כל הפטורים ממס מכירה

רשימת הפטורים ממס המכירה היא ארוכה ומגוונת. רשימה זו עוסקת במניין הפטורים

17.01.2000 19:28 ביום 15.12.99 הונחו בפני ועדת הכספים תקנות מס שבח מקרקעין (מס מכירה), התש"ס 1999 (להלן: "התקנות") העוסקות בפטור ממס מכירה. אומנם, הדיון בתקנות נדחה בשל לחץ הלובי החקלאי, אך מעיון בתקנות ניתן ללמוד על תוכנן כפי שיאושר בשבועות הבאים. התקנות הוצעו על ידי שר האוצר מכוח סמכותו הקבועה בסעיפים 72 יא' ו-115(ג) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) התשכ"ג - 1963 (להלן: "החוק"), המעניק לשר האוצר סמכות לקבוע בתקנות סוגי מוכרים או סוגי מקרקעין לעניין פטור ממס מכירה או דחייה של מועד תשלומו, כולו או מקצתו. כלומר, סמכות להעניק הקלות ולא להוסיף חבויות במס מכירה על אלה הקיימות בחוק הראשי. יש לציין, כי אנו נזקקים לפטורים הקבועים בתקנות רק במקרים החייבים במס מכירה מכוח החוק הראשי. סעיף 72ד' לחוק הראשי קובע, כי מס מכירה יוטל על "מכירת מקרקעין" המוגדרת בסעיף 72ג' לחוק כמכירת זכות במקרקעין, או עשיית פעולה באיגוד מקרקעין, למעט העברה כמשמעותה בסעיף 5(ב). מכאן עולה, שסעיף 72ג' לחוק הוציא מפורשות מגדר מכירת זכות במקרקעין לעניין מס מכירה, שינוי יעוד קרקע מרכוש קבוע למלאי, המהווה מכירה במס שבח מכוח הוראות סעיף 5(ב) לחוק. יצויין, כי גם שינוי יעוד רעיוני של מלאי לרכוש קבוע אינו חייב במס מכירה, מאחר ואיננו בגדר מכירת זכות במקרקעין כהגדרתה בחוק, והמקור לחיובו במס נמצא בפקודת מס הכנסה ולא בחוק. פעולות נוספות שאינן מהוות מכירת זכות במקרקעין כמשמעותה בחוק, ולפיכך אינן חייבות במס מכירה, הינן כדלקמן: השכרה, חכירה לתקופה של עד 25 שנים, מתן זכות שימוש (זיקת הנאה), זכות קדימה, זכות סירוב וכיו"ב, מכירת קרקע בשטחים אם המוכר אינו אזרח/תושב ישראל, ומכירת קרקע בחו"ל. לעומת זאת, רישום למסחר של זכויות באיגוד מקרקעין (הנפקה בבורסה) עלול להתחייב מיידית במס מכירה לאור הוראות סעיף 8 לחוק הקובע, כי יראו ברישום כאמור כפעולה באיגוד. זאת, בהעדר הוראות דחייה מפורשות בתקנות, בדמות אימוץ ההסדר של סעיף 101 לפקודת מס הכנסה בשינויים המחייבים לפי העניין, כפי שהדבר נעשה מפורשות לעניין מס השבח. בנוסף לכך, קיים בסעיף 72ה' לחוק הראשי פטור מפורש ממס מכירה למכירת דירת מגורים מזכה, וזאת ללא כל צורך לקיים את שאר תנאי סעיף 9 לחוק החלים לעניין פטור ממכירת דירת מגורים מזכה ממס שבח. לדעתנו, בתקנות המוצעות נעשה ניסיון להגביל את הפטור הגורף ממס מכירה שניתן בחוק הראשי בגין מכירת דירת מגורים מזכה, וזאת על ידי הכפפת הפטור האמור למגבלות סעיף 49ז' לחוק, במקרה של מכירת דירת מגורים מזכה ששווייה מושפע מקיום זכויות בנייה נוספות. אנו סבורים, כי ההגבלה הנ"ל נעשתה תוך חריגה מהסמכות הקבועה בסעיף 72יא' לחוק, מכוחה רשאי שר האוצר רק להקל ולא להחמיר עם הנישום. חריגה זו עשויה לגרור את בטלות הוראות התקנות הרלוונטיות. לדעתנו, אף אם לא יראו בהוראות כאמור כבטלות מדעיקרא, לא יהיה בהן כדי לצמצם את הוראות החוק הראשי בעניין, הגוברות על הוראות התקנות! על אף רשימת הפטורים הרחבה המתוארת בטבלה נדגיש, כי מתקין התקנות התעלם מפטור חשוב הקיים בסעיף 63 לחוק לעניין מס שבח, וזאת בהתאם למדיניותם של מנהל מס שבח, והיועמ"ש של נמ"ה, שהכינו את טיוטת התקנות. המדובר בפטור מאסיבי החל על ויתור על חכירות ללא תמורה לטובת ממ"י. אין ספק כי זוהי תקלה שהציבור לא יוכל לעמוד בה, ואנו מתפלאים על לשכת עו"ד שברכה על התקנות (אנו נוטים להניח כי כנראה הנושא נשמט מתשומת ליבם). כעת נדרשת פעולה נמרצת של אבי דרכסלר מטעם ממ"י ורו"ח בועז מקלר מטעם החקלאים (שהינם הנפגעים העיקריים), למניעת מיסוי מוזר ומיותר זה על החזרת (ויתור) הסכם עיבוד לממ"י. את מאמרנו נחתום בכך שנדגיש, כי על-פי סעיף 72 י' לחוק "דין מס מכירה כדין מס (מס = מס שבח על-פי פרק ההגדרות בחוק) לכל דבר ועניין למעט פטורים לפי פרק חמישי 1 ולפי פרק שישי". כלומר, בכל חיקוק אחר בו קיים פטור מתשלום מס השבח, קיים פטור ממס המכירה. כדוגמא ניתן להביא את סעיפי שינוי המבנה שבחלק ה'2 לפקודת מס הכנסה (הסעיפים 103, 104 ו-105), את אמנת מדינת ישראל עם הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית וזרועותיה (קק"ל וכו'), ואת חוק ההסדרים משנת 1989 הפוטר ממס שבח מכירת רכוש על ידי חקלאים לשם כיסוי חובות. לדעתנו ולדעת המלומד רו"ח בועז מקלר, כל הללו אינם מקימים חבות במס מכירה.« עו"ד אברהם אלתר, רו"ח רונן ארויו והלנה וינטר « כל הפטורים ממס מכירה