היא היום מוצר לוואי לטלפוניה. המערכת הראשונה הותקנה לפני 4 שנים בברזיל. זו היתה מערכת של טלפוניה על גבי כבלים עם אפליקציה של אבטחה - לחצני מצוקה ומערכות אזעקה. אסור היה לדבר על הרשת.

גד ליין התפרסמה בזכות 2 פרויקטים גדולים. האחד מהם, בסין, מתממש בימים אלה. השני, בדרום קוריאה, התברר כבלון נפוח שהתפוצץ. בסין משתפת גד ליין פעולה עם אלביט קום בפרויקט פריסת רשת טלפוניה בכבלים במחוז טיאנז'ין, על ידי חברת התקשורת הסינית טיאנז'ין חיפה טיויקום, הנמצאת בבעלות משותפת של אלביט קום (%49), חברת הטלפונים המקומית וחברת הכבלים המקומית (%25.5 כל אחת).

הפיילוט התבצע באמצעות 350 מודמים שסיפקה החברה. והוכתר בהצלחה. המערכת מתפקדת והפוטנציאל הוא 1.5 מיליון מנויים. למרות שסמסונג השתתפה במימון הפיתוח של גד ליין, היא קיימה מכרז בינה לבין 3 יצרניות נוספות (החברות האמריקניות מוטורולה, TELABES ו-ADC) ולא בחרה באף אחד מהמוצרים.

אחרי כן החליטו סמסונג והאנארו לספק שירותי אינטרנט מהירים על גבי רשת הכבלים ואת הטלפוניה על גבי האינטרנט (VOIP) . או אז התברר, שהרשת במצב בו לא ניתן להעביר בה תקשורת רחבת סרט והיא זקוקה לשדרוג שעדיין לא בוצע. בשורה התחתונה, מלבד המימון לפיתוח נותר הפרויקט הקוריאני הענק - דובר על היקף של כ-200 מיליון דולר - בגדר חלום.

לגד ליין היום כ-20 התקנות נסיוניות של מודמים לטלפוניה על כבלים והתקנה מסחרית אחת בגרמניה. מודם הטלפוניה הרגיל של גד-ליין נקרא 8000 CABIRE MOD ויש לו התקנות נסיוניות בפולין (2), קנדה, גרמניה, דנמרק, הונגריה, ספרד, צרפת, קולומביה, תורכיה ומדינות נוספות. בישראל מותקן מודם זה ועובד במספר קיבוצים וכן בניסוי ביישוב שהם, על מערכת הכבלים של חברת תבל.

על פי תנאי הרשיון בשהם, משתתפי הניסוי לא משלמים עבור השיחות. גד ליין מממנת את השיחות המקומיות ומשלמת עבורן לבזק ואילו חברת ברק מממנת את השיחות הבינלאומיות. בנוסף לטלפוניה, מעביר המודם גם שידורי אינטרנט בקצב מהיר למחשב הביתי, והמימון לשירות זה בא מחברת תבל, באמצעות חברת האינטרנט נטוויז'ן, שתבל נמנית על בעליה. כיום מחוברים לניסוי 50 מנויים שמקבלים גם טלפוניה וגם אינטרנט. בסוף חודש זה יגדל המספר ל-200 אלא שה-150 הנוספים יקבלו רק אינטרנט. גד ליין מתקשה לממן שיחות טלפוניה ליותר מ-50 מנויים ואילו משרד התקשורת מסרב לאשר ניסוי שיווקי. אולי את הטלפוניה יקבלו אותם מנויים, מאוחר יותר, על גבי האינטרנט.

למודם הדיגיטלי של גד ליין יש יציאות לרשת הטלפוניה, לקו ISDN, למחשב הביתי, לטלוויזיה ולרשת הכבלים. הוא מוריד קבצים במהירות של 30 מגהביט ונותן ערוץ חזור של 10 מגהביט. במוקד של חברת הכבלים מותקן נתב מיוחד המנתב את שידורי האינטרנט לבתי הלקוחות. שיחות הטלפון יגיעו ממרכזיה ציבורית.

ההתקנה המסחרית היחידה בינתיים של גד ליין, של מודם טלפוניה באמצעות ISDN (נקרא 2000 COMUGAD), נעשתה בעיירה המזרח גרמנית נוירופין, 50 ק"מ מברלין. גד ליין חתמה על הסכם עם חברת סימנס הגרמנית להקמת רשתות כבלים שניתן להעביר בהן, מלבד שידורי טלוויזיה, גם טלפוניה ואינטרנט מהיר, בחלק שהיה פעם מזרח גרמניה, שם התשתית הטלפונית רעועה ביותר. הפרויקט הראשון, המהווה גם ניסוי להצלחת ההסכם, הוא בנוירופין, בה הקימה סימנס רשת טלוויזיה בכבלים חדישה והזמינה מגד ליין מודמים לכבלים בהיקף של מיליון דולר, כאשר הכוונה היא לספק מודמים כאלה בהיקף כולל של 6-7 מיליון דולר.

מה שמיוחד בפרויקט נוירופין היא העובדה שרשת הטלפוניה עובדת על טכנולוגיית ISDN וככל הידוע, זוהי הרשת היחידה בעולם של טלפוניה על גבי כבלים העובדת ב-ISDN. לפני שבועיים ערכה גד ליין בנוירופין כנס בן יום שלם אליו הגיעו נציגים של כ-40 חברות כבלים מכל המדינה לראות את הרשת בפעולה. גרמניה היא בינתיים המדינה היחידה בעולם בה ל-ISDN יש חדירה מסיבית של עשרות אחוזים, והחיבור בין כבלים ו-ISDN מרתק את האנשים. רשת הטלפוניה הגרמנית אינה מתקדמת ובמרבית האזורים היא עדיין עובדת בפולסים ולא בצלילים. במזרח גרמניה כמעט ואין רשת טלפונים והממשלה מייעדת שם הרבה תקציבים לתשתיות ותקשורת. מרשימת המדינות בהן יש התקנות של גד ליין נפקדת היום ארה"ב. למרות פרסומים בעיתונים על הנפקה צפויה של החברה בארה"ב, מסתבר שאלה היו מוטעים. כהן: "יש דיבורים על תחילת פעילות בארה"ב אך זה דורש המון לוגיסטיקה. יש לנו שם 30 חברות מתחרות, אז למה אני צריך להיות שם? בטלפוניה גם יש לי בעיה כי אני לא תומך בסטנדרט האמריקני. אם נחליט לפתח ולעשות התאמה, נגיע גם לשם".

גד ליין די הדהימה את השוק לא מכבר כאשר הודיעה על גיוס 9 מיליון דולר ממשקיעים בארה"ב תמורת %9.6 ממניות החברה, לפי שווי חברה של 88 מיליון דולר אחרי הכסף. הכסף גויס מקבוצת ההשקעות גרין קיי (4.2 מיליון דולר) ומקרן ההשקעות הארדסלי (4.8 מיליון דולר).

גדעון טחן ודוד כהן מחזיקים היום לאחר הגיוס, כל אחד, %21 ממניות החברה. מחזיקת המניות הגדולה היא קבוצת BKG האמריקנית (%25). טלרד החזקות מחזיקה %13.7 מהמניות וחברת צעדים מקבוצת אריסון השקעות %9.2. טלרד, שרכשה את המניות לפני שנה לפי שווי חברה של 22 מיליון דולר, לא ממשה משום מה אופציה שפקעה לפני כחודש וחצי, להגדיל את אחזקותיה בעוד %14 לפי שווי חברה של 28.5 מיליון דולר, בעוד הגיוס הסתיים בשווי חברה של 88 מיליון דולר.

ההנפקה שכן מדברים עליה היא בגרמניה, בבורסת פרנקפורט, המתוכננת לאוקטובר הקרוב. מדובר על גיוס של 30-40 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-200 מיליון דולר. לפי דוד כהן, יש כבר חתם אך הוא אינו מוכן לחשוף את שמו או להוסיף פרטים נוספים.

הנושא החם ביותר בגד ליין היום הוא פיתוח מודם הטלפוניה על גבי האינטרנט. בתחום זה, גד ליין היא בין המתקדמות בעולם והגישה שלה להקמת הרשת ייחודית ביותר. את העבודה בתחום זה מרכז אהרון סבטו, מי שהיה עד לא מכבר משנה לסמנכ"ל פיתוח בטלרד. את הפיתוח עושה עבור גד ליין חברת אינטרנט טלקום הירושלמית, המוכרת כמי שפתחה את טכנולוגיית ה-VOIP בה משתמשת חברת דלתא 3 מקבוצת לאודר, שהיא אחד המפעילים הגדולים בעולם היום לשירותי טלפוניה על גבי האינטרנט.

הטלפוניה בכבלים הקונבציונלית, כפי שעובדת היום בניסוי של גד ליין ותבל בשהם, משמעותה השקעות עתק בהקמת הרשת או שדרוגה ובהפעלת מתגים ציבוריים ייעודיים, המקבילים למתגים אותם מפעילה חברת בזק ברשת הטלפוניה הרגילה על חוטי הנחושת.

הפתרון שמצאו היה הקמת רשת תקשורת נתונים באמצעות פרוטוקול אינטרנט (IP) והעברת ביטים של קול על הרשת. אולם, מאחר שמדובר בפרוטוקול תקשורת נתונים, איכות הקול בו אינה טובה דיה, לפחות לא בשלב זה. מצד שני, ל-VOIP יש יתרון גדול של עלויות. בגלל יכולת הדחיסות, ניתן להעביר על אותו רוחב פס יותר דיבור מאשר בשיטה הסטנדרטית. פי עד פי 8.

סבטו: "הפתרון של סיסקו הוא לזרוק את כל המתגים, לעשות תקשורת נתונים בפרוטוקול IP ועל זה טלפוניה. זה יפה בתיאוריה אך אלה מערכות חדשות שמעולם לא נבדקו. טלפוניה תמיד התאפיינה בהרבה בדיקות. לקח לה 15 שנים להתייצב על סטנדרטים ועל יצרנים שעובדים האחד עם השני. מציעים גישה מיוחדת שרק נורטל הולכת על זה היום בעולם. מביאים את ה-VOIP עד רמת המוקד ומשם והלאה עובדים בשיטת טלפוניה רגילה".

המוצר נקרא CMTS וזהו למעשה מצבור של מודמים בקופסה אחת, שיודע להעביר נתונים. מולו יש אלפי מודמים לכבלים בבתים והקול עובר ב-IP בפרוטוקול DOCIS ל-CMTS וממנו למתג בסיבים אופטיים או בתמסורת SDH. מתג אחד כזה יכול לכסות, למשל, את כל מנויי חברת הכבלים ערוצי זהב, שהיא היום הגדולה בישראל. דוד כהן: "אם הולכים רק על IP ללא מתגים, מפסידים את כל תכונות המתגים. בשיטה של גד ליין, כל התכונות קיימות". לדברי כהן, בסוף השנה ניתן יהיה להתקין את המוצר בחברות הכבלים בארץ. השוק הישראלי יהיה הפעם ראשון ויהווה את הבטא-סייט של גד ליין. בפברואר 2000 צפוי המוצר להיות מסחרי.

דוד כהן: "אנו לא ניראה בעוד שנה כמו היום. גם היום אנו לא נראים כמו לפני שנה. בשנה זו הכפלנו את היכולות שלנו להעסיק עובדים ולפתח. הפוטנציאל של חברות הכבלים בישראל בשנתיים הקרובות הוא 300 אלף קווים. מתוך זה גד ליין תיקח %70. אם לא, אנו ניסגר".« אפי לנדאו « ההנפקה הראשונה במעצמת מודמי הכבלים? « המעצמה זו ישראל, וההנפקה הציבורית הראשונה (בגרמניה) עשויה להיות זו של גד ליין, שמפתחת פתרונות יחודיים בתחום הטלפוניה בכבלים. ולא שקל להם לפתח פה משהו, עם כל הביורוקרטיה הזו