צ'צ'ני תמהוני חטף מטוס רוסי, נחת בשדה התעופה בעובדה - ונכנע

הנוסעים לא נפגעו; החוטף נעצר * בעקבות סיום הפרשה, החליט ברק לטוס כמתוכנן לוושינגטון

בבסיס חיל האוויר בעובדה הסתיימה היום (א') בצהרים פרשת המטוס הרוסי שנחטף היום לפנות בוקר, והונחת בשדה. ראש הממשלה ושר הביטחון, אהוד ברק, ששב בדחיפות לארץ לאחר קבלת הידיעה על החטיפה, כשהיה במהלך טיסה לארה"ב, הורה למטוסו לשנות כיוון פעם נוספת ולטוס ללונדון ומשם לוושינגטון, שם הוא אמור להיוועד הלילה עם הנשיא קלינטון.

עם בירור נסיבות החטיפה נמסר, כי החוטף - אמרחנוב אחמד אבנרחאן, הוא אדם מעורער בנפשו, וכי המטוס לא נחטף ע"י קיצוניים מוסלמיים צ'צ'ניים, שביקשו, לכאורה, לסייע לפלשתינים במאבק נגד ישראל. אכן, מדובר באזרח צ'צני, אך לאחר שהורד מהמטוס ונחקר ע"י כוחות הביטחון, התברר, כי הוא פעל ממניעים אישיים.

מטוס הטופולב-154 הרוסי, נחטף בעת שהיה בטיסת פנים ברוסיה. הוא נכנס לתחום האווירי של ישראל, ולווה ע"י מטוס קרב של חיל האוויר, מחשש שהחוטפים ינסו לרסקו על איזורים מאוכלסים. בקשת החוטף לנחות בנתב"ג נדחתה, והמטוס הופנה לבסיס חיל האוויר בעובדה - הבסיס המרוחק ביותר ממרכז הארץ, שבו נוחתות טיסות בינלאומיות שיעדן אילת. לאחר נחיתתו הגיע למקום הרמטכ"ל, שאול מופז.

המטוס היה בדרכו מדגסטאן למוסקבה. החוטף הודיע, כי בידיו פצצה, ובכוונתו לפוצץ את המטוס על 58 נוסעיו - אם לא יינתן לו לנחות בארץ. תחילה לא אושר לו לנחות בארץ, אבל בסופו של דבר הוחלט להפנות את המטוס לעובדה.

עם נחיתת המטוס בנמל התעופה בעובדה, הודיע החוטף לצוות המו"מ, כי הוא מבקש להעביר את דרישותיו בכתב, ולאחר התדיינות ארוכה הוא הסכים לצאת מהמטוס והסגיר את עצמו ונשקו. הוא מסר שני מכתבים - אחד לממשלת ישראל והשני לקיסר יפאן. דרישותיו הסתכמו ב"רצון להזהיר את העולם מפני השתלטות הגזע הצהוב". הוא לא פירט.

החוטף היה חמוש בארבעה אקדחים ורובה קלצ'ניקוב של אנשי הצוות. בשעות הבוקר התכנסו עשרות בני משפחות של החטופים בשדה התעופה "ונוקובה" במוסקבה, והם נשמו לרווחה רק לאחר שהחטופים שוחררו.

אלכסנדר זדנוביץ', דובר שירות הביטחון הפדרלי, אישר כי התקיים שיתוף פעולה הדוק בין כוחות הביטחון הישראלים ובין שירות הביטחון הפדרלי במוסקבה. בין חטופי המטוס היה שר האוצר מרפובליקת דגסטאן, אבוסלם גמידוב, ועשרות אוהדי מועדון כדורגל "גאנג'י" של העיר מחצ'קלה, וקצינים בכירים רוסיים שטסו מדאגסטן למוסקבה.

לדברי מנהלי שדה התעופה מחצ'קלה, הונהגה בשדה בדיקה קפדנית הכוללת ארבע בדיקות רצופות של הנוסעים שאמורים לעלות למטוס, אך למרות זאת לא התברר על כוונת החטיפה.

בצהריים ייצא לישראל מטוס להשבת החטופים, ולחקירת החוטף. קיימת כוונה להסגירו לרוסיה. הנשיא הבדלני של צ'צניה, אסלאן מסחאדוב, אמר כי "שום פעולה צ'צ'נית לא תכוון נגד אוכלוסיה אזרחית".