נשואה זנקס ואינטרנט זהב סוגרים את מיזם הברוקראג' האלקטרוני

ערן גורן, מנכ"ל נשואה זנקס: "נכנסנו למיזם לפני שנה וחצי. בנינו מערכת כבדה שמיועדת לתפוס נתח שוק גדול גם בחו"ל וגם בארץ. בתקופה שהקמנו את המיזם היה אפשר לגייס הון למיזם מסוגו. כעת זה השתנה. היקפי המסחר הצטמצמו מאוד ובלתי אפשרי לגייס הון למיזם כזה"

איך מוחקים ערך למשקיעים? פשוט מאוד: משקיעים במיזם אינטרנט, ובתוך פחות משנה סוגרים אותו. נשואה זנקס, אינטרנט זהב, יפעת ו-A.B.Watley הודיעו על סגירת מיזם האינטרט למסחר בניירות ערך שבבעלותם. בדיווח של נשואה זנקס לבורסה צוין שעקב שינויים בתנאי השוק החליטו בעלי המניות של מיזם האינטרנט על סיום פעולתו.

חלקה של נשואה במיזם האינטרט היה כ-25%, ועד סוף הרבעון השלישי הסתכמה השקעתה בו בכ-500 אלף דולר. נשואה הודיעה שבכוונתה להיערך למתן שירותי מסחר מקוון בניירות ערך בישראל ובעולם במבנה אחר.

מיזם האינטרנט הכושל, Insider.co.il, אמור היה לשמש פלטפורמה למסחר בניירות ערך באמצעות האינטרנט בשוקי ישראל והעולם. סך הכול העסיק המיזם 20 עובדים.

המיזם נסגר בשלבים מתקדמים של השלמת המערכת הטכנולוגית אלא שבעלי המניות החליטו לבטל את המיזם בגלל הוצאות שיווק ומכירות גדולות שנדרשו להצלחתו. בקיצור, שוב אותה בעייה של מצוקת מזומנים.

גם ספקית שירותי האינטרנט, אינטרנט זהב, הייתה מעורבת, כאמור, במיזם הכושל. כזכור, באוגוסט 99' הנפיקה החברה בנאסד"ק לפי מחיר מניה של 12 דולר וגייסה כ-54 מיליון דולר. כעת נסחרת מניית אינטרנט זהב במחיר של 2.1 דולרים, נמוך בכ-82% ממחיר ההנפקה. בשנה האחרונה גדלו הפסדיה של החברה בהתמדה והסתכמו ברבעון השלישי בכ-24 מיליון שקל. מחיקת מיזם האינטרנט לא תוסיף, מן הסתם, "בריאות" לשורה התחתונה של אינטרנט זהב.

חברת ההשקעות נשואה זנקס סיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של השנה עם הכנסות של כ-30 מיליון שקל ורווח של 6.5 מיליון שקל. בעל המניות העיקרי הוא בנק פרובנטוס (73%). מנכ"ל נשואה זנקס, ערן גורן, מחזיק בכ-7.3% ממניות החברה.

- מה גרם להחלטתכם לסגור את המיזם?

ערן גורן: "נכנסנו למיזם לפני שנה וחצי. בנינו מערכת כבדה שמיועדת לתפוס נתח שוק גדול גם בחו"ל וגם בארץ. בתקופה שהקמנו את המיזם היה אפשר לגייס הון למיזם מסוגו. כעת זה השתנה. היקפי המסחר הצטמצמו מאוד ובלתי אפשרי לגייס הון למיזם כזה".

- באיזה שלב נמצא המיזם ומה יעלה בגורלו?

"החברה סיימה את הפרויקט והמוצר מוכן ליציאה לשטח, אך הכסף שבקופתה אזל. כיוון שאי-אפשר לגייס כסף לחברות בתחום זה, החלטנו להפסיק את ההשקעה במיזם. אנחנו מתכוונים להישאר בתחום המסחר האלקטרוני בניירות ערך ולהציע מוצר, אך נעשה זאת בפורמט ובהיקף המתאימים לשוק כעת".

- למעשה נשאר לכם להשקיע רק בשיווק ובתחזוקת האתר.

"אכן, אנחנו זקוקים עכשיו למימון בעיקר לשיווק ולהחזקת תשתיות".

- מה קרה שבתוך שנה הכול התהפך והחלטתם לסגור את המיזם?

"לא הפסקנו להאמין בקונספציה. אנחנו פשוט מתאימים את עצמנו להיקף השוק. יהיה לנו מסחר אלקטרוני בניירות ערך, אבל בהיקף שמתאים לשוק. אונליין ברוקרז' זה עדיין ביזנס. אני מאמין שהתחום הזה יצליח בסופו של דבר. אבל עולם המסחר האלקטרוני מתאים את עצמו למציאות. יש עוד אלף אתרים שעושים התאמה למציאות.

"קרה דבר פשוט מאוד: כל תוכנית עסקית בנויה על הנחות מסוימות. ההנחות שלנו התבססו על היקף שוק מסוים ועל יכולת לממן את הפרויקט. בסוף 99' היקף השוק היה בשיאו, וההחלטה לבנות מערכת להיקפי שוק גדולים הייתה נכונה אז. כעת המצב שונה".

- מה יעלה בגורל המיזם?

"קשה לי להעריך. אני מניח שלמקצת הנכסים יימצא שימוש. האתר שהוקם עובד. אני עצמי קונה בו מניות ואיגרות חוב".

- מי מבעלי המניות החליט על סגירתו?

"כשהבנו שהמזומנים נגמרו התקבלה ההחלטה בהסכמתם של כל בעלי המניות".

מאינטרנט זהב נמסר, כי ההחלטה על סגירת Insider מתאימה לאסטרטגיה של החברה להתמקד בעסקי הליבה שלה ובאפיקים היותר רווחיים שבהם היא מעורבת.