בואינג ולוקהיד מרטין ביטלו השתתפותן בהקמת מפעל לשיפוץ מטוסים

כתוצאה מכך מבקש יואש צידון מהמדינה סיוע בגיוס שותף אסטרטגי בינלאומי להקמת המפעל בנבטים שבנגב

יואש צידון מבקש מהמדינה סיוע בגיוס שותף אסטרטגי בינלאומי להקמת מפעל לבדק מטוסים בנבטים שבנגב. צידון טוען, במכתב למנכ"ל משרד רה"מ יוסי קוצ'יק, ולעו"ד גלעד שר, כי שתי יצרניות התעופה הגדולות בעולם, לוקהיד מרטין ובואינג, חזרו בהן מההסכמה להיכנס לפרוייקט, בשל התערבות חברה ממשלתית, המתנגדת לפרוייקט. ככל הנראה, מדובר בתעשייה האווירית, שיש לה מפעל בדק מטוסים ליד נתב"ג.

צידון הגיש למשרד ראש הממשלה ולמרכז ההשקעות, תוכנית להקמת מפעל לבדק ושיפוץ מטוסי סילון, בשיתוף עם גורמים נוספים. ההשקעה בפרוייקט נאמדת בכ-150 מיליון דולר. על פי התוכנית יוקם המפעל באזור התעשייה הסמוך לנמל התעופה נבטים.

בתוכנית נקבע, כי המפעל יתקן, יתחזק וישפץ מטוסי תובלה אזרחיים גדולים ומטוסי סילון כבדים. במפעל יועסקו 1,300 עובדים. ההכנסה הצפויה נאמדת ב-125 מיליון דולר לשנה. צידון פועל זה מספר שנים להקמת הפרוייקט. בתחילה, הצליח לגבש קבוצת משקיעים, אך הפרוייקט לא הצליח להתקדם, בשל הקושי לגייס את ההון הדרוש.

ל"גלובס" נודע, כי צידון גייס את חברת בואינג לפרוייקט, אך זו חזרה בה מכוונתה להיכנס לפרוייקט כשותף אסטרטגי. לאחר מו"מ ממושך, הצליח צידון לגייס את חברת מרטין לוקהיד, וסוכם כי תשקיע בפרוייקט, ותספק למפעל את כל הידע הטכני והלוגיסטי.

יצוין, כי ועדת בדיקה בראשות מנהלת מרכז ההשקעות, חביבה כהן, שוללת את הקמת המפעל. זאת, בשל התנגדות חיל האוויר לכל פעילות אזרחית בנמל התעופה הצבאי. כהן סבורה, כי בהיעדר הסכמת חיל האוויר, אין בסיס לכדאיות הכלכלית של הפרוייקט.

צידון מבקש מלשכת ראש הממשלה לפעול להסרת התנגדות חיל האוויר להקמת המפעל. צידון מבקש גם מראש הממשלה לפעול לאיתור שותף אסטרטגי למפעל ולהסרת התנגדות התעשייה האווירית לפרוייקט.