פועלים השקעות: רווחים גדולים מהנפקות ומהאחזקה בבזק

רשמה מאז תחילת השנה רווח של 112 מיליון שקל ממימוש השקעות, שיגדל לכ-200 מיליון עד סוף השנה * החברה מחזיקה מניות בזק בשווי הגבוה ב-110 מיליון שקל ממחיר השוק

פרסום הדו"חות הכספיים של פועלים השקעות לרבעון השלישי מוצא את החברה בעיצומו של גל הנפקות, אותו לא ידעה מאז היווסדה על ידי בנק הפועלים: בעקבות הזרע זרעי איכות ברבעון הקודם, הנפיקה לאחרונה חברת המחשבים טלדור, כשמחר (ב') תצא לפועל הנפקת פועלים תקשורת אלקטרונית.

ברבעון הבא מתוכננת הנפקתן של זרוע התעשייה בקבוצה, אורלייט, כמו גם של אוניברקול הנמצאת בשליטתה. מעבר לפינה כבר מתחממת אופיר אחזקות, מרכז רווח עיקרי של פועלים השקעות בשנים האחרונות, שממצב את עצמו לאחרונה כחברת אחזקות למיזמי טכנולוגיה מתקדמת.

לצד גיוסי ההון, המציפים ערך לבעלי המניות בחברה ובראשם לקבוצת שרם-פודים-קלנר, בעלי השליטה מאז סוף 96',ממשיכה פועלים השקעות לבסס את פעילותה התעשייתית (בעיקר באמצעות אורלייט שביצעה השקעות בתחום הפלסטיק והצבע), בתחום התקשורת (פעילות שכאמור תונפק מחר - ראה הרחבה) וכן בביצוע השקעות מזדמנות בתחומי ההיי-טק ואחרים (לאחרונה רכשה מידי בנק לאומי %1.8 ממניות כור תמורת 26.8 מיליון דולר).

פועלים השקעות, המנוהלת בידי אביגדור קלנר (שזכה לאחרונה לבונוס של מיליון שקל על פועלו אשתקד), סיימה את הרבעון השלישי ברווח של 18.4 מיליון שקל, ומציגה רווח של 103 מיליון שקל מאז תחילת השנה. חלק נכבד מרווחי החברה נובע בשנים האחרונות ממימושי השקעות, בהם נודעה לקבוצת שרם-פודים-קלנר מומחיות גדולה.

ברבעון השלישי, הותירה הנפקת הזרע בחברה רווח הון של 17 מיליון שקל בפועלים השקעות. על פי ההערכות, תציג החברה רווח של כ-35 מיליון שקל מהנפקתה של פועלים תקשורת ברבעון הרביעי, כשבאותו רבעון היא צפויה, בינתיים, לרווחים של כ-80 מיליון שקל ממימוש השקעות - בהם מכירת סוכנות הביטוח תורן (ברווח של 10 מיליון שקל), הנפקה פרטית בפועלים תקשורת לבנק לאומי (9 מיליון שקל), ומכירת מניות בהנפקתה של חברת הסלולר פרטנר (13 מיליון שקל).

רווח נוסף, של 7.5 מיליון שקל, תרשום החברה ממכירת מניות בזק ברבעון הרביעי. ההשקעה בבזק, שבוצעה אשתקד והוצגה במקור כ"אסטרטגית", הפכה לפך שמן של רווחי הון עבור פועלים השקעות - כ-120 מיליון שקל מאז תחילת השנה. פועלים השקעות מכרה עד כה ני"ע של בזק בסכום של 480 מיליון שקל. יתרתה עומדת כיום על 162 מיליון שקל, בעוד ששווי השוק שלה עומד על 272 מיליון - רווח תיאורטי של כ-110 מיליון שקל נוספים.

לצד רווחי הון, מושפעות תוצאותיה של פועלים השקעות מחלקה ברווחי החברות הכלולות. לצד הזרע, אורלייט, טלדור, ולאחרונה גם פרטנר, האחזקות הציבוריות העיקריות, מדובר בעיקר על אופיר אחזקות ורשת. אופיר אחזקות (%42.5) צברה רווח של 87.5 מיליון שקל מאז תחילת השנה, עיקרו ממכירת מניות פלטינום ל-CA.

ברבעון השלישי מכרה אופיר מניות בחברת מבני תעשיה, בה היא מחזיקה %12, ורשמה רווח הון של 5.8 מיליון שקל. מאז תחילת השנה השקיעה אופיר 25.6 מיליון שקל במיזמי טכנולוגיה, ביניהם בחברות ריאלם טכנולוגיות, קמלוט ו-Attune. נראה שהנפקתה של אופיר אחזקות היא עניין של זמן, וזמן לא ארוך. מלבד פועלים השקעות מחזיקה מניות שליטה בחברה גם אמפל.

אחזקה פרטית מהותית אחרת יש לפועלים השקעות וזכיינית הערוץ השני רשת (%26) שדיווחה על ירידה ברווח הרבעוני מ-9.2 ל-7.9 מיליון שקל. זאת, למרות עלייה בהכנסות, מ-46.4 מיליון שקל ל-53.2 מיליון שקל ברבעון החולף. רשת, כך מדווחת פועלים השקעות, הגדילה את ההכנסות הרבעוניות ב-%15, אולם נפגעה מעלייה ניכרת בשיעור עלויות הפקת המשדרים מסך ההכנסות משידורי פרסומת.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה חלה עלייה של כמעט %50 ברווח - ל-18.2 מיליון שקל. רשת חילקה לבעלי המניות דיבידנד של 12.2 מיליון שקל.« מאת שי שלו « פועלים השקעות: רווחים גדולים מהנפקות ומהאחזקה בבזק « רשמה מאז תחילת השנה רווח של 112 מיליון שקל ממימוש השקעות, שיגדל לכ-200 מיליון עד סוף השנה * החברה מחזיקה מניות בזק בשווי הגבוה ב-110 מיליון שקל ממחיר השוק