יצירה וניהול של חזון למנהלים, לעובדים ולארגון, הם לא נושאים חדשים בספרות הניהולית. לאחרונה גם מנהלים ישראליים מתוודעים לנושא זה, ומבינים שאפשר להשפיע על תפוקות הארגון ומעמדו בשוק, באמצעות החזון הפנימי שלהם.
מוקי אופנהיימר, מנהל חברת אתיקה לפיתוח חשיבה ערכית, ובין מנסחי הקוד האתי של צה"ל וארגונים אחרים, טוען כי חזון ניהולי, אישי וארגוני, יש ליצור ואחר כך להטמיעו בקרב כל עובדי הארגון.
"יצירה של רוח הארגון, אינה חשובה פחות מעיסוק בתפוקות", אומר אופנהיימר. "כל ארגון והרוח המתאימה לו. אחת התוצאות של יצירת חזון ורוח ארגונית, היא שהעובדים מתנהגים לפי המצופה מהם גם כשמנהלים אינם נמצאים בסביבה ואינם 'משגיחים' עליהם בשבע עיניים."
כדי להגיע לתוצאה זו, נדרשים תהליכים ארוכים, אומר אופנהיימר. צריך לאבחן את ה-ד.נ.א של הארגון. מאיפה מתחילים? מבקשים מהמנהלים להגדיר את חזונם במשפט אחד. הוא יושב עם מנכ"לים בביתם ובמשך שבועות אחדים הוא מרכיב יחד איתם את החזון שלהם.
"זהו ה'אני מאמין' העיסקי של המנכ"ל, שמסכם את כל מה שקורה בעסק. זה נשמע קל מאוד, אבל בפועל זהו עניין קשה ומסובך מאין כמוהו. מנהל אחד, שהביא לאחרונה את החזון של ארגונו - לעודד פעילות צריכה בתחום ההתמחות של החברה - עבד על כך ארבעה חודשים, ובדרך הביא משפטים רבים, שלא הצליחו להקיף את מלוא הפעילויות העיסקיות והניהוליות של העסק שלו."
אחר כך, צריך להנחיל את החזון הזה בכל הרבדים של הארגון. "לשם כך צריך לצאת מנקודת ההנחה, שייצר העובד טוב מנעוריו. דהיינו, שהעובדים רוצים לעבוד ואוהבים את מקום העבודה שלהם. את זה אפשר להפוך אחר כך למנוף, לצורך החדרת החזון ויצירת האחריות האישית של העובדים כלפי החזון."
חזון ואתיקה הן מלים יפות. אתה מדבר על אחריות אישית. האם זה לא סותר מהותית את תרבות השין-גימל שלנו?
"נכון, לעתים אנו מנסים ליצור חזון אוטופי, הסותר את ערכי החברה הישראלית. עם זאת, חזון צריך לשקף את הערכים שאנחנו שואפים אליהם. אנו מתווים את האוטופיה, ואז מנתחים פערים בין המצוי לרצוי, ואיך להתמודד איתם."
המציאות של המנהלים ורודה מזו של עובדיהם. איך מנחילים לכולם חזון משותף?
"גם עובדים שמרוויחים שלושת אלפים שקל, ישפרו את תפקודם כאשר הם יאמצו את ערכי הליבה החדשים של הארגון. צריך להבין שהדברים נעשים באבולוציה, ולא ברבולוציה. צריך להתמקד גם בשינויים בודדים. לא לנסות לשנות הכל יחד. לעיתים אני רואה, שעובדים שבעבר לא טרחו להתכופף כדי להרים לכלוך מהרצפה, עושים זאת. זה מוכיח שהם אימצו התנהגויות המצביעות על הערכים החדשים שבארגון."
מנהלים צריכים להתחיל בדוגמא אישית, ולא להעביר מסרים כפולים, של אחד בפה ואחד בלב. יש מנהלים שמדברים על ניקיון פיזי והגינות, אבל בהתנהגותם מראים לעובדים את ההיפך הגמור, כאשר המשרד שלהם-עצמם מבולגן לגמרי, או שהם מרמים את לקוחותיהם בטריקים קטנים. במצבים כאלה, טוען אופנהיימר, כמו אצל הורים שאומרים לילדיהם לא לקלל אבל עושים זאת בעצמם, העובדים לומדים מההתנהגויות, ולא מהדיבורים היפים. בנוסף, אפשר לקיים מיפגשים, שבהם נדרשים העובדים לנסח בעצמם את ערכי הארגון. "זה צריך לבוא מצד המנהלים, שאומרים לעובדים שיש להם מנדט לבחון ולהמציא את ערכי הליבה של הארגון. כאשר קיימת מחוייבות אמיתית, ובצידה הכוונה נכונה, הערכים של המנהלים ושל העובדים יהיו בסופו של דבר דומים מאוד."
בשלב הבא, אחרי יצירת החזון והטמעתו, נשארת בעיה פתוחה: איך שומרים על רוח הארגון לאורך זמן. "זה לא פחות קשה. אפשר לעשות זאת באמצעות כלים שונים, החל מהכלים הטריוויאליים, של שיחות, חגיגות ועציצים במחלקות, ועד לצורות שונות של משוב וביקורת בונה, שיביאו לכך שהעובדים ימשיכו להרגיש שותפות בשמירה על רוח הארגון."
דורון דרייר, 30, מונה למנכ"ל Network Associates ישראל. בוגר במדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן, שימש כמנהל ערוצי הפצה ב- Novell ישראל.
* תומר מירום, מונה למנהל קידום מכירות של nonstop, מקבוצת מת"ב. שימש בתפקיד דומה בחברת פז. בעל תואר ראשון בתקשורת וניהול מהמיכללה למינהל, תל אביב.
איתן יורמן, 29, מונה למנהל ערוצי הפצה של COM 3 בישראל. שימש מנהל מערך התמיכה בבזק בינלאומי.
מירב לילו, 28, מונתה למנהלת הפקה של המגזין והאתר "פורמו מדיה". בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך. שימשה כמתאמת הפקה באינטרנט דפי-זהב.
דניאל גלבוע, 40, מונה למנהל שיווק בינלאומי בחברת ההיי-טק. שימש כמנהל יצוא בטבעמדיקל.
* יגאל חיימוביץ, 34, מונה למנהל מערך הקבוצות בצבר. שימש מנהל תחום קבוצות בארנון פז תיירות.
איציק אניג'ר, 33, מונה לסמנכ"ל כספים בסולגאר. בוגר החוג לחשבונאות וכלכלה בבר-אילן. שימש כחשב בחברת מפעיל בע"מ.
* שירות "ביזנס" « אביבה רוזן « במשפט אחד: מה החזון שלך « מוקי אופנהיימר, שניסח את הקוד האתי של צה"ל, סבור שהגדרה מנוסחת היטב של רוח הארגון, אינה נופלת בחשיבותה מעיסוק בתפוקות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.