איקאה העולמית מעכבת השקעות בישראל - עד להפקעת הזיכיון מידי הקו-אופ

עד כה לא העבירה איקאה, המחזיקה ב-25% מהחברה, את חלקה בהשקעות - 4 מיליון דולר ; הערכות: בני גאון הוא המועמד המוביל לקבלת הזיכיון לאחר שתרכוש איקאה את חלקו של הקו-אופ בחברה המשותפת

איקאה העולמית מעכבת את העברת חלקה בהשקעות באיקאה ישראל, עד לקבלת ההחלטה על הפקעת הזכיון מהקו-אופ, הצפויה בתוך מספר שבועות. כך נודע ל"גלובס". עד כה לא העבירה איקאה, המחזיקה ב-25% מהחברה, את חלקה בהשקעות - 4 מיליון דולר.

עד כה הושקעו 15 מיליון דולר בפעילות איקאה ישראל, וכמעט כל הסכום שולם בידי הקו-אופ. איקאה התחייבה לממן את עלות הקטלוג, מיליון דולר, וכן מחצית מתקציב הפירסום, הנאמד ב-2.5 מיליון דולר.

ההערכות הן, כי המועמד העיקרי לקבלת זכיון איקאה בישראל, לאחר רכישת חלקו של הקו-אופ בשותפות המקומית בידי איקאה, הוא בני גאון, בעלי גאון אחזקות, לה זרוע קמעונאית - גאון רשתות. גאון סירב להגיב על הידיעה.

גאון הוביל את קבלת הזיכיון של איקאה בישראל בידי הקו-אופ, במסגרת תפקידו כיו"ר האגודה. כבר לפני שנתיים איימה איקאה ליטול את הזכיון מהקו-אופ, לאחר שההבטחות להקים את החנות הראשונה ביקום לא התממשו. גאון נטל אז לידיו את ניהול הפעילות של איקאה, תוך העברת אחזקות איקאה ישראל מידי הריבוע הכחול לידי הקו-אופ. הוא התחייב בפני ראשי איקאה, שבפברואר 2001 תיפתח החנות הראשונה.

כחלופה ליקום, סיכם גאון עם ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, על הקמת החנות באיזור התעשייה רמת פולג בשטח של 50 דונם. העיסקה סוכמה בכפוף להפעלת החנות בשבת, תנאי שלא קויים בדיעבד, בעקבות לחצי החרדים. עם הסתלקותו של גאון מהקו-אופ, נוצלה הסיטואציה על ידי הצדדים השונים להתעלמות מתנאי זה, למורת רוחה של איקאה העולמית.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, מתכוונת איקאה העולמית לרכוש החוצה את חלקו של הקו-אופ בשותפות בישראל. הסיבה העיקרית לכך היא הודעת הוועד הממונה של הקו-אופ על כוונתו למכור את נכסי האגודה.