מקורבים לנייס: "לא נופתע אם עד סוף החודש תגיע החברה להבנות בעניין המיזוג"

כל המנהלים בקומברס קיבלו הנחיה האוסרת, עליהם להזכיר את עניין נייס, גם באוזני חבריהם הקרובים ביותר

בימים האחרונים מתנהלות ישיבות מרתוניות בדרגים הבכירים של נייס בעניין מיזוג החברה, ומקורבים לנייס קובעים (בזהירות רבה), כי לא יופתעו אם עד סוף ינואר תגיע החברה להבנות עם רוכש פוטנציאלי.

לעת עתה, כל הסימנים מראים שמדובר בקומברס, אם כי מקורבים אחרים אמרו בימים האחרונים, כי נייס בחנה בשבוע האחרון אופציות נוספות. עם זאת, אם נכונה ההערכה כי עד סוף ינואר כבר יהיו הבנות עם הרוכש, נסתכן כאן בהשערה כי המיזוג הוא אכן עם קומברס.

אחרי הכל, בכל הקשור לרכישות, קובי אלכסנדר, יו"ר קומברס טכנולוג'י, ידוע כשולף הכי מהיר במערב. אם מסתכלים על רכישת אקסלינק ועל רכישות אחרות, כולל השקעות בחברות, אפשר לראות שפרק הזמן העובר מרגע שקומברס מתחילה לבדוק רכישה ועד ההסכם הראשוני, הוא קצר ביותר. לכן, למרות שרק ביום שלישי שעבר החלה קומברס לדון ברצינות בכדאיות רכישת נייס ולבדוק את סוגיית המחיר, יתכן מאוד שהיא הרוכשת הנדונה.

כך או כך, בימים האחרונים נכנסה קומברס לבונקר. לאחר הפרסום ב"גלובס", על קיום דיונים בנושא רכישת נייס, קיבלו כל המנהלים בקומברס מיזכר, האוסר עליהם בתוקף להזכיר את עניין נייס, גם באוזני חבריהם הקרובים ביותר.

לקומברס יש כיום 1.5 מיליארד דולר במזומן, והיא כבר אמרה שהיא מייעדת את הכסף לרכישות. אמנם, בזמן שהדברים נאמרו, קומברס כנראה לא חשבה על נייס, אבל אין ספק שמזומנים אלה יכולים לתרום לה רבות ברכישה, אם כי מחיר המניה יכול לתרום לא פחות. עם סגירת המסחר אתמול, הגיע מחיר מניית קומברס לכ-120 דולר, (קרוב מאוד לשיא של 123 דולר), המשקף לחברה שווי של כ-20 מיליארד דולר. מחיר מניית נייס נסגר אתמול בנאסד"ק על 22 דולר (שווי השוק של 261.4 מיליון דולר), ובעת כתיבת שורות אלה עומד מחירה על 91 שקל.

בכל מקרה, אחת הסוגיות בעניין זה היא: כדאי או לא כדאי לקומברס לרכוש את נייס. תגידו מה שתגידו על מידת הסינרגיה בין החברות, אבל הנהלת קומברס כבר הוכיחה בעבר שהיא יודעת מה היא עושה. אם קובי אלכסנדר אכן רוצה מיזוג עם נייס, כנראה שהוא חושב שיש סינרגיה.

הטענה כי מוצרי קומברס אינפוסיס דומים למוצרי נייס ולכן אין ביניהם סינרגיה גבוהה היתה אמנם נכונה בעבר, אלא שהיום התקפות שלה פחתה במידה רבה. לאחרונה החלה קומברס אינפוסיס לפלס לעצמה דרכים חדשות, כשהכיוון העיקרי הוא שוק הקלטות הווידאו. בד בבד, מפתחת קומברס אינפוסיס טכנולוגיות שיאפשרו לה להכנס לשוק ניתוח המידע המוקלט, והסקת מסקנות למטרות של מודיעין עסקי.

"שוק הקלטות הווידאו צפוי לצמוח בשנים הקרובות בעשרות אחוזים לשנה", אמר בעבר, עמיחי בומבך, אנליסט בחברת פורסייט. "השנה יגיע שוק הקלטות הווידאו לכ-120 מיליון דולר, ושיעורי הצמיחה בו מוערכים בכ-60% בשנה".

נזכיר, שכדי לבסס את מעמדה בשוק זה, רכשה קומברס אינפוסיס את חברת לורוניקס, שבעת רכישתה פעלה בשוק זה כבר כשנתיים, וצברה נתחי שוק משמעותיים.

בראיון ל"גלובס" שנערך עם דני בודנר, מנכ"ל קומברס אינפוסיס באמצע דצמבר אמר בודנר כי, "בשלב הראשון אנחנו נכנסים לשוק הקלטות הווידאו. השלב השני הנמצא כעת בפיתוח, הוא תחום ביצוע האנליזה של המידע שנאגר בהקלטה, והעברתו למחלקות השיווק והפיתוח של ארגונים. שוק ניתוח ההקלטות, נמצא בכל מקום בו יש צורך בחקר מאגר הנתונים. ארגונים רוצים לקבל חומר מעוכל, בזמן הנכון, כשהוא מנותב למקום הנכון. הפתרון שנספק ישמש לצרכי מודיעין עסקי".

לאור כל זאת, טוענים מקורבים לנייס, לקומברס, וגם גורמים בשוק ההון, כי בין קומברס אינפוסיס ונייס יש סינרגיה גבוהה. בכל אופן, נראה שספקולנטים בשוק ההון הבינו שיש כאן הזדמנות לרווחים מהירים, ובימים האחרונים דאגו להצטייד בחבילות גדולות של מניות נייס.

גורמים בשוק ההון מזכירים, כי רכישות של חבילות מניות בהיקפים גדולים כל כך ובמהירות, כפי שראינו בימים האחרונים בנייס, תוך עליות שערים חדות, נעשות בדרך כלל בעקבות מידע על אירוע משמעותי שעומד להתרחש בקרוב.

וכאן עולה סוגיית בעלי המניות. בניגוד לאקסלינק, ולהשקעות אחרות של קומברס בחברות סטרט אפ, נייס היא חברה ציבורית, שמרבית מניותיה מפוזרות לכל רוח, מה שהופך את הרכישה לפחות פשוטה מהרכישות הקודמות. אמנם, רוב בעלי המניות של נייס הם משקיעים מוסדיים אמריקנים, אבל הציבור מחזיק באחוזים ניכרים. השאלה הגדולה היא, האם קומברס תרצה לצאת בהצעת רכש לכל מחזיקי המניות כדי למחוק את נייס מהמסחר, ואם כן איזו פרמיה היא תהיה מוכנה לשלם להם?

הרכישות הגדולות של מניית נייס בימים האחרונים, בכל אופן, הראו שבשוק מאמינים כי אלכסנדר יהיה מוכן לגלות נדיבות כדי להגיע לאחזקות גדולות. מקורבים לקופות הגמל של בנק לאומי, למשל, אמרו כי הקופות רוכשות בימים אלה חבילות גדולות של מניות נייס, משום שמחירה אטרקטיבי, אבל, הוסיפו אותם מקורבים, יש להניח שהן ירצו להיות שותפות של אלכסנדר, או למכור לו את המניות שברשותן.

גורם בשוק משער, כי בקופות מעריכים שנייס וקומברס נמצאות כבר קרוב להבנה לגבי הסכם מיזוג, גם אם הבנות כאלה עוד לא נמצאות בכתב. בכל מקרה, אם קומברס תרכוש את נייס ותרצה להטמיע אותה בקומברס אינפוסיס, הנפקת האחרונה, שהיתה מתוכננת לשנה זו, צפויה להדחות.

מצד שני, יש גם גורמים הגורסים, כי לאור העובדה שנייס כבר נסחרת בבורסה וקומברס אינפוסיס עוד לא, הרבה יותר הגיוני לבצע את הרכישה במהופך. "אני מעריך שבתנאים מסויימים, קומברס תעדיף שלא להשאר במבנה הנוכחי, ולשלב את קומברס אינפוסיס לתוך נייס", אומר יאיר לפידות, מנכ"ל חברת אן.סי. "האלטרנטיבה היא לרכוש את כל מניות נייס, למחוק אותה מהבורסה, ורק אחר כך להחליט אם להמשיך להנפקה או לאפשרות אחרת.

"אבל אם קומברס אינפוסיס היתה ממילא מיועדת להנפקה, נראה לי שהדרך האלגנטית ביותר לעשות זאת, היא ברכישת קומברס אינפוסיס על ידי נייס, תמורת הקצאת מניות בנייס, לבעלי המניות של קומברס. פעילויות שתי החברות ימוזגו, וקומברס תהפוך לבעלת האחזקה הגדולה ביותר בנייס. במלים אחרות, בעלי המניות של קומברס יקבלו מניות בנייס הכוללת כבר את קומברס אינפוסיס, אבל החברה תתבסס על השלד המשפטי של נייס, וקומברס תהיה הגורם הדומיננטי בה. אם מתעקשים על זהות, תמיד אפשר לשנות את שם החברה הממוזגת".

כאן עולה, בפעם המי יודע כמה, סוגיית השליטה וניהול החברה הממוזגת. על הגישושים בין נייס וקומברס אינפוסיס, ועל נפילתם בגלל הויכוח מי ינהל את החברה הממוזגת, כבר דובר ונכתב רבות.

מעבר לכך, לדברי מקורביו של בני לוין, יו"ר נייס, בעבר הוא התקשה לוותר על ניהול והובלת החברה, גם כשהיה מדובר בעמיתיו לחברה, למרות כוונתו האמיתית והכנה לשתפם בניהול. בעבר אף נכתב על כוונתו של לוין להעביר את ניהול החברה למנכ"ל חיצוני, ועל כך שכוונות אלה לא יצאו אל הפועל, שוב בגלל חוסר יכולתו של לוין להעביר את המושכות.

כך שאם לוין התקשה להעביר את השרביט למנהל אחר בתוך נייס, אפשר לשער שהדבר נכון שבעתיים, כשמדובר בחברה הממוזגת. עם זאת, לזכותו של לוין חייבים לומר, שנייס שולטת בשוק העיקרי שלה - הקלטות הקול הדיגיטליות, ואף מוכרת בהיקפים גדולים יותר מהקפי המכירות של קומברס אינפוסיס. לכן, לפחות עד פרסום הדו"חות האחרונים, היה הגיון רב ברצונו להמשיך לנהל את החברה הממוזגת.

בכל מקרה אומרים מקורביו, היום לוין רוצה לצאת מניהול נייס, בלי קשר למיזוג, לתוצאות הכספיות או לנפילת המניה. אותם מקורבים מעריכים, כי לאחר המיזוג, יעדיף לוין שלא להשתלב בחברת ההמוזגת.

ומההנהלה לעובדים. נייס חוותה לאחרונה עזיבה מאסיבית של עובדים. אמנם, זרם העזיבה נפסק כמעט לחלוטין עם תחילת מגמת הפיטורים בענף ההייטק, אבל זה לא מבטיח שום דבר בקשר לעתיד. צריך לזכור שלנייס יצאו מוניטין של חברה נדיבה במיוחד בחלוקת אופציות לעובדים. לקומברס, לעומת זאת, יצאו בענף מוניטין של חברה נדיבה הרבה פחות.

אם המיזוג יתבצע, יהיו בנייס שני סוגים של עובדים: אלה שהאופציות שלהם יצאו מהכסף, ועובדים ותיקים, שקיבלו אופציות לפני הבום הגדול בבורסה, והאופציות שלהם עדיין בתוך הכסף.

העובדים שהאופציות שלהם יצאו מהכסף יקבלו כנראה אופציות חדשות בעת המיזוג, אלא שהפעם זה כנראה יהיה על פי הכללים הנהוגים בקומברס. עם זאת, קומברס תצטרך לקחת בחשבון, שגם לגבי אופציות שיצאו מהכסף יש תמיד תקווה שהן יכנסו חזרה, כך שפוטנציאל האופציות של עובדים אלה נשאר, ויש להתחשב בכך. לעובדים שהאופציות שלהם בתוך הכסף, תאלץ קומברס להעניק אופציות בכמות שווה לזו שיש בידם.

סוגייה נוספת, היא עניין התרבות הארגונית. הבעיה העיקרית בעניין זה, היא השוני בין שתי החברות. בעוד קומברס היא חברה גדולה, כמעט בית חרושת, נייס היא חברה קטנה יחסית, עם תרבות הדומה לסטארט אפ. אפשר להניח שבהבדל הזה, נעוצה אחת הסיבות המרכזיות לכאבי ראש לא מעטים של מקבלי ההחלטות בנייס. אם המיזוג יצא לפועל, יאלצו עובדי נייס לעבוד בסביבה שונה לחלוטין מהסביבה לה הורגלו בנייס. סוגייה זו אולי נראית משנית, אבל אין להקל בה ראש. מצד שני, בעבר ידעה קומברס לפתור בעיות דומות בחברות אחרות שרכשה, ויש להניח שזה לא בלתי ניתן לפתרון.

ולבסוף, תעלומת הרוכש הפוטנציאלי האחר. מקורבים לשתי החברות (כן, גם לקומברס) טוענים שקיים סיכוי שנייס בודקת מיזוג עם חברה אחרת. לא ברור מי החברה האחרת, אבל אם זה אכן המצב, נראה שבפני נייס עומדות כמה אופציות.

"נייס עוסקת בתחומים שיכולים להיות אטרקטיבים לחברות מתחומים רבים", אומר גיא מר חיים, מנכ"ל חברת ייעוץ האסטרטגי POC הייטק. "הראשון בהם הוא כל ענקי ציוד התקשורת כמו נורטל, סימנס, אלקטל ואחרות, הרוכשות חברות באגרסיביות. חברות אלה הן המועמדות הטובות ביותר לרכישת נייס, בעיקר משום שהן מבססות את ההתרחבותן על רכישות.

"נייס מוכרת לענקיות ציוד התקשורת את מוצריה, והן משלבות אותן במערכותיה (במסגרת הסכמי OEM ה.ג). בתחום המערכות המוגמרות, נייס אינה שחקנית גדולה. אבל חברת ציוד תקשורת שתרכוש אותה, יכולה לקבל בכך יתרון על פני מתחרותיה. אמנם, מצבן של חברות ציוד התקשורת אינו מזהיר כרגע, אבל דווקא בשל כך הן זקוקות ליתרון שנייס יכולה להעניק להן.

"כאן יש לציין, כי למרות הבעיות בלוסנט, ואולי דווקא בשלן, גם היא יכולה להיות מעוניינת ברכישת נייס. צריך לזכור שלמרות התוצאות הלא מעודדות שפירסמה נייס, עדיין, מכירותיה יכולות כיום לתרום רבות להיקף המכירות של לוסנט ולסייע לה ביציאה מהמשבר, בעיקר לאור העובדה שנייס יכולה לתת לה יתרון על פני מתחרותיה.

"מנגד, מניית לוסנט נמצאת בשפל ולכן כוח הקנייה שלה אינו רב, מה שיאלץ את לוסנט לוותר על כמות גדולה של מניות בעת רכישה כזו. צריך גם לזכור, שמשמעות רכישה במצב כזה, היא דילול יחסית גדול של בעלי מניות הרוכשת, מה שעלול להשפיע לרעה על הרווח למניה. לכן, השאלה הגדולה בעניין לוסנט היא, באיזו מידה יש לה יכולת לבצע רכישה במזומן. אשר לטענה בדבר הבטחון העתידי שהיא עלולה שלא לספק לבעלי המניות של נייס, יש להניח שהנפילה הגדולה במחיר המניה, כבר נמצאת מאחוריה.

"חוץ מזה, מניית קומברס כבר הגיעה למחיר המשקף את קצבי הצמיחה שלה, ותקלה קטנה עלולה לערער את מצב המניה, בעוד שלמחירי המניות של ענקיות ציוד התקשורת, שספגו לאחרונה ירידות, עוד יש לאן לעלות.

"חברות אחרות שיכולות להתעניין בנייס, הן חברות מהתחומים הצבאים, כשהמעניינת בהן, היא חברת HARRIS. בדומה לנייס, גם האריס החלה את פעילותה בתחום הצבאי, וכעת היא מנסה להכנס לפעילות בתחום המערכות לארגונים.

"להאריס אין נוכחות רבה בשוק של נייס, אבל היא הכריזה על התפתחות אסטרטגית בכיוון זה, וחברה כמו נייס יכולה לעזור לה מאוד להשתלב בשוק. גם מבחינה תרבותית, האריס צמחה ממקום דומה לזה של נייס.

"אפשרות אחרת היא חברת וויטנס, המתחרה הקטנה של נייס וקומברס אינפוסיס. וויטנס היא חברה קטנה ומפסידה, בעלת נתחי שוק קטנים יחסית, אבל שווי השוק שלה גבוה יותר מזה של נייס. למרות זאת, אני מאוד אופתע אם נייס תרכש על ידה, אם כי במצב הבורסה כפי שהוא היום, שום דבר הוא לא בלתי אפשרי.

"חברות אחרות היכולות להתעניין בנייס, הן חברות המגיעות מעולם התוכנה ליישומי CRM ובראשם חברת סיבל, חברת תוכנה מובילה בתחום ה-CRM, מצד שני, חברות מסוגה של סיבל לא מגלות עניין ברכישת חברות המפתחות תוכנה עבור חברות ציוד התקשורת, ונוהגות לחתום איתן על הסכמי שיתוף פעולה אסטרטגים. כך שיש כאן סבירות מסויימת לרכישת נייס, אבל היא נמוכה".