כוכב הלכת ג'ופיטר נוחת בישראל

קרן הון הסיכון אלון היא הכלי דרכו נכנסת לראשונה קרן ג'ופיטר של קומרצבנק לשוק ההיי-טק הישראלי. השקעה ראשונה: מדיה גייט

היום (ד'), נודע על ההשקעה הראשונה של קרן אלון, שתבצע השקעה של 2 מיליון דולר בחברת מדיה גייט (שפועלת בתחום היוניפייד מסג'ינג), החברה והמשקיעים ביקשו שלא לחשוף את שווי החברה. במסגרת ההשקעה, תמורת שיעור אחזקות בחברה בטווח שבין 2-8 אחוזים ישב במדיה גייט נציג של המשקיעים. דן גילת, מנכ"ל אלון: "הנציג יהיה בעל מעמד מוסכם במועצת המנהלים והוא לא יהיה עובד של הקרן".

בקרן אלון שהוקמה בחודש אפריל 2000, שותפים גאון ניהול נכסים של בני גאון, וג'ופיטר קבוצת הון הסיכון הבריטית שמנהלת 20 מיליארד דולר, וזו לה ההשקעה הראשונה בישראל.

אלון גייסה עד היום 25 מיליון דולר ממשקיעים אירופים ועתידה בחודשיים הקרובים להגדיל את הון הקרן ל-50 מיליון דולר. בימים אלה, מתנהל מו"מ עם משקיעים מוסדיים גדולים בישראל. גילת לא מוכן כרגע לחשוף את שמות הגופים, אך יש אפשרות שאחד הבנקים הגדולים ישקיע בקרן. גילת: "אני מאמין שהעובדה שג'ופיטר מעורבת בקרן, תוכל להוות עוגן עבור גופים מוסדיים שיהיה מעונינים להשקיע".

אלון תשקיע בין 2-5 מיליון דולר בחברות טכנולוגית מידע, ובעתיד גם בחברות לציוד רפואי וביוטכנולוגיה. החברה תתמקד בחברות בשלות, בינוניות ובוגרות".

קרן אלון היא יוזמה משותפת של בני גאון וסוניה קוהן. גילת: "הם פנו אלי, במטרה להקים את הקרן. ג'ופיטר הצטרפו לחבילת הניהול מאוחר יותר".

ג'ופיטר שממוקמת בלונדון מנהלת 20 מיליארד דולר ונשלטת ע"י קומרצבנק הגרמני, שלאחרונה התפרסמו ידיעות בדבר מיזוגו הצפוי עם דרזדנר בנק. גילת מנפנף בהישגים של ג'ופיטר: "היא נחשבת לגוף בעל הצמיחה הגבוהה ביותר בניהול קרנות הון סיכון, על סמך התשואות. ממוקמת על ידי סטנדרט אנד פורס במקומות דומיננטיים, ראשונים או ברבע הראשון של החברות, בכל סקטור". לאחרונה, עברה הקרן זעזועים ניהוליים, וקומרצבנק החליטה לאפשר לאנשי הקרן לפתוח גם מספק קרנות גידור. יעדי התשואה שקומרצבנק הציב לחברות ניהול הנכסים שלה, ביניהן גם ג'ופיטר, הוא 15% שנתית.

גילת טוען שג'ופיטר מתנהלת באופן שונה מזה המוכר במחוזותינו. גילת: "לא כמו למשל מריל לינץ' ששמים אחוז מההון שלהם, מקימים קרן שמנהלת 400 מיליון דולר, סוחפים את השוק ומה שיהיה יהיה. ג'ופיטר משקיעה בקרנות שהיא מעורבת בהן בשליש או חצי אחוז מהונה ומכניסה את הקרנות למסגרת 20 מיליארד הדולר. מדובר בניהול מלא ומשותף, במקרה של אלון עם גאון ניהול נכסים. הם מעולם לא נתפסו עם המכנסיים למטה, גם בגלל שהם נותנים את כל העומק הניהולי של החברה".

"גלובס":איך זה מתבטא?

גילת:"בעובדה שקומרצבנק, שפעיל בהנפקות רבות בנוי מרקט, מחזיק 120 אנליסטים בתחומים שונים, בפרנקפורט או לונדון וחלקם יכולים לשמש גם את הצרכים של אלון. בכך שבין הלקוחות של קומרצבנק אפשר למצוא חברות כמו סימנס, מנסמן, דויטשה טלקום ו-וודאפון. ג'ופיטר וקומרצבנק כבר התבקשו על ידי מדיה גייט לסייע להם להמיס את הקרח, לתת לחברה את החותם כדי לפרוץ בשווקים האלה. העובדה שג'ופיטר תהיה החל מהימים הקרובים, מושקעת בחברה, בהחלט יסייע. רצינו להפוך את שיתוף הפעולה בין מדיה גייט לסימנס להשקעה אסטרטגית של סימנס בחברה, שכן סימנס לקוחת קומרצבנק".

באלון מתכוונים להינות מהמטריה הרחבה של ג'ופיטר. הם ירשו לעצמם להיות בררנים בהשקעות: "לג'ופיטר תהליך בדיקה ייחודי לבחינת ההשקעות. אפשר לבחון את הדרך בתוצאות, ג'ופיטר נהנית מתשואות בחברות עצומות כמו אורקל, סיסקו וודופון. המסר לארץ דומה: אנחנו לא שחקנים בהשקעות סיד, אין לנו יומרות בתחום הזה. אין לנו בעיה לקחת אחוזים קטנים בחברות בשלות שנמצאות בתהליך צמיחה מואץ".

גילת סבור שגם העיתוי מציב את אלון במקום טוב: "למזלנו הירידות בנסד"ק מאפשרות לנו להתחיל לפעול בנקודה מצוינת, אחרי שהשוק עבר טלטלה. היום אפשר לקנות יותר אחוזים בחברות מצליחות מאשר לפני חמישה חודשים. ההשקעה במדיה גייט יכולה ללמד על החברות שיש לנו בהן עניין: חברות בשלות באיכות ניהול גבוהה, כאלו שהגיעו למכירות או עומדים להתחיל בהם. המציאות בשטח היא שיש אלפי חברות, אבל רק כמה מוערכות במחירים גבוהים, תופשות את תשומת הלב הציבורית, ומסיחות את הדעת מהשווי האמיתי של החברות. עכשיו המצב טוב יותר".

גילת טוען, שגם לפני נפילות חודש מארס, ג'ופיטר לא נהגה על פי צו האפנה. "בפברואר השנה, במהלך הדיונים על הקמת הקרן , השוק היה חם, אבל ג'ופיטר אמרה שהיא לא מוכנה להשקיע בחברות אינטרנט, שמציגות רק את רשימת המשתמשים שלהם, כי המודל הזה לא עובד. הם האמינו שבישראל אפשר להשקיע מבלי שיאלצו לחזור למשקיעים ולהאשים את הבועה שהתפוצצה. אז הגישה שלהם נראתה קצת תלושה מהמציאות, אבל היא הוכיחה את עצמה כנכונה, מהר מכפי שכולם חשבו".

גילת, לשעבר סגן נשיא קרנות הון הסיכון של כלל ואומגה ולפני כן אנליסט בכיר, שהקים את מחלקת המחקר בסניף הישראלי של co & Robertson Stephens, עושה סיבוב שלישי: "התחלתי בכלל הון סיכון, שאליה עברתי מאוורגרין סמוך להקמתה בתחילת 1995. כלל הון סיכון הייתה אז הקרן היחידה שלא מקבוצת יוזמה. השקענו בחברות שהפכו לבולטות ביותר. עשינו שם המון כסף מחברות הפורטפוליו: ברדוויז'ן שהייתה שווה 10 מיליון דולר כשנכנסנו והיום היא כבר הגיעה למיליארד, בג'אקדה, בסיליקון ווליו שנמכרה לאורכית, במיין סופט, בסמרטלינק, שמוערכת במאות מליוני דולרים ובפאאור דיזיין. בנינו תיק יפה עם תשואות פנטסטיות. הרבה מהרווחים שכלל מציגה נובעים מהפורטפוליו".

גילת מציין גם את מרטין שולר, הדירקטור מטעם ג'ופיטר באלון. "הוא נמצא בארץ אחת לכמה שבועות", מציין גילת. הוא הבכיר הרביעי בג'ופיטר, ואחראי על הפעלת הקבוצה בחברות הפורטפוליו. הבחירה של ג'ופיטר למקם בכיר באלון, משקפת בעיני את כוונתם לעשות פה עסקים גדולים".

גילת מבטיח שבזמן הקרוב נשמע על עוד השקעות: "אנחנו בתהליך של בחינת חברות נוספות. מובן כשרגע לא ניתן לפרט. במקביל אנחנו נמצאים בתהליך של בדיקת שיתוף פעולה עם קרן הון הסיכון היפנית Jafco לגבי השקעה בחברת תקשורת ישראלית".