גימלאיות קופ"ח כללית עתרו לבג"ץ לבטל אפליה בתנאי תוכנית פרישה בינן לגברים

טוענות: דחיית התביעה בביה"ד לעבודה - הכשרת אפלייה מינית בין עובדים

שתי פנסיונריות של קופת חולים כללית, עתרו אתמול (א') לבג"ץ, בבקשה לבטל את האפליה שנוקטת קופת חולים כלפי מאות נשים, שהיו עובדותיה ואשר פרשו במסגרת תוכנית פרישה כוללת. השתיים, שעבדו כאחיות, טוענות, כי לנשים הפורשות ניתנו תנאים פחותים בהרבה מאלה שניתנו לעובדים גברים באותו מעמד, גיל וותק.

העותרות, איתנה ניב ונעמי אורטל, עתרו לבג"ץ באמצעות עוה"ד אשר סלע ואריאל שמר, בבקשה לבטל פסק דין שניתן ע"י בית הדין הארצי לעבודה. לטענתן, פסק הדין שניתן בו הוא מוטעה ושגוי.

העותרות מתייחסות ל-800 נשים, שפרשו מקופ"ח במסגרת תוכנית פרישה. עפ"י התוכנית הוצעו לנשים בנות 57 ומעלה, לפרוש ולקבל פנסיה מוקדמת עד גיל 60. לעומת זאת, לגברים באותו גיל הוצעה פנסיה מוקדמת עד גיל 65. לדברי העותרות, משמעות הפער בן 5 השנים, פירושה שהגברים שפרשו קיבלו מהמעביד פי 2 או 3 יותר מאשר הנשים שפרשו. בית הדין הארצי קבע, כי תוכנית הפרישה הכוללת היא מפלה. עם זאת, מאחר שהנשים הסכימו להצעה המפלה, דחה בית הדין את תביעתן. לטענת העותרות, בית הדין הארצי טעה כאשר הכשיר את ההצעות המפלות, והתעלם מהעובדה שמעביד ציבורי מפלה בין עובדיו מחמת מינם.

לדברי העותרות, אין מקום לדבר על הסכמת האשה שהופלתה להיות מופלית לרעה. גם אם קיימת הסכמה, ההסכמה הזו איננה מרפאת את האפליה. (בג"ץ 6845/00).