זיסר: "תשעה חודשים לפני שנכנסתי אליה אלסינט חדלה להיות חברת הייטק. לטעון אחרת זו היתממות"

אלסינט לא תכנס אסיפות כלליות לאישור רכישת פעילות המלונות והמרינות של אירופה ישראל * זיסר: "לא אכזבתי את המשקיעים באירופה ישראל, ואני מניח שבאלביט הדמיה ובאלסינט המצב לא יהיה שונה"

בסוף שבוע גדוש אירועים עבור חברת אירופה ישראל, הטיל בעל השליטה בחברה, מוטי זיסר, "פצצה": מהלך רה-ארגון שהעביר את פעילויות הנדל"ן והמלונות של אירופה ישראל ושל החברה האם, מרכזי שליטה, לידי החברה הבת אלביט הדמיה ובעיקר, לחברה הנכדה אלסינט.

בעיסקה עצמה לא היה מן ההפתעה. מאז רכשה אירופה ישראל את השליטה באלביט הדמיה מידי אלרון, עיסקה שהושלמה בחודש מאי השנה, לא הסתיר זיסר את כוונתו לרתום את קופת המזומנים התפוחה של קבוצת אלביט הדמיה לטובת עיסקי הנדל"ן-מלונאות שלו באירופה.

עם זאת, קשה היה להעלות על הדעת מתכונת כה "בוטה" של עיסקה, המורידה מאירופה ישראל וממרכזי שליטה השקעות בנכסים שאינם נעדרי סיכון (בעיקר המרכזים המסחריים במזרח אירופה) ומעלה אליה, מקופתה הגדושה של אלסינט, סכום של כ-200 מיליון דולר (עוד לפני שנקבע מחיר למרכזים שתרכוש אלביט הדמיה).

הביקורת שנשמעה הבוקר (ב') על תנאי העיסקה נגעה בעיקר לעובדת היותו של זיסר מחזיק ישירות ב-%75 ממניות אירופה ישראל, מוכרת הנכסים, ובשיעור נמוך בהרבה במניותיהן של אלביט הדמיה ואלסינט, הרוכשות. מכאן, שהעיסקה תהפוך את הציבור לשותף מרכזי בעיסקי הנדל"ן והמלונאות של זיסר, בעוד שהוא מניח את ידו על חלק ניכר מרזרבות המזומנים של אלביט הדמיה ואלסינט.

מי שכנראה מאוכזב במיוחד מהעיסקה הם בעלי המניות באלסינט. הללו התבשרו למגינת ליבם בתחילת השבוע שעבר, כי לאלביט הדמיה אין כוונה לרכוש את מניותיהם, על פי מכתב הכוונות שלה מחודש פברואר (תמורת 14 דולר למניה) ולא צהלו גם בסופו, כשהפכו לשותפים פעילים בעיסקי המלונאות של זיסר באירופה, הודעה שהצניחה את מניותיהם באלסינט למחיר של 8.5 דולרים - %40 מתחת למחיר הצעת הרכש שלא היתה.

זיסר עצמו, שהצהיר ב"גלובס" בשבוע שעבר: "בעלי המניות באלסינט עוד יתאהבו בי", לא נסוג מהצהרתו גם היום, והצביע על עלייה של יותר מ-%4 במניות אירופה ישראל: "העיסקה מצוינת לאירופה ישראל, והמשקיעים עוד יראו כמה היא טובה לאלביט הדמיה ולאלסינט. לא אכזבתי באירופה ישראל, אותה רכשתי ב-3 שקלים למניה, והיא עומדת כיום על יותר מ-50 תוך שלוש שנים בלבד. אז את הקרדיט הזה אני מבקש גם באלביט הדמיה ואלסינט, ואני מניח שגם שם המצב לא יהיה שונה".

- אם לא שאיבת כספים מאלביט הדמיה, מה עומד מאחורי העיסקה?

זיסר: "יש לנו עכשיו שלוש חברות ממוקדות - אלסינט בתחום המלונאות ותרבות הפנאי, אלביט הדמיה במרכזים מסחריים במזרח אירופה ואירופה ישראל בתחום האחזקות וההיי-טק - מה שיאפשר למשקיעים לבחור איזו מהחברות מתאימה להם. זה היופי בתוכנית".

- אתה מודע לביקורת הטוענת כי מי שהשקיע במניות אלסינט, התכוון לעשות זאת בחברת טכנולוגיה מתקדמת, ולא במלונאות?

"תשעה חודשים לפני שנכנסתי אליה אלסינט חדלה להיות חברת היי-טק, מאז נמכרו קווי הייצור שלה לפיקר אינטרנשיונל ולג'נרל אלקטריק. לטעון אחרת זו היתממות".

- כיצד הוחלט מה תרכוש אלביט הדמיה ואלו נכסים יועברו לאלסינט?

"לפי נטיית ליבם של הדירקטוריונים בשתי החברות. אלסינט הדמיה העדיפה את המלונות, השקעה יותר בטוחה ובעלת תשואה נמוכה יותר. אלסינט בחרה במרכזים המסחריים, בעלי סיכון ותשואה גבוהות יותר".

- לא היה נכון יותר להוריד לאלסינט את פעילות ההיי-טק של אירופה ישראל?

"כל מטה הניהול של ההיי-טק נמצא באירופה ישראל. חוץ מזה, מבחינת העלות לאלסינט, זה לא היה משנה מהותית. חטיבת ההיי-טק של אירופה ישראל שווה היום לא פחות מחטיבת המלונאות, כך שלא היה כאן חיסכון כספי.

"להיפך, היי-טק הוא יותר מסוכן. בעיסקה הנוכחית אלסינט מקבלת נכסים ולא משהו ערטילאי. במלון אתה לא יכול להפסיד את כל הכסף שהשקעת, בעיקר שהוא ממוקם בעיר מרכזית באירופה. זה נכס עובר לסוחר. כששני מהנדסים כותבים תוכנה, אתה אף פעם לא יודע איך זה ייגמר".

בשבוע שעבר הוגשו שתי בקשות לתביעות ייצוגיות של מעל 100 מיליון דולר כל אחת כנגד קבוצת אלרון, בהן נטען כי החברה ומנהליה קיפחו את בעלי המניות באלסינט כשרוקנו אותה מנכסיה.

לא מן הנמנע כי גם המהלך הנוכחי יביא על בעל השליטה התנגדות גורפת מצד בעלי מניות המיעוט הללו; אולם מתברר, כי בניגוד לבעלי המניות באלביט הדמיה, תימנע מאלו של אלסינט האפשרות להתנגד לעיסקה הנוכחית באסיפה הכללית - משום שזו לא תיערך כלל. זיסר טען היום כי "על פי החוק בארצות הברית, שם רשומה אלסינט למסחר, היא איננה צריכה לכנס את אסיפת בעלי המניות לאישור העיסקה. גם אירופה ישראל איננה צריכה לכנס אסיפה כזו".

- אלביט הדמיה איננה צריכה לאשר את ההשקעות של אלסינט?

"אלביט הדמיה היא חברה עצמאית וסוברנית. יש לה את הדירקטוריון שלה, וכמותה גם אלסינט. עולה בדעתך שאנשי אלביט הדמיה יקבעו מה קורה באלסינט?"

- כיצד תבוא העיסקה לידי ביטוי בדו"חות הכספיים של אירופה ישראל?

"רווח ההון ממכירת הנכסים, בסכום של כ-20 מיליון דולר, לא יוכר בדו"חות, שכן מדובר בעיסקה פנימית בין חברות הקבוצה".

בתוך כמה זמן יושלם המהלך כולו?

"אני מעריך שתוך חודשיים. תראה, כל ההשקעות האלה שאירופה ישראל מוכרת הן מאוד טובות ומניבות והכסף לא הולך לאיבוד. מדובר על תשואה של %15- %20 לשנה גם במרכזים וגם במלונות".« מאת שי שלו « זיסר: "תשעה חודשים לפני שנכנסתי אליה אלסינט חדלה להיות חברת הייטק. לטעון אחרת זו היתממות" « אלסינט לא תכנס אסיפות כלליות לאישור רכישת פעילות המלונות והמרינות של אירופה ישראל * זיסר: "לא אכזבתי את המשקיעים באירופה ישראל, ואני מניח שבאלביט הדמיה ובאלסינט המצב לא יהיה שונה"