גוסינסקי כבר לא לבד

הקרמלין הכריז מלחמה גלויה באוליגרכיה של הממון * ניתן פומבי לחקירה נגד מפעל לאדה * נחקרו ראשי לוקאויל, גזפרום ואינטרוס

המתקפה בה פתח קרמלין נגד "האוליגרכיה", צמרת העסקים שהתעשרה מקניית נכסי בריה"מ לשעבר בהפקת חומרי גלם כנפט, גז טבעי ניקל, או מהקמת אימפריות מדיה, נמשכה גם אתמול. יעד החקירה התורן היה מפעל רכבי לאדה.

צמרת הקרמלין תוקפת באחרונה בחריפות גלויה את אנשי העסקים העשירים ורבי השפעה. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הגדיר אותם שלשום "מתעשרים של דיג במים עכורים".

מפכ"ל המשטרה הפדרלית לגביית מסים, ויאצ'יסלב סלטגאנוב, חשף אתמול שלאדה, המפעל הענק לייצור מכוניות פרטיות במוסקבה, מואשם בהעלמות מס בהיקף של כ-600 מיליון דולרים. לפני כמה חודשים נערכו במפעל הראשי במוסקבה וב-42 סניפים של המפעל ברחבי רוסיה חקירות, ונמצאו ליקויים חמורים בתשלומי מס אמת לקופת המדינה.

לדברי סלטגאנוב, החשד העיקרי הוא שראשי המפעל הורו בשנים האחרונות על ייצור כ-280 אלף מכוניות מעבר לתכנון הרשמי. כלי רכב אלו נמכרו בשוק השחור בלי כל דיווח ובלי תשלומי מיסים לקופה הממשלתית. הרווחים מהמכירות של המכוניות שולשלו לכיסי בכירים. המשטרה פתחה שלושה תיקים פליליים נגד יו"ר הדירקטוריון של המפעל הראשי במוסקבה, ולדימיר קדניקוב, ונגד שתי חברות בנות של המפעל - אורנבורג-לדה וצ'כוב-לדה.

מהחקירה של משטרת המיסים הפדרלית עולה שבמפעל ענק אחר לייצור מכוניות פרטיות ומשאיות, אוטווואז, קיבלו קבוצות פושעים ומאפיה דמי חסות מראשי המפעל - בדמות מכוניות שיוצרו במיוחד לאנשי הפשע המאורגן. על פי ממצאי החקירה, כל הרווחים של המפעל, "אוטוואז", חולקו בין אנשי המאפיות הרוסיות, וזאת בשעה שמפעל אוטוואז מכניס למחוז סמארה בו הוא פועל כ-20% מתקציבו, ולתקציב הכלל ארצי במוסקבה כ-2%.

הפרקליט הכללי של רוסיה, ולדימיר אוסטינוב, התייחס אתמול בפומבי בראשונה לחקירה שמנוהלת נגד תאגיד מדיה-מוסט ונשיאו, ולדימיר גוסינסקי. אוסטינוב מסר שבפרקליטות המדינה כבר נאסף חומר רב שכבר נמסר לבית משפט, שמאשים את מדיה-מוסט ואת גוסינסקי ב"עבירות חמורות".

ככל הידוע עד כה, האישומים נגד גוסינסקי קשורים באשראים בסך מעל מיליארד דולר שהעמיד קונצרן הגז גזפרום, המצוי עדיין בשליטת המדינה, לרשות מוסט מדיה בשנים האחרונות. גם נשיא גזפרום יוזמן בקרוב להיחקר במשטרת המס.

בניגוד לתיק נגד מדיה-מוסט, הפרקליטות הכללית של רוסיה מנסה לגבש פשרה עם בעל הון אחר - מיכאל פוטנין, בעבר סגן ראשון של ראש ממשלת רוסיה וכיום יו"ר חברת האחזקות "אינטררוס". האחזקה העיקרית של אינטרוס היא נורילסק ניקל, ממפעלי הפקת ועיבוד הניקל הגדולים במדינה מהעיר הצפונית נורילסק.

הפרקליטות תובעת מפוטנין לשלם לממשלה כ-140 מיליון דולר, שהם, לדבריה, הסכום החסר למחיר המלא של קניית 38% מנורילסק ניקל כאשר חברה זו הופרטה במיכרז מיוחד ב-1995. פוטנין כיהן באותה עת כיו"ר "אקסים בנק", והוא טוען שבכוונתו להגיע לערכאות, מפני שהעיסקה מלפני חמש שנים נעשתה על פי כל חוקי ההפרטה החדשים. נמשכת גם חקירה מאומצת של המשטרה נגד קונצרן הנפט הגדול ברוסיה, לוקאויל, שלדברי מפכ"ל משטרת גביית המסים סלטגאנוב, חשוד בהעלמות מס בעשרות מיליוני דולרים. האחרון בתור לחקירה ממשלתית הוא המולטי מיליונר היהודי מיכאל חודרובסקי, נשיא חברת הנפט "יוקאס".

ראש ממשלת רוסיה, מיכאל קאסיאנוב, חזר והדגיש בימים האחרונים שבעלי הון ובעלי עסקים ברוסיה "איבדו את החסינות שהיתה להם בשנים האחרונות", ופעולתם המפוקפקת בעבר ובהווה יכולה להוות עילה לחקירות משטרתיות מיוחדות.