מפולת? לא בשכר המנהלים: 116 אלף שקל בממוצע - עלות שכרו החודשית של מנהל בחברה בורסאית ב-99'

השכר הממוצע בבורסה עלה ב-99' ב-%6 לעומת השנה הקודמת, והוא גבוה פי 50 משכר המינימום ופי 22 מהשכר הממוצע במשק * עלות שכרו הממוצעת של מנהל במאה החברות המובילות היתה 3.2 מיליון שקל, 263 אלף שקל בחודש * כמדי שנה מתפרסם מחר (ב') גיליון מיוחד של "כסף", המוקדש לשכר המנהלים

קריסת הנאסד"ק בסוף השבוע ובעקבותיה גם הבורסה של ת"א, העלימו חלק גדול מרווחי הענק שצברו המשקיעים בשוקי ההון בשנה האחרונה. בימים הקרובים צפויה המדיה הכלכלית לערוך חשבון רווח והפסד נוקב עם בעלי המניות: מי מהם יצא בזמן, מי נחלץ בעור שיניו ומי נותר לספוג את המהלומה במלוא עוצמתה.

וכשחלק גדול מ"מרוויחי הנייר" של אתמול זוכים היום להמחשה כואבת של משמעות המושג, אנחנו חוזרים אל התלוש החודשי, הבטוח, של מנהלי החברות הנסחרות בת"א. שם אנחנו מגלים, כי בניגוד לאופציות בהיי-טק, אף אחד כאן לא הרוויח מיליוני דולרים בין לילה. מאידך, במסגרת החזרה לשפיות, כבר לא ניתן לפתור כלאחר יד את מי שעלות שכרו השנתית עומדת על 4, 5 ובוודאי לא 20 מיליון שקל ויותר.

כמדי שנה, יתפרסם מחר גיליון מיוחד של מוסף "כסף", אשר יתמקד בשכר המנהלים בשנה החולפת, וניתן יהיה למצוא בו את דירוג המנהלים בחברות הנסחרות בבורסה של ת"א לפי גובה שכרם, שווי האופציות שבידיהם, התשואה שהעניקו למשקיעים ביחס למשכורתם ועוד. להלן מבחר ממצאים:

עלות השכר הממוצעת - 1.4 מיליון שקל

עלות השכר השנתית הממוצעת למנהל בחברה בורסאית עמדה אשתקד על 1.4 מיליון שקל, 116 אלף שקל בחודש. בחברות המובילות את הבורסה, הנכללות במדד ת"א 100, היתה עלות השכר הממוצעת 3.2 מיליון שקל, 263 אלף שקל בחודש. למרות המיתון במשק, עלה השכר הממוצע אשתקד ב-%6 ריאלית לעומת 98'. הוא גבוה פי 50 משכר המינימום במשק ופי 22 מהשכר הממוצע.

150 אלף שקל בחודש? קטן על 163 בכירים

השיפור המתמיד בשכר הבכירים, מאלץ אותנו להעלות את רף הדירוג התחתון של העשירים מביניהם. בשנה שעברה זה היה 100 אלף שקל בחודש, והשנה 150 אלף שקל בחודש. מסתבר שלא פחות מ-163 מנהלים עומדים בקריטריון (ביניהם רק שתי נשים). בראש הדירוג "150 " לשנת 99' ניצב עוזיה גליל, הנשיא היוצא של אלרון, שצויד עם פרישתו מהחברה במענק נדיב שהעמיד את עלות שכרו על 24 מיליון שקל (2 מיליון שקל בחודש).

פורש נוסף מקבוצת אי.די.בי, מנכ"ל דסק"ש לשעבר דב תדמור, זכה לעלות שכר של יותר מ-15 מיליון שקל (1.3 מיליון שקל בחודש) וכן אופציה לרכישת מניות סלקום, שההטבה בה מוערכת ב-10 מיליון שקל נוספים.

אורי לויט, בעל השכר הגבוה ביותר

אורי לויט, סגן יו"ר הדירקטוריון של חברות דנקנר השקעות, הוא המנהל שקיבל אשתקד את השכר הגבוה ביותר מבין מנהלי החברות הנסחרות בבורסה של ת"א (ללא פיצויי פרישה). עלות שכרו של לויט עמדה על 16.7 מיליון שקל וב-%75 ממנה נשאה החברה הבת מת"ב. שכרו של לויט צמוד לביצועי מניות מת"ב, שהניבו אשתקד תשואה אגדית בהשראת פעילותה בתחומי הכבלים ובעיקר הסלולר. אחרי לויט בדירוג עמירם סיון, יו"ר הנהלת בנק הפועלים - שכר בעלות של 8.6 מיליון שקל. אביגדור קלנר, מנכ"ל פועלים השקעות ומבעלי החברה, הוא השלישי בדירוג עם שכר שעלותו 8.4 מיליון שקל.

הבנקאים - אחד מכל שישה בצמרת

לא פחות מ-26 מנהלים בבנקים נכנסו לדירוג "150 אלף שקל בחודש" - אחד מכל שישה בדירוג. מלבד עמירם סיון (717 אלף שקל בחודש), בלטו בשכרם יו"ר הדירקטוריון שלו שלמה נחמה (491 אלף שקל), מנכ"ל הבינלאומי שלמה פיוטרקובסקי (420 אלף שקל), ויקטור מדינה מבנק מזרחי (364 אלף שקל), מנכ"ל דיסקונט דוד גרנות (328 אלף שקל) וגליה מאור מבנק לאומי (320 אלף שקל).

15 מיליון שקל למשפחות נמרודי וטיבר

האלמנט "המשפחתי" ברבות מהחברות הבורסאיות, מכתיב חלוקת שכר נדיבה לבני אותה משפחה בחלק מהן. בולטת כמדי שנה משפחת נמרודי, הכשרת הישוב, שחילקה אשתקד שכר בעלות של 15 מיליון שקל בין חמישה מבניה. בולט מעל כולם, כרגיל, עופר נמרודי, שמיעוט ימי העבודה שלו אשתקד לא פגם בעלות שכרו, שעמדה על 7.4 מיליון שקל. גיסו, רון ויסברג, המנהל תחתיו את הכשרת הישוב, קיבל שכר בעלות של מחצית הסכום. האחות, סמדר נמרודי-רינות, סמנכ"ל בהכשרת הישוב, זכתה לשכר בעלות של 2.2 מיליון שקל. גם האב, יעקב נמרודי, והאחות הצעירה יעל נמרודי-גילת, לא קופחו וזכו לשכר שעלותו מיליון שקל ויותר.

משפחת טיבר, שמכרה אשתקד את השליטה בחברת הביטוח ציון, חילקה בין ארבעה מנהלים מבני המשפחה סכום גבוה יותר, 15.4 מיליון שקל. עוד משפחות שלא יתקשו לעמוד בהוצאות של ליל הסדר הן האחים ויליגר ביבואנית השימורים ויליפוד, ומשפחת קרובינר ביצרנית גלאי האזעקה אלקטרוניקס ליין, שמשכו מהחברות שבשליטתם 4.3 מיליון שקל.

הצמדה לרווחים בפורמולה ובקבוצת שרם

ועדיין באווירה משפחתית. האחים דני וגד גולדשטיין, בעלי השליטה בקבוצת התוכנה פורמולה, זכו אשתקד לבונוס שמן של 5.3 מיליון שקל, הנגזר מרווחי החברה, שהעלה את שכרם המצרפי ל-8.6 מיליון שקל. הצמדת שכר לרווחים שיחקה גם לטובת יצחק שרם, יאיר פודים ואביגדור קלנר. שלושת בעלי השליטה בקבוצת שרם-פודים-קלנר נהנו אשתקד מבונוסים גדולים, ומשכו יחדיו 18 מיליון שקל, פי שלושה משכרם ב-98'.

אלי הורוביץ, שיאן האופציות

נכון לשבוע שעבר, טרם הכיווץ של אתמול בשערי המניות, החזיק אלי הורוביץ, מנכ"ל טבע, אופציות של החברה בשווי של 92.6 מיליון שקל (על פי מודל בלאק ושולס). משה רונן, המנכ"ל הטרי של נייס, החזיק אופציות המשקפות הטבה תיאורטית של 67.3 מיליון שקל. נייס שלחה לדירוג האופציות גם את המנהלים הבאים - בנימין לוין (הטבה של 52.2 מיליון), אברהם לזר ומרדכי גולן (30 מיליון כ"א). יצחק אנג'ל, מנכ"ל ליפמן, החזיק אופציות בשווי תיאורטי של 22.2 מיליון שקל ויצחק אחר, שרם, החזיק אופציות שרם-פודים-קלנר בשווי תיאורטי של 17.4 מיליון שקל. דליה לב ואלי כהן, המנכ"לים המשותפים של אי.די.בי פיתוח, החזיקו אופציות בשווי של 15.7 מיליון שקל כ"א. ויקטור מדינה הוא הבנקאי המתוגמל ביותר באופציות, ששוויין 15.2 מיליון שקל. *« מאת שי שלו « מפולת? לא בשכר המנהלים: 116 אלף שקל בממוצע - עלות שכרו החודשית של מנהל בחברה בורסאית ב-99' *« השכר הממוצע בבורסה עלה ב-99' ב-%6 לעומת השנה הקודמת, והוא גבוה פי 50 משכר המינימום ופי 22 מהשכר הממוצע במשק * עלות שכרו הממוצעת של מנהל במאה החברות המובילות היתה 3.2 מיליון שקל, 263 אלף שקל בחודש * כמדי שנה מתפרסם מחר (ב') גיליון מיוחד של "כסף", המוקדש לשכר המנהלים