השישית של הזיסאפלים

יהודה וזוהר זיסאפל ינפיקו במהלך השבוע הבא את רדוויז'ן, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת העברת תקשורת קול, וידאו ונתונים בזמן אמת על גבי רשתות מבוססות פרוטוקול אינטרנט * החברה תגייס כ-50 מיליון דולר לפי שווי של מעל 200 מיליון דולר

בית חרושת לסטרט-אפים - כך אפשר לתאר את החממה הפרטית של משפחת זיסאפל (הכוונה היא לאחים יהודה וזוהר זיסאפל) שמוציאה מהאינקובטור שלה עוד חברה לנאסד"ק - רדוויז'ן. הרקורד של הזיסאפלים מדבר בעד עצמו (ראו טבלה): 6 הנפקות בוול-סטריט (כולל רדוויז'ן) ו-4 עיסקות שבהן נרכשו חברות פרטיות על-ידי חברות זרות. הרקורד הציבורי של הזיספאלים לא היה מהמשובחים עד לפני כשנה. סיליקום, רד ורדקום נסחרו עמוק מתחת למחיר ההנפקה שלהן, אבל ההולה-הופה סביב כל מה ששייך לאינטרנט ולתקשורת הקפיץ את מניותיהן במאות אחוזים תוך מספר חודשים. לשלושתן הצטרפה ההנפקה המוצלחת של רדוור, שהפכה לחברה בעלת השווי הגדול ביותר בקבוצת רד "הציבורית". לפעמים נדמה, בעיקר למתבונן מבחוץ, כי אצל הזיסאפלים צומחים סטרט-אפים כמו שפטריות צומחות אחרי הגשם.

בסך הכל יש לזיסאפלים 4 חברות ציבוריות בשווי מצרפי של כ-1.35 מיליארד דולר. מכובד? הכל יחסי. למרות הרקורד ה"מכובד" הזה הזיספאלים עדיין לא הצמיחו תחת ידם שלאגר דוגמת צ'קפוינט או קומברס. חישבו לרגע: צ'קפוינט לבדה נסחרת בכ-17 מיליארד דולר, פי 12.5 מ-4 החברות של הזיסאפלים הנסחרות בנאסד"ק.

הנה רדוויז'ן תשפר, ללא ספק, את היחס הזה: החברה אמורה להנפיק את מניותיה במהלך השבוע הבא. רדוויז'ן צפוייה לגייס כ-50 מיליון דולר לפי שווי של כ-220 מיליון דולר (אחרי הכסף). אפשר להניח שבאווירת הטירוף בוול-סטריט השווי הזה עוד ידלג בקלילות למחוזות גבוהים הרבה יותר.

החברה תציע 3.8 מיליון מניות חדשות במחיר של 13-11 דולר למניה ובמקביל להנפקתה הציבורית היא תבצע הנפקה פרטית לקונצרן סימנס הגרמני וקונצרן סמסונג הקוריאני, לפי המחיר שייקבע בהנפקה. ההנפקה לשני הקונצרנים תהיה בהיקף של כ-2.62 מיליון מניות (1.62 מיליון לסימנס ומיליון לסמסונג) כאשר רק כ-590 אלף מניות חדשות והיתרה בהצעת מכר של בעלי המניות הקיימים.

כרגיל בקבוצת רד, הזיסאפלים לוקחים תחת חסותם את היזמים, עם אחוזים מאוד גבוהים בחברה לשניים. מיהם היזמים? עמי אמיר (55), המייסד-במשותף, שימש כמנכ"ל, נשיא ודירקטור מאז הקמת החברה. אמיר צמח בקבוצת רד - החל ממארס 87' ועד נובמבר 92' שימש כנשיא רד דטה תקשורת. לפני כן שימש בשורה של תפקידים בכירים, בין היתר, בתדיראן מערכות אלקטרוניות ובאלביט מערכות. לאמיר תואר ראשון באלקטרוניקה ובמדעי המחשב מהטכניון.

אלי דורון, שותפו של אמיר לייסוד החברה, שימש כסגן נשיא ומנהל טכני ראשי מיולי 98'. בין אוקטובר 92' ליולי 98' שימש דורון כסגן נשיא למחקר ופיתוח. לדורון תואר ראשון באלקטרוניקה ובמדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון.

בצוות ההנהלה של רדוויז'ן אפשר למצוא את ישעיהו גורדון, המשמש כסגן נשיא למכירות ולשיווק. גורדון שימש ממאי 94' ועד אפריל 95' כנשיא ראדלינקס (שנמכרה לווקלטק). גורדון שימש בעבר ככמנהל מכירות איזורי של אורבוטק.

ופרט פיקנטי: בין בעלי המניות "הקטנים" אפשר למצוא את יואב שלוש, נשיא סאיטקס, שהשקיע כ-50 אלף דולר בחברה וגם את אי.סי.איי, שהשקיעה כחצי מיליון דולר באחד מסבבי הגיוס של החברה.

עד כאן לגבי הפיננסים והמנהלים. ומה עושה החברה? רדוויז'ן מפתחת טכנולוגיה המאפשרת העברת תקשורת קול, וידאו ונתונים בזמן אמת על גבי רשתות מבוססות פרוטוקול האינטרנט (IP).

כדי שנבין מה זה אומר, בואו נתאר בקצרה את שהתרחש ויתרחש בעולם התקשורת המרתק. רשתות תקשורת בשנים האחרונות חוו צמיחה דרמטית בתנועת התעבורה. הסיבות לכך נוגעות לגידול התנועה באינטרנט והשימוש ברשת למטרות מסחר אלקטרוני, שימוש ברשתות תקשורת על מנת לייעל ולהאיץ את תהליכי העברת מידע, רוחב סרט גדול הזמין במחירים הולכים ופוחתים ויישומים חדשים של תקשורת קול, וידאו ונתונים.

עולם הטלקום מאופיין בתשתיות המכונות מערכות "מיתוג מעגלי" (CIRCUIT SWITCHING). כלומר, שבין שני משתמשים בתשתית הטלפוניה נסגר מעגל עם כמות קבועה של רוחב סרט למהלך ההתקשרות ביניהם, ללא קשר לשימוש בפועל ברוחב הסרט. כך, למשל, כאשר נסגר מעגל בין שני משתמשים, אבל הם לא מנצלים אותו בצורה אופטימלית (על פי הערכות, כ-%70 מזמן שיחת טלפון תשתית התקשורת אינה מנוצלת בגלל הפסקות בדיבור), יש בזבוז עצום של רוחב סרט.

הגידול העצום בתקשורת נתונים (אינטרנט, כבר אמרנו?) גורמים למחסור ברוחב הסרט הזמין בגלל הקיבולת המוגבלת של מערכות המיתוג המעגלי. אלו, הרי, יועדו ממילא במקור להעברת תקשורת קול אנלוגית ולא תקשורת נתונים דיגיטלית. יתר על כן, יש קושי לשדרג את המערכות הללו כדי שתתאמנה לדרישות המשתנות של עולם התקשורת.

עולם תקשורת הנתונים והאינטרנט לעומת זאת, תוכנן על בסיס טכנולוגית מיתוג מנות (PACKET SWITCHING). רשתות אלו מעבירות קול, נתונים ווידאו בצורה דיגיטלית, אותות של 1 ו-0, בצורה של חבילות (מנות) נתונים.

ברשתות אלו, תשתית התקשורת אינה ייעודית, ולכן תופעת הבזבוז אינה קיימת במקרה שמשתמש אינו שולח חבילות נתונים על גבי הרשת. הטכנולוגיה הזו גם ניתנת לשדרוג בקלות יחסית. הן בנויות על תקן פתוח (פרוטוקול האינטרנט) המאפשר ליצרני ציוד תקשורת רבים לייצר מוצרים תואמים אחד לשני, להוזיל את עלויות בניית הרשת ולהשיק שירותים חדשים במהירות וביעילות.

אבל, וזה אבל לא קטן, רשתות מבוססות פרוטוקול האינטרנט לא יועדו להעברת קול או וידאו, אלא רק נתונים. במיתוג מנות, חבילות הנתונים נשלחות ברחבי הרשת, ואין כל ודאות שיגיעו ב"זרימה" ליעד, מה שקריטי לתקשורת קול או וידאו, שחייבת להיות רציפה.

זאת ועוד, רשת האינטרנט, בגלל עומס השימוש הלא צפוי בה, סובלת משיהוי (DELAY) של כמה חלקיקי שנייה, וגם מהעובדה שהשיהוי אינו קבוע (JITTER), מה שהופך את השימוש בה לצרכי תקשורת קול או וידאו, לבלתי נסבל.

מספר חברות ניסו לפתור את הבעייה הזו על-ידי פתרונות מגוונים, אולם מגבלתן היתה שהתקן עליו התבססו היה בבעלותן הפרטית (PROPRIETARY). לכן, חברת תקשורת שרכשה ציוד של ספק אחד לא יכלה לעבוד מול חברת תקשורת עם ציוד של ספק אחר. בתעשייה קמו ארגונים שהחלו ליצור תקן אחיד, כך שאפשר יהיה לשדר קול ווידאו באינטרנט בזמן אמיתי (להבדיל משיגור קובץ מוקלט מראש), ליישומים כשיחות ועידה בווידאו וטלפוניית אינטרנט.

כדי להבין על מה מדברים פה שימו לב למספרים הבאים: על פי הערכות חברת המחקר ICG גלובל, הכנסות חברות המייצרות ציוד הנוגע לטלפוניית אינטרנט יצמחו מ-477 מיליון דולר ב-99' ל-7.1 מיליארד דולר ב-2004. חברת ייעוץ אחרת, פריי (PEREY) ריסרץ', העריכה, שיצרניות של ציוד תקשורת רשתות הנוגע לשידור וידאו באינטרנט יצמח מ-22 מיליון דולר ב-99' ל-643 מיליון דולר ב-2003.

חזרה לרדוויז'ן: הביצועים העסקיים של החברה מופיעים בטבלה המצורפת. הנקודות הבולטות כאן הם שיעור הצמיחה המרשים, הרווחיות הגולמית האדירה (רווח גולמי כאחוז מהמכירות) והעובדה שההפסדים של החברה נובעים מהוצאות אסטרונומיות על שיווק ומכירה, כמו גם בהשקעה נכבדה במחקר ופיתוח, אופייני לחברת היי-טק צומחת. רדוויז'ן היא אחת החברות היחידות שמציעה גם מוצרים התומכים בתקשורת קול בלבד, בנוסף למוצרי תקשורת משולבת של קול, וידאו ונתונים. אגב, אם שמעתם את המילה האופנתית התלכדות CONVERGENCE ולא ידעתם בדיוק מה זה אומר, אז הכוונה היא להעברת תקשורת קול, וידאו ונתונים ביחד.

לדוגמה: סוכני נסיעות יוכלו להראות ללקוח את הנוף שנשקף מהחדר במלון בבהאמס, את מיקומו במטוס וכו'; זה יהיה שימושי ליישומים כמו סופרמרקט וירטואלי, או יותר מזה - מכירת שירותי בנקאות ופיננסיים מקוונים, שבהם הלקוח רוצה לראות את פרצופ(ה) של נותן השירות.

אלא מה? ההתלכדות של השירותים דורשת התלכדות של מערכות. מכיוון שהמערכות המסורתיות מתאימות לקול או לנתונים בלבד, יש צורך לבנות פתרונות טכנולוגיים שמגשרים בין עולם הקול לנתונים.

במקרה של רדוויז'ן, מדובר בסוג מוצרים אטרקטיבי לעידן שבו חברות תקשורת ותאגידים מחפשים בנרות אחרי פתרונות תקשורת גמישים, המסוגלים להציע יכולות מולטימדיה בנוסף על טלפוניית אינטרנט. הטכנולוגיה של רדוויז'ן שולבה כבר במוצריהן של 250 חברות ציוד תקשורת במסגרת הסכמי OEM (המוצר של רדוויז'ן נמכר לחברות שירותי התקשורת תחת שם המותג של יצרנית ציוד התקשורת, הלקוח), מה שתורם ליכולת התאימות והמוכחות של הטכנולוגיה.

הלקוחות של רדוויז'ן מתבססים על הניסיון וסל המוצרים הרחב של החברה בתקשורת אינטרנט בזמן אמת כדי לחסוך זמן פיתוח ולהגיע לשוק עם פתרונות כוללים מהר יותר, במקום לפתח פתרונות דומים בעצמם.

בין מוצרי רדוויז'ן אפשר למצוא את ה-GATEWAYS, שהם הממשקים, נקודת הקישור, בין עולם המסורתי של המיתוג המעגלי לבין עולם תקשורת האינטרנט מבוסס מיתוג המנות. המוצר הזה ממיר את אותות הקול, הנתונים והווידאו לחבילות נתונים כדי שאפשר יהיה לשדר אותם ברשתות פרוטוקול אינטרנט (IP), או בכיוון הפוך: להמיר אותם לאותות מיתוג מעגלי, ביציאה מרשת פרוטוקול האינטרנט וכניסה לרשת הטלפוניה המסורתית.

מוצר נוסף - GATEKEEPER - מפקח, מנהל ומבקר תקשורת קול, וידאו ונתונים בזמן אמת על גבי רשתות IP, על ידי איתור כתובת ה-IP של מקבל השיחה או השדר, וניתוב התנועה בצורה סדירה לאותו היעד. החברה מפתחת מוצר מתקדם יותר שיאפשר לתמוך במספר בלתי מוגבל של שיחות.

כמו כן מציעה רדוויז'ן את ה-CONFERENCING BRIDGES, קו מוצרים שמאפשר שיחות קול או וידאו על גבי רשתות IP בין שלושה או יותר משתתפים. המוצר מאפשר את השיחות ללא ארגון מראש, תוך מתן יכולת למשתתפים נוספים להצטרף בכל שלב, וללא צורך ממארגן השיחה להישאר על הקו במשך השיחה כמו בעולם הטלפוניה המסורתי. המוצר של רדוויז'ן מאפשר ניהול של עד 15 שיחות ועידה משולבות וידאו וקול, ועד 24 שיחות קול בלבד באותה העת.

לקוחותיה של רדוויז'ן כוללים שמות ידועים כמו: אלקטל, בוש, סיסקו, פרנס טלקום, NTT היפנית, נורטל, COM‏3, ויקון הישראלית, פיליפס, סימנס ועוד. סה"כ, 250 לקוחות. ותחרות? כמובן שיש. המתחרים העיקריים הם אנזיה, וייט פיין, דאטהבים (חברה בת של יבמ), דיינמיקסופט, אלמדיה (חברה בת של לוסנט), טריליום דיגיטל, אקורד נטוורקס ועוד.« מאת אליאב אללוף « השישית של הזיסאפלים « יהודה וזוהר זיסאפל ינפיקו במהלך השבוע הבא את רדוויז'ן, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת העברת תקשורת קול, וידאו ונתונים בזמן אמת על גבי רשתות מבוססות פרוטוקול אינטרנט * החברה תגייס כ-50 מיליון דולר לפי שווי של מעל 200 מיליון דולר