משרד הבריאות מפעיל פינוי-בינוי

תוכנית לפינוי בתי החולים הפסיכיאטרים מזרע, באר יעקב ונס ציונה והצמדתם לבתי חולים קיימים

משרד הבריאות מגלה את השווי הנדל"ני הגבוה של האתרים בהם ממוקמים בתי החולים שלו. המשרד החל לנקוט במהלכים, שעיקרם פינוי בתי חולים הבנויים על קרקעות יקרות והעברתם לקמפוסים של בתי חולים קיימים. בשלב הראשון יפונו בתי חולים לחולי נפש הממוקמים במקומות שונים בארץ ויועברו למתחמים של בתי חולים כלליים. על הקרקע המתפנה מתכנן מינהל מקרקעי ישראל פרוייקטים למגורים. התמורה שתתקבל בעבור השטח המפונה תשמש לבניית האגפים החדשים.

יהודה רון, סמנכ"ל בכיר וראש מינהל תכנון ובינוי מוסדות ורפואה: "במהלך מסוג זה יש שיקול פונקציונלי, לפיו ריכוז מספר שימושים באתר אחד חוסך בתקורות הטיפול הרפואי, חוסך בהוצאות תפעול ובהוצאות הלוגיסטיות. למשל, קבוצה של בתי חולים יכולים להשתמש בבית מרקחת אחד ובמערך תחבורה אחד.

"בהיבט הנדל"ני, אנחנו מנצלים את ערך הקרקע המתפנית ואת הערכים הנובעים משינוי הייעוד. בכסף שנקבל נוכל להקים מחלקות חדשות ולשדרג את בתי החולים. למעבר יש גם ערך לאומי. בית החולים המתפנה משחרר קרקעות לבנייה למגורים, בדרך כלל במקומות אטרקטיביים, ומאפשר את פיתוח הערים. על פי הערכות שעשינו, עלות הקמת מחלקה פסיכאטרית, בשטח 30,000 מ"ר ובה 500 מיטות, מוערכת בכ-45 מיליון דולר, נוכל לגייס סכומים אלה רק באמצעות המעבר".

בתוכנית משרד הבריאות פינוי בית חולים מזרע בצפון עכו, הבנוי על שטח של 180 דונם (לגירסת המינהל 150 דונם בלבד), הבנוי על רצועת חוף המיועדת לבנייה למגורים, לאזור נופש ולהקמת מרינה. רון: "בתחילה שקלנו למצוא אתר חלופי באזור עכו בו נבנה בית חולים חדש, אך לבסוף החלטנו לרכוש קרקע חקלאית, בשטח של כ-50 דונם, בסמוך לבית חולים נהריה, ולהקים עליה תוספת לבית החולים. בדרך זו אנחנו משיגים מספר מטרות: החולים הפסיכיאטריים ייהנו מבית חולים חדש ומהצמידות לבית חולים כללי, ובמקביל נוכל לחסוך בתקורות.

"האוצר הבטיח לנו שנקבל תמורה מיידית עבור שחרור הנכס, כדי שנוכל לנהל משא ומתן לרכישת השטח מהמינהל, ולהתחיל בבנייה בלי שום קשר לתוכניות השיווק של מינהל מקרקעי ישראל".

במקביל מתכנן משרד הבריאות לפנות שני מתחמים נוספים עליהם בנויים בתי חולים לחולי נפש, בבאר יעקב ובנס ציונה, ובמקומם ולהקים בית חולים גדול ובו 500 מיטות במתחם בית חולים אסף הרופא בצריפין. בקרקעות שישתחררו מתכנן המינהל שני פרוייקטים למגורים.

כדי להגשים רעיון זה מנהל המינהל מזה מספר חודשים משא ומתן עם משרד החקלאות, שהוא הבעלים של חווה חקלאית בסמוך לבית החולים, במטרה להשיג את שחרור השטח. המינהל כבר הבטיח למשרד החקלאות קרקע חלופית להקמת החווה. על הקרקע המתפנה ייבנה בית חולים חדש. פינוי שני בתי החולים ישחרר קרקע בשטח 180 דונם בנס ציונה ומתחם בשטח 120 דונם בבאר יעקב. בעתיד מתכנן משרד הבריאות להעביר גם את בית החולים הגריאטרי שמואל הרופא למתחם אסף הרופא.

עוד בתוכנית משרד הבריאות פינוי בית חולים איתנים באזור בית שמש, ופינוי בית החולים כפר שאול בירושלים. לדברי רון, אלה הן תוכניות לטווח הארוך יותר, מאחר שטרם נמצא אתר חלופי לבניית בתי חולים אלה. עוד הוחלט להשאיר לפי שעה את בית החולים אברבנאל בבת ים במקומו, וזאת מאחר וגם עבורו טרם נמצא אתר חלופי.