אחי, הכי שקוף

"בלתי נראה" הוא גרסה מעודכנת לאגדת הרואה ואינו נראה

"בלתי נראה" (ארה"ב 2000). הינה גירסה מעודכנת והיי-טקית לאגדת הרואה ואינו נראה, שכבר זכתה לאינספור עיבודים, עוד מימי בראשית של הקולנוע.

זהו סרט מדע בידיוני, שמציע אפשרות מחרידה: ניתן להעלים יצורים אנושיים על-ידי הזרקת חומרים כימיים. רק שההיעלמות הזאת חיצונית בלבד. אי-אפשר לראות את הנעלמים ואף לא לגעת בהם, אבל היצורים האלה חיים ונושמים סביבנו. עד כדי כך. אם הנוסחה תוכיח את עצמה, הצבא האמריקני יאמץ אותה עבור מלחמות העתיד.

בהתחלה, וכרגיל, את הניסיונות עושים בבעלי חיים אומללים. שימפנזה וכלב פודל קטן כבר נעלמו ונמצאו שקופים כאוויר במכלאות. גם היפוכה של הנוסחה קיים. יש חומר כימי שיכול להשיב את היצור אל החברה.

בראש צוות מדענים נמרצים עומד ד"ר סבסטיאן קיין (קווין ביקון), גאון ויהיר, שמתנדב לשמש קורבן אנושי ראשון לניסוי המצמרר הזה. מובן ששום דבר לא עובד על-פי הנוסחה, אחרת לא היינו זוכים בסרט הזה.

אליזבת שו היא הצלע הנשית וחוץ מהשניים מסתובבים בסרט גם ג'וש ברולין, קים דיקנס, גרג גרינברג והשחקן הוותיק ויליאם דיוויין. פול ורהובן ("אינסטינקט בסיסי") ביים, 114 דקות.

"מעבר לכול חשד" (ארה"ב, 2000). בהתחלה היה זה מותחן רומנטי בשם "שטיפת מוח", שכתב הסופר האמריקני, ג'והן ווינרייט. אחר-כך הפיק ממנו הבמאי קלוד מילר סרט צרפתי משובח ברוטב אנין, בהשתתפות לינו ונטורה, רומי שניידר ומישל סרו.

וכעת הגענו למצב הצבירה השלישי שלו, עיבוד של עיבוד, לסרט נוסף, הפעם אמריקני. הסרט הצרפתי, שנקרא אצלנו "חקירה לילית", היה פנינה. יותר קשה לומר את זה על הגירסה המעודכנת, שלכאורה נאמנה יותר למקור הספרותי.

במשך לילה שלם נחקר עורך דין עשיר ובעל השפעה בידי חוקר משטרה נחוש וחסר פניות, בחשד לאינוס ולרצח שתי ילדות קטנות. ודווקא בלילה הזה אמור הנחקר המכובד לשאת נאום בכנס צדקה כלשהו. אשתו הצעירה והיפה מתלווה אליו ובסופו של דבר גם מתערבת במהלך החקירה.

התפניות וההפתעות בחקירה הזאת רבות. ג'ין הקמן הוא העורך דין, מורגן פרימן הוא החוקר ומוניקה בלוצ'י, האיטלקיה-צרפתיה, היא האישה הצעירה והיפה. תומס ג'יין מגלם את הבלש הנמרץ, שעושה הכול כדי להפליל את עורך הדין השחצן. סטיבן הופקינס ביים, 110 דקות.