ישראלים בהוליווד - הקליקות

חבורות-חבורות התקבצנו על חורבותיה של קנון

מאז שהדומיננטיות של מנחם גולן ויורם גלובוס כמעסיקים קרסה, צצו על חורבותיה "קליקות" ישראליות - קבוצות של מפיקים וקולנוענים, המרבים לשתף פעולה זה עם זה.

בדרך-כלל, לא ניתקל בתוך הקהילה הישראלית בהוליווד בעוינות מופגנת או בעימותים משפטיים, כמובן אם לא מביאים בחשבון את הפרשייה הנוכחית או את החובות שקנון השאירה מאחוריה. כולם מכירים את כולם וכולם מפרגנים לכולם. גם דדון, שמפרגן אפילו ללרנר, כמו שהוא מפרגן "לכל מי שמצליח לעשות סרט בהוליווד".

אלה החבורות המרכזיות כיום:

חיים סבן - בעליה של "סבן אנטרטיינמנט" ושותף של רופרט מרדוק ב"פוקס פמילי וורלד ווייד". מעסיק לא מעט ישראלים ומעניק יחס מיוחד לאלה שהתלוו אליו מאז תחילת הדרך - למשל שוקי לוי, שותפו לשעבר, שפרש והקים חברת הפקות עצמאית. עם מקורביו נמנים ינון קרייז, נשיא פוקס קידס אירופה; יונתן צחור, מפיק הפאואר ריינג'רס; אלי דקל, מנהל השיווק ומוצרי הצריכה; ואדם צ'סנוב, המופקד על הפעילות באינטרנט.

ניו אימג' - המעסיק הבולט של ישראלים בהוליווד. אבי לרנר ודני דימבורט קיבצו סביבם את מרבית יוצאי גולן וגלובוס, ובראשם הבמאי בועז דווידזון, שחדל כמעט מבימוי ומנהל את ההפקות של ניו אימג'. עם שאר אנשי ניו אימג' נמנים גם דני לרנר, אחיו של אבי, הפועל מדרום-אפריקה; הבמאי סם פיסטנברג, רוני יעקוב, יצחק פלורנטין ואלן יעקובוביץ'.

ארנון מילצ'ן - משך שנים העדיף המפיק הישראלי לעבוד לבד, אך בשנים האחרונות מנהל את פעילותו ההוליוודית דוד מטלון, ששימש בעבר מנהל אולפני "טרי סטאר". מילצ'ן גם מעסיק את צמד בנותיו ומיודד עם המפיק העצמאי ואיש העסקים מאיר טפר. הוא העסיק זמנית את העיתונאי יאיר לפיד בחטיבת הטלוויזיה שלו, אך לפיד לא השתלב וחזר לישראל.

אצ'י סטרן - לשעבר מנכ"ל הד ארצי והמלווה המוסיקלי של שלמה ארצי. סטרן עבד זמנית לצדו של המפיק משה דיאמנט ופרש כדי להקים את "מונסטון", חברה להפצת סרטים עצמאים, לרוב דרמות ומותחנים בתקציבים נמוכים.

עסקים טובים דירבנו אותו לשלוח ידו גם בהפקה, כשהרפרטואר מתבסס על סרטי איכות לא ממש מסחריים, משל בימאים מוכרים למדי כאלן רודולף ורוברט אלטמן. בשנה האחרונה הוא מרבה לשתף פעולה עם הבמאי והמפיק שמעון דותן, שעבד בעבר עם גולן ולרנר.