רכישת נטקינג בידי סלקום: מפגש של מגששות

הפורטל חיפש רוכשים בשל הקשיים אליהם נקלע, וסלקום זקוקה למותג תוכן כחלק מאסטרטגיית הצמיחה שלה. סביר להניח, שבשלב הבא יימכר הרדיו של נטקינג

הפתעה לא היתה כאן. לאחר המיזוג בין וואלה ו-IOL והרכישה של תפוז בידי סאני במחירי סוף העונה, נטקינג הפכה למועמדת המיידית להצטרפות למגמת הקונסולידציה המואצת בשוק הפורטלים. בחודשים האחרונים נקלעה נטקינג לקשיים, שלוו בצמצום משמעותי של מחלקת התוכן שלה, ובסגירתן של מחלקת החדשות (בראשות גדי סוקניק) ומחלקת הספורט. לאור המצב, עסקה נטקינג בחודשים האחרונים בגישושים אחר רוכשים פוטנציאליים. ‏‎

‎‏ הרכישה של פורטל נטקינג על ידי סלקום, מהווה בעצם מיפגש בין שתי מגששות. בעוד נטקינג תרה אחר גלגל הצלה, סלקום מנסה זה מכבר לרכוש מותג תוכן, כדי להקל את חדירתה לתחום האינטרנט הסלולרי. בנושא זה, סלקום נמצאת בפיגור לעומת המפעילים האחרים, וזאת הסיבה למגעים שקיימה בחודשים האחרונים עם גופים כמו נענע, IOL ותפוז. ‏‎

‎‏ אלא שהאחרונים, מלבד אולי תפוז, הם מותגים בעלי כוח רב יותר מזה שמיוחס לנטקינג. ולא שסלקום לא ניסתה להשיג בהם אחיזה, אלא שהאפשרויות שלה הלכו והצטמצמו. ‏‎

‎‏ מיזוג בין איי-סלקום, שירות האינטרנט הסלולרי של סלקום, לבין נענע, אולי הפורטל המוביל בין אלה שעדיין לא קפצו על עגלת המיזוגים והרכישות, היה נושא למו"מ שניהלה סלקום עם נטוויז'ן (שבבעלות קבוצת דסק"ש), בעלת השליטה בנענע. אולם המו"מ נקלע לקשיים - ייתכן על רקע רצונה של דסק"ש לשמור את נענע בבעלותה של נטוויז'ן עד הנפקתה המתוכננת - והתוכניות לא יצאו אל הפועל. ‏‎

‎‏ באשר ל-IOL, שגם היא הוזכרה כמועמדת למיזוג, הרי שהמיזוג עם וואלה סתם את האפשרויות של סלקום. בינתיים, תפוז נמכרה לסאני. סלקום הביטה סביב וראתה את נטקינג, ומכאן נסללה הדרך להשלמת העיסקה. תרמה לכך גם המעורבות של דסק"ש בשתי החברות - הרוכשת והנרכשת, ותג המחיר הנמוך (אם כי הצדדים לעיסקה טרם פירסמו מספרים) של נטקינג: בעיתוי הנוכחי, זמן קצר אחרי שתפוז נמכרה לסאני במחיר מכווץ של 450 אלף דולר, לא סביר שסלקום שילמה סכום גבוה יותר. ‏‎

‎‏ מעניין לציין, כי ההסכם לרכישת נטקינג לא כולל את שירותי הרדיו המקוון של הנרכשת וגם לא את פורטל הילדים יו-יו וסוכנות הפרסום המקוונת ג'ינג'ר, שהחברה מפעילה. הסבר אפשרי לכך ניתן למצוא בעובדה שסלקום משקיעה בחברות סטרט-אפ העוסקות בטכנולוגיות ויישומי אינטרנט סלולרי. את אותה גישה, אגב, נוקטות גם המפעילות הסלולריות האחרות. ‏‎

‎‏ במסגרת זו, סלקום משתפת פעולה עם קרנות הון סיכון מובילות, ביניהן פולריס וסטאר. צירוף של כל העובדות הללו מלמד, כי סלקום היתה זקוקה לנטקינג בעיקר כמותג תוכן, ופחות כספק כולל של יישומים לאינטרנט סלולרי. ‏‎

‎‏ הרכישה החלקית של נטקינג עולה בקנה אחד עם הקו הכללי שהתוותה סלקום באחרונה. לפני חודשיים הודיעה החברה על כוונתה להקים ארבע חברות בנות, שיעסקו בשיחות פנים-ארציות, שיחות בינלאומיות, אינטרנט ותשתיות סיבים אופטיים. אסטרטגיית הצמיחה של כל הארבע מבוססת על מיזוגים ורכישות, במטרה לקצר את זמן החדירה לשוק. הרכישה של נטקינג, אם כן, תואמת את התוכנית הכללית הזאת. ‏‎

‎‏ ובאשר לנטקינג: כוחו העיקרי של הפורטל מצוי היום בשירותי הרדיו המקוון שהוא מפעיל. בחודשים האחרונים השקיעה נטקינג סכומי כסף לא מבוטלים כדי לפרסם את רדיו נטקינג, וחתמה על הסכם הפצה עם חברת Kerbango האמריקנית, המייצרת מכשירי רדיו אינטרנטיים. ‏‎

‎‏ נטקינג התכוונה להפוך את הרדיו האינטרנטי לישות עסקית עצמאית ולתמוך בו באמצעות הכנסת שותף אסטרטגי. עתה, עם המכירה לסלקום, האפשרות הסבירה היא שרדיו נטקינג יילך בדרכו של הפורטל ויימכר גם הוא.