מלחמת הטבלואידים בניו-יורק חוזרת - הפעם אולי עד הכרעה

דיילי ניוז החל להוציא עיתון ערב חדש בחינם - וניו יורק פוסט הוריד את המחיר מ-50 ל-25 סנט * ציפיות למלחמת התשה בין שני המו"לים, מורטימר צוקרמן ורופרט מרדוק

מלחמת הטבלואידים בניו-יורק מתחדשת במלוא עוזה. הפעם, אומרים אנליסטים, זו תהיה מלחמה לחיים ולמוות.

דיילי ניוז, הטבלואיד הדומיננטי בעיר, בבעלות איל נכסי הדלא-ניידי מורט צוקרמן, וניו יורק פוסט, חלק מאימפריית התקשורת של רופרט מרדוק, ניסו לרמוס זה את זה כמה פעמים בעבר. מי יכול לשכוח את הכותרת בת-האלמוות שהפוסט מרח על עמודו הראשון לפני כמה שנים: "הפוסט לניוז: לכו תתפגרו". אבל הסיבוב שמתחיל היום (ג') לא יסתיים, לדברי האנליסטים, בלי נוק-אאוט ברור, אם לשפוט על פי הטקטיקות של שני הצדדים.

הנשק הבלתי קונוונציונלי של דיילי ניוז הוא עיתון חדש, דיילי ניוז אקספרס, שיושק היום באזור המטרופוליטני של ניו-יורק. זה יהיה עתון ערב אמיתי, כלומר עיתון שיופץ אחה"צ, אחרי סגירת הבורסות בוול סטריט, לשירות רבבות הנוסעים הגודשים את הרכבות התחתיות בדרך לפרברים.

זה שנים לא נדפס בניו-יורק עיתון ערב מסורתי, אבל לאקספרס יהיה ייחוד משמעותי הרבה יותר: הוא יחולק חינם, מתוך כוונה ברורה למחוץ את ניו יורק פוסט. אנשים רבים נוהגים לקנות את הפוסט בשעות אחה"צ, למרות שמהדורתו האחרונה נדפסת בשעות הבוקר המאוחרות, כדי שיהיה להם במה לדפדף במשך הנסיעה הארוכה מהמשרד הביתה. הניוז לעומת זאת נמכר או מחולק למנויים בעיקר בבוקר.

בניסיון לחמוק מהמפץ הצפוי הודיע ניו יורק פוסט שהוא מקצץ את מחירו ב-50%, ל-25 סנט, מהיום. מחיר דיילי ניוז נותר ללא שינוי, 50 סנט.

לאונארד סטרן, לשעבר הבעלים של וילג' וויס, אמר לניו יורק טיימס שהוא צופה מלחמת התשה שתשנה ללא הכר את מפת העיתונות היומית בניו-יורק: "דיילי ניוז הוא העיתון השולט בשוק, ועתה הוא מגיב על אתגר שמסכן את עצם קיומו. זהו זה. הקרב החל וכשהוא יסתיים, מה שהיה הוא לא מה שיהיה".

אנליסטים רבים תמימי דעים שהקרב יימשך זמן רב בגלל נכונותם של שני הצדדים לספוג הפסדים, בטווח הקצר ובטווח הבינוני, עד לקריסת הצד שכנגד.

ג'ון מורטון, אנליסט המתמחה בעיתונות מודפסת, אמר, כי הן צוקרמן והן מרדוק הפגינו בעבר נחישות החלטה לשלוט על עיתון בניויורק בכל מחיר. "לא מדובר בכסף", אמר מורטון, שצוטט בניו יורק טיימס. "מדובר בתדמית, מדובר בלהיות המו"ל של עיתון גדול בעיר החשובה בעולם".

אבל מבחינת שני העיתונים, מימון הקרב יהיה מכאיב. מחיר הנייר, ההוצאה הגדולה ביותר בכל עיתון לבד ממשכורות, רשם עלייה חדה באחרונה, והשוק מוסיף להיות קשיח יותר מכפי שהיה אי פעם בארבע השנים שחלפו.

הישג במנהטן, שחיקה בברוקלין

אנליסטים מציינים, כי למרות עמדת הבכורה של דיילי ניוז בשוק התקשורת הטבלואידית באזור העיר ניו-יורק, סובלת תפוצת העיתון משחיקה מתמדת. לפני כעשר שנים מכר העיתון יותר ממיליון גיליונות ביום. עתה הוא נאבק לשמור על רמת תפוצה של 730 אלף בעוד הפוסט מוכר 434 אלף גיליונות.

במנהטן מוכר הניוז כ-120 אלף גליונות ביום, עלייה שנתית של 4.1%, נכון ל-30 בספטמבר, בעוד הפוסט מוכר שם 100 אלף (ירידה של 3.2%). אך בברוקלין ירדה תפוצת הניוז ב-9% ל-125.5 אלף, בעוד תפוצת הפוסט עלתה שם ב-12.7%, ל-60.5 אלף. הניוז נאלץ להתמודד גם עם העלייה בתפוצת ניוזדיי, עיתון הבית של לונג-איילנד, בבעלות חברת התקשורת טריביון, בעיקר בקווינס. בגוש רבעים זה ירדה תפוצת דיילי ניוז ב-2.6% לרמה של 22.5 אלף (גם הפוסט ירד ב-14.5% בקווינס).

צוקרמן מקווה שעיתון החינם שלו יוריד את הפוסט מהפסים ויביא בכך לבלימת השחיקה בתפוצה. דיילי ניוז אקספרס יהיה עיתון בן 40 עמודים.

50% מהשטח יוקדשו לחומר מערכתי - בעיקר חדשות שהתרחשו מאז שעות הצהריים, עסקים ופיננסים, בידור וספורט - ו-50% לפירסומות. שום ידיעה לא תגלוש מעל 300 מילה. במערכת מועסקים 40 איש, כמחציתם בהשאלה מדיילי ניוז ומחציתם עובדים זמניים.

לפי התכנית, יופץ האקספרס בתחנות גדולות של הרכבת התחתית, בצמתים גדולים ובמרכזים עירוניים חשובים כגון טיימס סקוווייר, תחנת האוטובוסים המרכזית פורט אותוריטי, שלושת נמלי התעופה הגדולים וכו'. עם צוות המחלקים נמנים שחקנית, זמר אופרה ורקדניות.

ייתכן שהפוסט אינו המטרה היחידה של האקספרס. בפילדלפיה מופץ מזה זמן מה עיתון חינם, מטרו, בבעלות חברה שבדית, שזוכה בהצלחה רבה. ייתכו שיוזמת האקספרס הוא איתות ברור לבעלי מטרו שלא ינסו לתקוע יתד במנהטן.