נשיא פרו התפטר; עשוי לקבל אזרחות יפאנית

הרפובליקה של פרו נותרה בחוסר ודאות באשר לזהות יורשו בתפקיד

נשיא פרו, אלברטו פוג'ימורי, התפטר, לאחר עשר שנים בתפקיד. התפטרותו, שנכנסה היום (ג') לתוקף, מותירה את הרפובליקה של פרו בחוסר ודאות באשר לזהות יורשו בתפקיד.

מכתב ההתפטרות ששלח פוג'ימורי ממקום הימצאו בטוקיו, לקונגרס בלימה הבירה, סיים עשור של משטר נוקשה ומושחת. פוג'ימורי זכה לשבחים על מלחמתו חסרת הפשרות באלימות המורדים מהשמאל, השכנת שלום עם שכנותיה של פרו והצלחה בהדברת היפר-אינפלציה, אך מאידך ספג ביקורת קשה על עמידתו בראש מדינה בעלת זכויות האדם מהגרועות בדרום אמריקה, ועל השינויים התכופים שהכניס בחוקה ובפרלמנט.

פוג'ימורי, 62, ממוצא יפאני, שוהה כעת במלון בטוקיו, תחת שמירה משטרתית כבדה, הרחק מעיני התקשורת. איש אינו יודע לצפות את צעדיו הבאים, ודובר משרד החוץ היפאני אמר, כי אינו יודע מתי יעזוב הנשיא המתפטר את יפאן. על פי החוק היפאני, יוכל פוג'ימורי לבקש אזרחות יפאנית, משום שהוריו ילידי יפאן. יש החוזים שזוהי אכן כוונתו.

בחודש ספטמבר נחשף סקנדל שחיתות, בו ראש שירות הביטחון החשאי, ולדימירו מונטסינוס, נתפס בעדשת המצלמה מנסה לשחד חבר אופוזיציה בכסף מזומן. בעקבות זאת, הודיע פוג'ימורי על כוונתו לסיים כהונתו הנוספת בת 5 שנים כבר לאחר שנה, ולהתפטר לאחר בחירות מוקדמות. דעת הקהל דרשה את התפטרותו המיידית, גם משום שלא הרבה פרואנים מאמינים לנשיאם, ויש המשוכנעים שהכל נעשה במסווה להמשך האחיזה בשלטון.

כעת מאשים העיתון לה-רפובליקה, כי "פוג'ימורי ברח ליפאן והתפטר כמו פחדן". אשתו לשעבר, סוזאנה היגוצ'י, בתשובה לשאלה האם יחזור פוג'ימורי: "זו לא רק אני, אלא מחצית פרו, שאיננה מאמינה יותר למילה שהוא אומר".