לפי עיריית ת"א, הפתרון המיוחל לבעיות התחבורתיות בצומת דרך פתח-תקוה רחוב קפלן בת"א יבוא לידי מימוש בתוך 3-2.5 שנים לכל היותר.
עוד השבוע צפוי להיחתם הסכם בנושא בין עיריית ת"א, משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל. זאת, במסגרת התוכנית לפיתוח נדל"ני של איזור הקריה. הגורמים המעורבים, כולל משרד התחבורה, החליטו להוריד מסדר היום את האפשרות להקים מחלף תלת מפלסי בצומת, בעיקר עקב השקעת הענק הכרוכה בכך. לדעתם, מחלף כזה היה מרחיב את הצומת וגורם פוטנציאל לבעיות תחבורתיות נוספות שייווצרו בעתיד.
כעת, החליטו הצדדים, להסתפק בביצוע כביש משוקע, בדרך פ"ת כפי שקיים במחלף כפר שמריהו. ההשקעה במחלף כזה תסתכם בכ-100 מיליון שקל. כביש דרך פ"ת יושקע לעומק של כמה מטרים. הפתרונות הטכניים כבר נקבעו, וכעת צריך ליישמם.
ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, אומר ל"גלובס" בעקבות ההסדר: "ההתעקשות של עיריית ת"א להשיג פתרון כולל הביאה לפתרון טוב לכל הגורמים. היא הביאה לפיתוח היוזמה החופשית, כדי שתוקם קרית עסקים יוצאת מן הכלל במיקום הטוב ביותר בארץ.
"הפתרון התחבורתי נותן גם אפשרות לתוכנית בינוי משופרת בהרבה, תוך דגש על כיכר וגן רחב ידיים במרכז הקריה העיסקית. אנחנו גם נותנים דגש עוד יותר גדול בנושא שימור המבנים (ראה כתבה נפרדת בעמ' 17-16) וכמובן נותנים מענה להיבט התחבורתי הכולל ולהיבט הספציפי של דרך פ"ת בהקשר של דרום הקריה. אני מעריך את נכונותם של משרדי האוצר והתחבורה להתגייס למאמץ שמחזיר את ת"א למפה".
בסך הכל מדובר על השקעה של 460 מיליון שקל בפתרון כל הבעיות בצומת. מדובר, בין היתר, בשיפור מחלף קפלן, בשיפור צומת חשמונאים-דרך פ"ת, בהקמת 2 גשרים להולכי רגל ובהרחבת רחוב קפלן. הטיפול בצומת חשמונאים-דרך פ"ת יאפשר בעתיד לקדם את תוכנית פינוי השוק הסיטונאי. סוכם, כי אם ייווצר עודף תקציבי אחרי גמר פרוייקטים אלה, המוערכים כאמור ב-460 מיליון שקל, יישאר העודף בעירייה לטובת פרוייקטי תשתית אחרים.
בנוסף לכך, סוכם עם משרד האוצר על הקצאת סכום של מיליארד שקל לטובת פרוייקטים תחבורתיים נוספים בעיר, אשר יתפרסו על פני 5 שנים. משרד האוצר ישקיע שני שלישים מהסכום, והעירייה תשקיע את היתרה. פרוייקט התחבורה באיזור קפלן יימשך 5 שנים.
העירייה תעביר השבוע למשרדי האוצר והתחבורה את רשימת הפרוייקטים העתידיים, עלותם וזמינותם. מדובר, בין היתר, בטיפול בדרך פ"ת-שאול המלך, בכבישים ביפו ובכבישים בדרום העיר.
מנכ"ל עיריית ת"א אריאל קפון: "אין ספק שאחרי שסכומים בהיקף כל כך גדול יילכו לנושא הכבישים בעיר, נוכל להקל באופן משמעותי את המצוקה בכבישים". לדבריו, מחלף קפלן יהיה הראשון לביצוע, מיד אחרי אישר התוכנית בוועדה המקומית.
לגבי הכביש המשוקע, שיחליף את המחלף התלת-מפלסי, מסביר קפון: "בעבר דובר על מספר רב של חלופות לבניית המחלף, אך כעת יש צורה מסוכמת. המחלף בחלקו יהיה משוקע ובחלקו יהיה עילי, והדבר יאפשר תנועה שמאלה לכל הכיוונים. כיום חסרות הרבה פניות שמאלה, כמו מקפלן לכיוון חיפה ומדרך פ"ת לנתיבי איילון והצומת קשה מאוד מבחינה תחבורתית".
פרוייקט דרום הקריה כולל 183 דונם בבעלות משותפת של העירייה ושל מינהל מקרקעי ישראל. לפני יותר מ-10 שנים התחיל תהליך של שינוי אחוזי הבנייה. תחילה דובר על בנייה בהיקף של %287, שהיו מאפשרים בנייה בהיקף של 287 אלף מ"ר, בהתחשב בכך ש-83 דונם אינם מניבים זכויות בנייה, אלא מיועדים לשטחי ציבור ולדרכים.
המו"מ בין הצדדים ידע הרבה עליות ומורדות, והוויכוח העיקרי היה סביב זכויות הבנייה של עיריית ת"א ומה התמורה שהיא תקבל עבורן. כיום, יש הסכמה שהשטח מיועד להגדלת אחוזי הבנייה עד כדי %450, דבר שדורש שינוי תב"ע הפרוייקט כולל גם רשימה של מבנים המיועדים לשימור על ידי עיריית ת"א.
לגבי העבודות שיבוצעו במחלף קפלן, אומר קפון: "למעשה עבודות מסויימות ישנן כבר בשטח. הפתרון המהותי יחל להערכתי להתבצע בעוד כחצי שנה, אחרי שיושלם התכנון המפורט ויתקבלו האישורים של הוועדה המקומית". קפון אומר, כי במהלך העבודות יהיו אומנם קשיים תחבורתיים, אך לא יהיה צורך לסגור לחלוטין את המחלף.
לגבי הקשר שבין הפתרון התחבורתי במחלף קפלן לבין המשך איכלוס פרוייקט עזריאלי, אומר קפון: "המגדל המרובע מעוכב בשלב זה, עקב חילוקי דעות כספיים בין היזם לבין העירייה. הנושא נמצא בדיון אצל בורר, השופט בדימוס מאיר שמגר. אנחנו דורשים פיצוי כספי על ביטול ההתניה, לפיה יינתן היתר לבניית המגדל השלישי, רק אם עזריאלי יפנה משרדים הנמצאים בדירות מגורים.
"מכיוון שהמימוש בעייתי, נוהל מו"מ כספי ארוך טווח. עקב כל מונה שמגר כבורר. עזריאלי פנה לבית המשפט בבקשה לבטל את הבורר, והדיון יהיה לקראת סוף החודש. אנחנו מתנגדים לביטול הבוררות. לדעתנו, הסדרת הבעיות התחבורתיות בצומת יאפשרו גם חיים טובים יותר לעוברים במרכז עזריאלי".« דוד חיון « מחלף קפלן: משקיעים בשיקוע « אחרי עיכובים ולחצים, חוזרת עיריית ת"א לפתרון התחבורתי המקורי - שיקוע דרך פ"ת בצמוד למרכז השלום * ראש העירייה חולדאי: זה הפתרון הטוב ביותר לכל הגורמים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.