מה בין פרסום וייעוץ אסטרטגי בגיוס?

לא מכבר התפרסם, כי מוטורולה שכרה את משרד הפרסום "מודעה אפקטיבית" מקבוצת דורן תקשורת, למתן שירותי יעוץ אסטרטגיים, ותמשיך להשתמש במשרד הפרסום רבן גולני לנושאים קריאטיביים ולקמפיין החברה.

מסתבר, כי "מודעה אפקטיבית" אינה יחידה במערכה. כך, למשל, הקימה מקאן קשר בראל MCCAN High Tech, שתתמקד במתן שרותי שיווק, תקשורת ופרסום לחברות היי טק, וגם יעוץ אסטרטגי. אלון הוכדורף, יו"ר החברה: "אני מאמין, שיש היום צורך בפתרון כולל לחברות היי טק. לפני שלקוח מוציא מודעת דרושים, כדאי לו לחשוב מי הוא, מה החזון שלו ואיזה מסר הוא רוצה לשדר. זה התפקיד שלנו. כך אנחנו משמשים יועצים אסטרטגיים ונותנים פתרון כולל לפלאפון, נס, מיקרוסופט, קומפיוגן, קוואלקום ועוד".

לתהייה, באיזו זכות מקצועית נותנת חברת פרסום יעוץ מקצועי בתחום כח אדם וגיוס עובדים, משיב הוכדורף: "הזכות היא בהתמחות. ככל שנפתח התמחות גדולה יותר, כך תגדל הזכות. מה שמניע עובדים להצטרף לחברה, חוץ ממשכורת ותנאים, היא תדמית החברה. וזו מושפעת ממודעות אבל גם מיחסי ציבור, קידום מכירות ופרמטרים נוספים".

לדעת הוכדורף, חברות מעדיפות משרד פרסום על פני חברות יעוץ, "כי הן מכירות את משרד הפרסום והוא מסונכרן איתן. הערך המוסף של משרדי הפרסום זה הבנת הלקוח והקירבה ללקוח, היכולת לשים אותו בעדיפות הראשונה. לא שאין מקום לחברות יעוץ אסטרטגי. עובדה, שכולם ממשיכים להתקיים. יש יתרונות לזה ולזה. אנחנו מציעים One Stop Shop".

גם באומן בר ריבנאי נכנסו לתחום היעוץ האסטרטגי בנושא גיוס עובדים. לצורך זה, בין השאר, הוקמה באומן בר ריבנאי אקספרט, בראשה עומדת יסמין מרחב ולצידה אהרון רוזנברג, לשעבר מנכ"ל לוח העיר, שהקים בו את היי טק ג'וב. משה גאון, מנכ"ל באומן בר ריבנאי, מסביר כי החברה הגיעה למסקנה, שנושא גיוס עובדים הפך חשוב דיו, על מנת להתמחות בו באופן ממוקד. כיוון שלא ניתן לתת את כל התמיכה כחלק ממשרד הפרסום, הוחלט על הקמת יחידה נפרדת.

לדברי גאון, "רוב משרדי הפרסום בדקו את האפשרות של כניסה לשותפות עם חברה קיימת. חלקם נתקלו בחברות עם דרישות לא הגיוניות או עם תרבות ארגונית זרה להם. ולכן החליטו, כמונו, להקים יחידה בתוך הארגון".

השמועות אומרות, שגם גיתם BBDO מתכוונת לשתף פעולה עם חברה בתחום גיוס כח אדם ולהקים חברה בת בתחום. מושיק תאומים, יו"ר גיתם, מתעקש שנושא גיוס כח אדם ויעוץ אסטרטגי בתחום אינו תחום של פרסום והוא מחייב התמחות מיוחדת ועיסוק ע"י אנשים שזה תחום התמחותם. "כמי שמוביל באינטגרציה ושילוב, דוקא אנחנו צריכים להבין, שאין להיגרר אחרי האופנה של משרדי פרסום, המנסים לטפל בתחומים שיש להם נגיעה מצומצמת לפרסום או יחסי ציבור. משרד פרסום מודרני צריך להתמקד בלקוחות. גיוס כוח אדם צריך להיות מטופל ע"י גורמים נפרדים".

תאומים מדגיש, כי "אם אחליט להקים חברה בתחום גיוס עובדים, אפתח גוף נפרד עם מומחים בתחום. לחברה זו לא יהיה כל קשר לפעילות שאנו נותנים ללקוחותינו. לא נעשה דבר כזה במשרד ולא נשבור את המתודולוגיה של המשרד בשביל לעשות רושם".

לדעת חנן לוריה, יועץ לאסטרטגיה וניהול, כניסת משרדי הפרסום לתחום הדרושים והיעוץ האסטרטגי בנושא נולדה לאור הגידול העצום שחל בתחום זה בתקופה האחרונה.

לדבריו, משרדי הפרסום ראו שהם מאבדים נתח שוק, לאחר שהלקוח הבהיר שבתחום השיווק והיעוץ יפנה לגוף מתמחה. כתוצאה מכך, הם החליטו להקים חברות נפרדות או להתחבר לחברות קיימות. לוריה חושב שהרעיון גרוע: "מי שעוסק בפרסום - שיתמקד בפרסום, ומי שעוסק באסטרטגיה - שיעסוק בה.

"אנשים שמתעסקים בפרסום שיווקי לא יכולים להיות יועצים אסטרטגיים. אי אפשר להתעסק בכל התחומים. משרדי פרסום עושים היום אסטרטגיה פרסומית, שמתאימה למדיה, אך אינה קשורה להבנה בכוח אדם וביכולות יישומיות. יעוץ צריך להבין ביכולות הליבה של הארגון. אם ישקיעו כסף ויתמחו, יוכלו משרדי הפרסום להקים חברות כאלה, אבל אני לא בטוח ששם הם רוצים להיות".