עוד תקלה לזיסאפלים? רדוויו נמצאת 50% מתחת למחיר ההנפקה

בעוד מרקורי נסחרת בשווי של כ-12 מיליארד דולר, רדוויו, שהונפקה לפני כחודשיים (ההנפקה השביעית של הזיסאפלים) נסחרת ב-85 מיליון דולר

אתמול (ג') צללה מניית רדוויו ב-19% והגיעה למחצית ממחירה ביום ההנפקה. מסתבר שקשה להתווכח עם השוק. ברדוויו של הזיסאפלים יכולים לטעון בלי הפסקה שהם מתחרים במרקורי, אבל התוצאות בשטח מראות שהשוק מתעקש על מציאות אחרת. בעוד מרקורי נסחרת בשווי של כ-12 מיליארד דולר, רדוויו, שהונפקה לפני כחודשיים (ההנפקה השביעית של הזיסאפלים) נסחרת ב-85 מיליון דולר, כשבקופתה שוכנים כ-40 מיליון דולר, בעיקר הודות לתוצאות ההנפקה. במלים אחרות, סדר גודל של סטארט-אפ בשווי של 45 מיליון דולר לפני הכסף. איפה מרקורי ואיפה רדוויו.

אין ספק שמרקורי מציבה רף גבוה שקשה להתחרות בו, אבל בעצם לא ברדוויו מדובר, אלא בזיסאפלים שמנפיקים חברות לפי דרישות הטרנד, כשבפועל רובן, איך לומר, לא בדיוק מצליחות, או מצליחות לזמן קצר ומניותיהן דועכות לתקופה ארוכה.

אמנם, אין להתעלם מהעובדה שנכון לעכשיו, החברות רדוור, סרגון (לשעבר גיגהנט) ורדוויז'ן מבית זיסאפל נחשבות מוצלחות, למרות שהן עוד לא מראות רווחים. עם זאת, קשה להתנתק מהתחושה שיש כאן יותר מדי מניות אווירה, ופחות מדי ניסיון ליצור מוביל שוק אמיתי. בקיצור, לפחות במקרה של רדוויו, מרקורי כבר לא תהיה פה.

"רדוויו הוקמה במטרה לעשות את מה שמרקורי ורשיונל עושות, אלא שהיא הוקמה בפיגור קריטי של כמה שנים", אומרים גורמים בענף התוכנה. "מהרגע הראשון לא היתה לה זכות קיום, בעיקר משום שהיא הוקמה אחרי שהחגיגה נגמרה. ביום שרדוויו הוקמה, מרקורי כבר החזיקה ב-40% מהשוק, ויתר השוק התחלק בין המתחרים האחרים. למשל רשיונל, החברה השנייה בגודלה בענף, נכנסה לשוק על ידי רכישת חברות שכבר פעלו בענף, צעד שסיפק לה נפח פעילות משמעותי.

"העובדה שהמניה של רדוויו נחתכה בחצי, זמן קצר כל כך אחרי ההנפקה, מראה שהשוק הבין שעבדו עליו. רדוויו קיימת כבר כ-10 שנים, ועד היום לא הצליחה ליצור שום מומנטום. היא לא יצאה להנפקה על סמך צמיחה, או נתחי שוק מרשימים. היא הרי לא מחזיקה אפילו אחוז אחד מהשוק. למעשה, רדוויו רכבה על ההצלחה של מרקורי וקיוותה שהשוק יתגמל אותה בהתאם.

"נקודה נוספת היא כניסתם של הזיסאפלים לתחום שאינו מוכר להם. הזיסאפלים באו מעולם החומרה ובתחום התקשורת הם אכן עשו חיל. אבל רדוויו עוסקת בתוכנה והשוק שלה הם חברות התוכנה. הזיסאפלים התפתו לחשוב שהם יוכלו להצליח בענף הזה, למרות שהם לא מבינים בתוכנה.

"צריך להבין, חברה שמוכרת לציבור הבטחות שווא, ונופלת כל כך קרוב להנפקה, יוצרת מוניטין רעים לחברות ישראליות שיבואו אחריה. ברור לגמרי שהאנליסטים שהמליצו עליה ניכוו, וצריך רק לקוות שהם לא יתנקמו בחברה הישראלית הבאה שהם יסקרו".

כך או כך, רדוויו, שעוסקת בפיתוח תוכנות לבדיקת עומסים באתרי אינטרנט, תיכננה לפני חודשיים, להנפיק 5 מיליון מניות בטווח מחירים של 12-10 דולר, ולגייס במקסימום, 60 מיליון דולר לפי שווי של 200 מיליון דולר. בסופו של דבר, היא קיצצה את ההנפקה ב-27% והסתפקה ב-4 מיליון מניות לפי 10 דולר למניה, הרף התחתון בטווח. בסה"כ גייסה החברה 40 מיליון דולר לפי שווי של 164 מיליון דולר. אלא שזו היתה רק ההתחלה. מיד לאחר ההנפקה, פרסמה החברה דו"חות פושרים במיוחד ואיבדה אחוזים ניכרים משוויה. בד בבד, המשיך הנאסד"ק לגמגם והנפגעות העיקריות היו המניות החדשות, ביניהן רדוויו, שאתמול איבדה כ-19% נוספים, הגיעה לשפל של כ-5.2 דולר.

רדוויו הוקמה על ידי אילן קינרייך ב-93'. קינרייך שהיה אחד העובדים הבכירים של חברת מרקורי, ניסה לשכפל את ההצלחה של מרקורי בתחום בדיקות התוכנה האוטומטיות, אך ללא הצלחה יתרה. בהמשך הדרך הסבה רדוויו את פעילותה והחלה לפתח תוכנה לבדיקת עומסים על אתרי האיטרנט. התחום הזה צבר בשנים האחרונות תאוצה רבה, בעיקר הודות להתפתחות המסחר האלקטרוני באינטרנט. על כך אפשר ללמוד מהדו"חות של מרקורי שמכירותיה ברבעון האחרון מסתכמות בכ-70 מיליון דולר, כמחצית מסכום זה מיוחס לתחום של בדיקות העומסים. רדוויו, לפחות על פי הדו"חות הכספיים האחרונים, מדדה הרחק מאחור, עם מכירות של 2.7 מיליון דולר ברבעון השני.

זוהר זיסאפל, יו"ר רד, אמר בתגובה לביקורת על רדוויו, כי "אני לא דירקטור ברדוויו, ופנייה אלי היא מוטעית".

"נכנסנו לתחום הבדיקות עומסים לווב באותה תקופה שמרקורי נכנסה אליו", אומר קינרייך. "בכל מקום שיש בו שינוי טכנולוגי, יש מקום לאימוץ פתרונות מתאימים לשוק, ולעת עתה הלקוחות מגיבים טוב לרדוויו. קצב גידול המכירות של רדוויו מהיר יותר מקצב הגידול של מרקורי, גם כשמסתכלים על השנים הראשונות לפעולתה של מרקורי וגם על התקופה שלאחר הנפקתה.

"אשר למניה: אי אפשר להסתכל על מניית רדוויו במנותק מהחברות האחרות בשוק, ובינתיים יורדים גם מחירי המניות של חלק מהמתחרים. אבל מעבר לכך, חשוב להבין, שרדוויו לא מנסה להחליף את מרקורי או רשיונל. אנחנו לא רואים את עצמנו מתחרים בהן. רדוויו מספקת פתרון מסוים של בדיקת עומס ובדיקת קיבולת אתרי האינטרנט. הפתרונות שלנו נבחרים כי הם טובים והרבה פעמים הם מותקנים בצד פתרונות של המתחרים.

"יש לנו מכירות ואנחנו בין החברות הלא רבות שפועלות בענף האינטרנט ומראות גידול ובנייה של שוק ולקוחות. מחקרי שוק שיש בידינו מראים שנכון ל-1999, אנחנו מחזיקים ב-5% מהשוק. רדוויו לא מנסה לספק את כל מה שמרקורי נותנת, אלא להתמחות בשוק ספציפי של בדיקות וניתוח עומסים למוצרי ווב. בכל מקרה, אנחנו רואים את רדוויו כחברה הרצה למרחקים ארוכים, ומהמורות קטנות בדרך הן לא הגורם שיקבע לטווח הארוך.

"עד עתה סיפקנו יותר מ-1000 התקנות, ופחות מחמישה לקוחות החזירו את המוצר. כך שלמרות הכל, יש כאן סיפור אמיתי של חברה שהצליחה לחדור לשוק. המוצרים שלנו נמכרים על ידי חברות כמו צ'ייס מנהטן, פידליטי וחברת BEA".