הישיבה צמחה ליישוב

הישיבה החרדית יד בנימין ליד גדרה, קיבלה אישור להקמת יישוב של 600 וילות - בניגוד למדיניות התכנון, בניגוד לייעוד הקרקע המקורי ועם פטור ממיכרז. לוחמי הימ"מ ביקשו להקים באותו אזור שכונה ליד בסיס האימונים - אך נדחו בתוקף

תנסו ליזום הקמת יישוב חדש ליד גדרה, או במקום אחר במרכז הארץ. כל רשויות התכנון יצחקו מכם. מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון ידחה אתכם על הסף. אבל אם אתם ישיבה חרדית ויש לכם את המעוף והסבלנות - תקבלו אישור להקמת יישוב חדש לתפארת מדינת ישראל. כבונוס תקבלו גם אישור להפשיר כמה עשרות מגרשים לבניית וילות בפטור ממיכרז.

את כל האישורים הללו קיבלה לאחרונה ישיבת יד בנימין - ישיבה תיכונית חרדית, שהקימו פועלי אגודת ישראל, בסמוך למושבת הביל"ויים גדרה.

סיפורה של ישיבת יד בנימין מתחיל בשנות השישים, אז קיבלו פועלי אגודת ישראל 250 דונם מהמינהל כדי להקים במקום מוסד חינוכי תורני. המחיר, כמקובל באותה תקופה, היה סימלי בלבד. למרות המחיר הסימלי קבע חוזה החכירה תנאים נוקשים לשימוש בקרקע: סעיפים מפורשים בחוזה קבעו, כי קרקעות שלא ישמשו למטרות חינוך יוחזרו למדינה, והודגש כי הישיבה לא תוכל להפשיר את קרקעות החינוך לבניית בתי מגורים.

מאז הקמתה, ובמשך שנים ארוכות, תפקדה ישיבת יד בנימין כמוסד חינוכי תורני המזוהה עם הזרם החרדי המתון. המדינה לא ביקשה מפועלי אגודת ישראל להחזיר לה את הקרקעות עודפות, שהישיבה לא עשתה בהן שימוש. פועלי אגודת ישראל (שהתפרקו בינתיים) ופרנסי הישיבה לא התנדבו להחזיר את הקרקעות בעצמם.

התפנית שהובילה לאישורים החדשים התחילה בשנות התשעים. גל יזמויות הנדל"ן שפקד אז את המדינה לא פסח גם על הישיבה החרדית יד בנימין: באמצע העשור ביקשו פרנסי הישיבה מהמינהל אישור להפשיר חלק מהקרקעות העודפות למגורי סגל.

בישיבת יד בנימין 28 בתי סגל בלבד, אבל יש בה תלמידים רבים, ומסיבה זו נטו אנשי המינהל לאשר את הבקשה. ניסיון העבר לימד את פקידי המינהל, שסגל של מוסדות ציבור שמקבל מגורי חינם בבתים של מוסדות חינוך ובריאות, מסרב לעיתים לפנות את הבתים ומאמץ אותם לרשותו הפרטית. בכירים במינהל ביקשו להבטיח, שתרחיש מסוג זה לא יתממש. הם הודיעו לפרנסי הישיבה, כי הבקשה תאושר רק אחרי שהישיבה תבהיר מהם בתי סגל, וכיצד ימנעו את "סיפוח" הבתים הציבוריים לרשות הפרט.

בשלב הזה הפסיקו פרנסי הישיבה לקדם את הבקשה והמגעים בין הצדדים פסקו. נראה היה, שפרנסי יד בנימין זנחו את הבקשה בגלל העיסוק הרב בישיבה אחרת ובבתים אחרים - ישיבת שעלבים הממוקמת בכניסה לקיבוץ שעלבים בדרך הישנה לירושלים, ובתי שכונת נוף איילון שצמחה מסביב לישיבה.

באותן השנים קידמו אנשי ישיבת יד בנימין את הקמת נוף איילון. שכונה שנבנתה על קרקעות חקלאיות שהפשיר קיבוץ שעלבים לטובת השכונה הייחודית.

בדיעבד התברר, שכנראה לא הקמת שכונת נוף איילון הקפיאה את המגעים: זמן מה לאחר הקפאת הבקשה לבניית מגורי סגל, הגישו פרנסי ישיבת יד בנימין למינהל בקשה חדשה. הפעם ביקשו הפרנסים את אישורו של המינהל להפשיר חלק מהקרקעות שהמדינה מסרה לישיבה למטרות חינוך, למגרשי וילות רגילים. הכל בתשלום של מחצית מערך הקרקע בלבד.

בשנים ההן חילקה המדינה למושבים וקיבוצים אלפי מגרשים במחצית מערכם, כדי שיוכלו להקים בהם שכונות לילדים שבגרו. אנשי הישיבה ביקשו לקבל את הקרקעות בדיוק באותה שיטה בה קיבלו המושבים והקיבוצים את המגרשים.

בז'רגון המקצועי קוראים למנגנון בו חילקה המדינה למושבים וקיבוצים את המגרשים - החלטה 737. הניסיון שעשו פרנסי הישיבה לחבר בין כללי ההחלטה זו, לישיבה שתלמידיה תיכוניסטים ומתחלפים, עורר אצל חלק מפקידי המינהל צחוק גדול. חלק מבכירי המינהל לא הבינו, כיצד הניחו פרנסי ישיבת יד בנימין שיש לבקשה שלהם צל של סיכוי.

בכירים אחרים הפגינו, לעומת זאת, נדיבות יוצאת דופן והציעו להיטיב עם הישיבה באמצעות מנגנון אחר להפשרת קרקעות חקלאיות: לאפשר לישיבה להפשיר בחינם %13 מהקרקעות שהמדינה מסרה לה למטרות חינוך.

הצעה זו עוררה התנגדות רבתי בקרב הפקידים שטיפלו בהפשרת קרקעות חקלאיות. היה נדמה, שההתנגדות סיכלה את תוכניות הבנייה של הישיבה. פקידי המינהל היו בטוחים, שהבקשה נקברה בהררי התיקים שבארכיב המינהל ונדונה להצמיח רק אבק.

לאחרונה התברר, שהבקשה לא תוייקה בארכיונים - נהפוך הוא. אשתקד אישר המינהל לישיבה להפשיר בפטור ממיכרז קרקעות שנמסרו לה למטרות חינוך, ולבנות בהן 87 וילות. אנשי המינהל, שאישרו את הפטור, שכחו כנראה שהכריזו מלחמת גוג ומגוג על הקצאת קרקעות בפטור ממיכרזים. הם התעלמו מהנוהלים החדשים שהמציאו כדי להקשות על יזמים שקיבלו קרקעות בפטור ממיכרזים. כל התסבוכות האינסופיות שמלוות את מאמציהם להחזיר למדינה קרקעות שחולקו בלי מיכרזים ומחירי חיסול, פרחו כנראה מזכרונם.

האישור שקיבלה הישיבה מהמינהל, אינו דומה לאישורים ההיסטוריים שחילק המינהל, משום שהוא מחייב את הישיבה לשלם למדינה את הערך המלא של המגרשים. אבל בהקצאות בפטור ממיכרז, כמו בהקצאות בפטור ממיכרז, החובה הזו היא רק ההתחלה. הישיבה עשויה לערור על שומת הקרקע בתואנה שמדובר באוכלוסייה ייחודית ומוגדרת, לקנות את הקרקע בזול ולמכור את המגרשים ביוקר.

מלבד זאת מקנה הקצאת 87 המגרשים לישיבה את השליטה המלאה באיכלוס: הישיבה תוכל לסנן את הרוכשים כראות עיניה ולקבוע למי מותר לקנות מגרשים במקום, למי אסור. הכל, כאמור, בקרקעות מדינה שנמסרו ביד נדיבה למטרות חינוך בלבד.

87 המגרשים שחילק המינהל לישיבה, הם רק הבונוס: גורמי התכנון הגדילו לעשות, ובניגוד למדיניות עיקבית, נתנו אישור להקמת יישוב חדש, מסביב לישיבה החרדית.

בעשור האחרון קידשו גופי התכנון במשרד הפנים את האיסור להקים יישובים חדשים, וסיכלו כל יוזמה תכנונית שנראתה להם כמו התחלה של יישוב חדש. האגפים האמונים על התחום המוניציפלי במשרד הפנים השלימו את גופי התכנון, ואסרו להכשיר בדיעבד שכונות או יישובים קיימים, כיישובים חדשים.

האיסור להקים יישובים חדשים, נולד בתוכנית המתאר הארצית שאושרה בראשית שנות התשעים (תמ"א 31). המטרה היתה למנוע השקעה מיותרת בתשתיות חדשות ולעודד עיבוי יישובים קיימים. ברבות הימים הפך האיסור הזה מכשיר רב עוצמה לסיכול יוזמות תכנוניות, שלא עלו בקנה אחד עם תפיסת עולמם של בכירי מערכת התכנון במשרד הפנים.

תוך שימוש באיסור החמור הזה הצליחו גופי התכנון לעצור, למשל, את היוזמה להקים שכונת מגורים לאנשי היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור (הימ"מ). באמצע שנות התשעים ביקשו אנשי היחידה מהמינהל ומגופי התכנון לקנות קרקע ולקבל אישור תכנוני להקמת שכונת מגורים בקרבה לבסיס האימונים שלהם, בשולי הדרך הישנה לירושלים, סמוך לקיבוץ שעלבים ושכונת נוף איילון. באותן השנים ממש צמחו ואוכלסו בתי שכונת נוף איילון, אבל למרות זאת התנגדו גופי התכנון בתוקף לבקשת אנשי הימ"מ.

מפקד היחידה ניסה במשך שנים אחדות להסביר לבכירי מערכת התכנון, שהתנגדותם גוזרת על אנשי היחידה ריחוק מיותר ממשפחותיהם, שהוראות הביטחון מחייבות את אנשי היחידה להימצא גם בשעות הפנאי במרחק חמש דקות נסיעה מבסיס האימונים, שמדובר בסך הכל בבקשה אנושית אחת ובשכונת מגורים בגודל בינוני. אנשי התכנון לא שעו לתחינות וטענו, שלא מדובר בשכונה חדשה אלא ביישוב חדש, ויישובים חדשים אסור להקים. אנשי הימ"מ נואשו והשכונה החדשה לא קמה.

לפני שבועיים שכחו אנשי התכנון את העקרונות הקדושים והמקודשים: ועדת התכנון העליונה לנושאים עקרוניים החליטה לאשר בקשה להקים 600 וילות מסביב לישיבת יד בנימין.

מנהלת מינהל התיכנון במשרד הפנים, דינה רצ'בסקי, אמרה ל"גלובס", כי האישור הוא ברירת מחדל: "יש במקום תוכנית מאושרת ל-127 יחידות דיור. התוכנית אושרה לפני כניסתה של תמ"א 31 לתוקף, ולכן אי אפשר היה להחיל במקום את האיסור להקים יישובים חדשים. המקום כבר הוכרז כיישוב. אפילו אפשר היה לבטל את התוכנית בצורה שתעמוד במבחן משפטי, היינו דורשים זאת. אין שום נימוק חוקי לשלילת התוכנית. צריך לזכור שיש במקום מוסדות חינוך רבים, שישרתו את האוכלוסיה החדשה, וגם בתוכנית החדשה אושרו מוסדות חינוך. פעלנו במסגרת שיכולנו כדי לצופף את התוכנית ולייעל את ניצול הקרקע".

גם אם מתעלמים מהגמישות המיוחדת שהפגינו מוסדות התכנון כלפי יד בנימין, ובוחנים רק את הנימוקים שמציגים אנשי מינהל התכנון, מתברר שהדברים לא כל כך פשוטים. ביד בנימין, בדיוק כמו בחטיבות הקרקע שיכלו לשמש את אנשי הימ"מ, אין בית ספר יסודי ואין גן ילדים. ביד בנימין, בדיוק כמו באתרים שיכלו לשמש את אנשי הימ"מ, יש רק צנרת של ביוב ומים וכבישי גישה. תוכנית המתאר המחוזית הכוללת את יד בנימין (תמ"מ 3/21 הנמצאת בהפקדה) מסמנת את הישיבה כמוסד חינוכי ולא כיישוב חדש. אילו אנשי התכנון היו מפגינים את אותה הגמישות כלפי בקשת אנשי הימ"מ, היתה אותה תוכנית מחוזית כוללת מזמן גם תוכנית מאושרת לבניית שכונה לאנשי היחידה.

גם במינהל מתייחסים לפטור ממיכרז שנתנו לישיבת יד בנימין כברירת מחדל. "לישיבה יש חוזה חכירה", אומר ראש המינהל אבי דרכסלר, "הם מחזיקים בקרקע יותר מעשר שנים. תקנות הפטור של חוק חובת המיכרזים מחייבות אותנו להקצות להם קרקעות בפטור ממיכרז, בכל מקרה של קידום בנייה במקום.

"אנחנו רצינו לקדם במקום בנייה, יש לנו תוכנית בנייה מאושרת ואפשר לשווק שם קרקע. כדי לקדם את השיווק מינינו חברה מנהלת. הישיבה התנגדה לתוכנית השיווק של המינהל והסכימה להסיר את ההתנגדות רק אם נמלא את תקנות הפטור שבחוק חובת המיכרזים.

"במקור היתה במקום תוכנית מאושרת לבניית 87 וילות במגרשים בשטח של 600 מ"ר. במהלך התכנון המחודש הצלחנו לחלק את המגרשים לשניים. התוצאה הסופית היא שהישיבה תקבל 87 מגרשים בשטח של 300 מ"ר והמינהל ישווק את יתרת המגרשים. אסור לשכוח, שהישיבה תצטרך לשלם מחיר מלא עבור המגרשים ולא תקבל הנחות במחירי הקרקעות".« נעה ווסרמן-עמיר « הישיבה צמחה ליישוב « הישיבה החרדית יד בנימין ליד גדרה, קיבלה אישור להקמת יישוב של 600 וילות - בניגוד למדיניות התכנון, בניגוד לייעוד הקרקע המקורי ועם פטור ממיכרז. לוחמי הימ"מ ביקשו להקים באותו אזור שכונה ליד בסיס האימונים - אך נדחו בתוקף