עמי אמיר, מנכ"ל רדוויז'ן היוצא: החברה זקוקה היום למנכ"ל בעל אוריינטציה של ארגונים גדולים

"רדוויז'ן הגיעה למצב בו היא זקוקה למנכ"ל שישהה בארה"ב, ויהיה קרוב ללקוחות ולבעלי המניות. לפני כמה חודשים החלטתי לעזוב ויחד עם זוהר זיסאפל חיפשנו מנכ"ל חדש" * את אמיר יחליף גדי תמרי, לשעבר סמנכ"ל תפעול ב'אקסל סוויצ'ינג' שנמכרה ללוסנט

עמי אמיר, מנכ"ל רדוויז'ן עוזב את החברה ויעבור לכהן בה כדירקטור, במקומו ימונה לחברה מנכ"ל חדש - גדי תמרי. השאלה הגדולה היא מה קרה שם. האם אמיר באמת מיצה את עצמו ונמאס לו לנהל את רדוויז'ן, כפי שהוא טוען, או שמא נמאס לו לעבוד ברד? הוא, בכל אופן אומר, כי הגיע למסקנה שכיזם, הוא מעדיף לנהל ארגונים קטנים ולהתמקד בטכנולוגיה.

"רדוויז'ן זקוקה היום למנכ"ל בעל אוריינציה של ארגונים גדולים", הוא אומר. "מעבר לכך, היא הגיעה למצב בו היא זקוקה למנכ"ל שישהה בארה"ב, ויהיה קרוב ללקוחות ולבעלי המניות. לפני כמה חודשים החלטתי לעזוב ויחד עם זוהר זיסאפל חיפשנו מנכ"ל חדש".

אמיר היה בין מקימי חברות קבוצת רד ולמעשה הקים את תשתית המכירות של הקבוצה בארה"ב. הוא אף היה זה שהעלה את הרעיון לאגד את כל החברות תחת שם הגג - "רד", לאחר שללקוחות בחו"ל לא היה ברור למה בכל פעם מוכרים להם מוצר של חברה אחרת, עם אותם בעלים.

בעבר אמר אמיר ל"גלובס", כי רדוויז'ן כחברה, והוא כמנהל, נהנים מחופש פעולה מלא, ללא התערבות האחים זיסאפל. היום דיווחה החברה, כי גם יהודה זיסאפל שהיה עד לאחרונה יו"ר רדוויז'ן עוזב את החברה, וזוהר זיסאפל יכנס לתפקיד היו"ר.

- עמי אמיר, ההחלטה לעזוב קשורה להתחלפות היו"ר?

"לא. ב-6 השנים הראשונות של החברה זוהר היה יו"ר החברה. באוגוסט 99' יהודה החליף אותו וכיהן כיו"ר משך כמעט שנתיים. עכשיו הם מתחלפים שוב, וזוהר חוזר להיות היו"ר. אין לי בעיה לעבוד עם זוהר, בעבר כבר עבדתי איתו בארה"ב. אין כאן עניין פרסונלי.

"ההחלטה שלי לעזוב נובעת בין היתר, מכך שבשנה וחצי האחרונות נוצר מצב בו הקשר שלי עם הלקוחות הולך והופך מצומצם ביותר. למעשה, רוב קשרי החברה עם לקוחות אסטרטגים נעשים כיום באמצעות אנשים אחרים בחברה".

- ואצל תמרי זה יהיה שונה?

"גדי תמרי חי בבוסטון כבר הרבה שנים. בעבר הוא עבד בסאיטקס ובתדריאן, אבל בחמש השנים האחרונות הוא היה סמנכ"ל התפעול (COO) של חברת 'אקסל סוויצ'ינג', שפיתחה מוצרי תקשורת לחברות הטלפונים הגדולות. החברה פיתחה מוצר בשם SOFT SWITCHES, שהם למעשה מרכזיות דור העתיד. זה קרוב מאוד למה שרדוויז'ן עושה, ויש לו קשרי עבודה עם ענף התקשורת. 'אקסל סוויצ'ינג' הפכה מחברה המעסיקה כ-100 איש ומוכרת בפחות מ-60 מיליון דולר, לחברה של כ-500 איש, עם מכירות של 200 מיליון דולר. בסופו של דבר היא נמכרה ללוסנט בתמורה לכ-1.7 מיליארד דולר.

"בשנה האחרונה הוא היה בלוסנט וכעת הוא ינהל את רדוויז'ן מארה"ב. לדעתי הוא מתכונן להיות שליש מזמנו בארץ. בכל מקרה, כאמור, הלקוחות נמצאים בחו"ל, בעלי המניות נמצאים בחו"ל ויש הרבה עבודה מולם, וגם האנליסטים נמצאים בחו"ל".

- המנכ"ל יהיה בארה"ב ורוב העובדים בארץ?

"גם היום חצי מההנהלה נמצאת בארה"ב, כמו למשל, סמנכ"לית השיווק, סמנכ"ל המכירות וסמנכ"ל הפיתוח העסקי".

- אבל לא המנכ"ל. יש לכם 200 עובדים בארץ. הם יעבדו ללא מנכ"ל?

"יש לנו בארץ מנהלי יחידות עסקיות. גם מרקורי עובדת בצורה דומה. זה מודל שעובד טוב בהרבה חברות".

- ובכל זאת, למה לעזוב דווקא עכשיו?

"זה אף פעם לא זמן טוב לעזוב. אבל לחברה יש היום מזומנים בבנק, היא רווחית ויש לה מוצרים טובים".

- ואין לכך שום קשר לעובדה שזוהר זיסאפל הוא מנהל ריכוזי, או לעובדה שבעבר אמרת שאתה רוצה לנתק את רדוויז'ן מרד?

"לא. חשבתי שנכון לרדוויז'ן להתנתק מהקבוצה ועשינו את זה בהסכמה מלאה. כיום אין לה שום קשר לקבוצת רד. אנחנו לא משתמשים לא במבנה ולא בשירותים של הקבוצה. הקשר היחיד הוא שלושה דירקטורים מאנשי רד הנמצאים במועצת המנהלים, מתוך 10 דירקטורים".

- היכן אתה רואה את עצמך בעתיד הקרוב?

"קודם כל אני רוצה לנוח, אם כי אמשיך להיות דירקטור בחברה. בעתיד היותר רחוק, אני מאמין שאמשיך להיות פעיל ומעורב בענף ההיי-טק. זה התחום שמעניין אותי ויש לי בו נסיון".

- בוא נדבר על התוצאות הכספיות. מה בעצם גרם להורדת הציפיות?

"על פי ההנחיות שנתנו לאנליסטים, ברבעון הראשון המכירות היו אמורות להגיע לכ-15-15.5 מיליון דולר והרווח לכ-10-9 סנט למניה. בפועל, המכירות הסתכמו בכ-14.9 מיליון דולר, והרווח למניה בכ-9 סנט".

גורם בענף אומר כי "יש להניח שאכן, התפטרות אמיר באה על רקע העובדה שהקמת מערך הפצה ושיווק דורשים נוכחות בארה"ב. האלטרנטיבה היתה למנות מנהל חיצוני שיעבוד לצד אמיר וינהל את השיווק בחו"ל. בסופו של דבר הוחלט שזה לא יהיה הדבר הנכון לעשות.

"כזכור, עד לפני כחצי שנה השוק היה קל. לאחר השינוי בתנאי השוק, ולאחר שמיקוד החברה עבר לכיוון הארגונים, היא החלה לחוש את ההאטה בביקושים. כתוצאה מכך, רדוויז'ן הבינה שהיא צריכה לפנות לשווקים חדשים ולהגדיל את נוכחותה בהם. סיבה אחרת לצורך בכניסה לשווקים חדשים, הוא הצורך שנוצר בפיזור סיכונים, בגלל התלות של מוצרי הרשתות בשוק הארגוני ובגלל ההאטה בהליך קבלת ההחלטות של המנהלים בארגונים אלו. במלים אחרות, מנהלים נוטים היום פחות להוציא כספים לשם רכישת מוצרים, בלי קשר לטכנולוגיה. כתוצאה מכל אלה, צריכה כיום החברה לכוון את מאמצי השיווק שלה לעבר שוק ספקי שירותי התקשורת, ולכן היא נזקקת למנכ"ל המכיר את השוק הזה".

ולעניין הדו"חות. היום פירסמה רדוויז'ן דו"חות לרבעון הראשון של 2001 מהם עולה, כי מכירות החברה צמחו בכ-90% לעומת המכירות ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי מהווה כ-2.7% מהמכירות לעומת רווח תפעולי שלילי ברבעון המקביל וברבעון הקודם. ברבעון זה עברה החברה מהפסד של 1.62 מיליון דולר ברבעון הרביעי, לרווח של 1.81 מיליון דולר. המזומנים בקופת החברה מסתכמים בכ-94 מיליון דולר. הרווח למניה עמד בתחזיות האנליסטים שצפו רווח של 9-8 סנט.

"דו"חות הרבעון הראשון משקפים את ההאטה בשוק הארגוני", אומר יניב פגוט, מנהל המחלקה למחקר כלכלי בחברה המרכזית לניירות ערך. "ברבעון זה, החברה עמדה בהאטה, אבל בשיניים. הבעיה היא, שזה עוד לא הסוף. את רוב השפעת ההאטה נראה ברבעונים השני והשלישי. כך שהרבעון הראשון היה הרע במיעוטו. החברה מדברת על מכירות של כ-12 מיליון דולר ברבעון השני. המשמעות היא שעיקר ההאטה תבוא לידי ביטוי ברבעונים הקרובים.

"מעבר לכך, העובדה שהחברה היתה די מהירה והתאימה את מבנה ההוצאות שלה לשורת ההכנסות, תאפשר לה להערכתה, להגיע לאיזון בסוף השנה ולא לשרוף מזומנים. יש לכך חשיבות, משום שהיכולת לא לשרוף מזומנים היא אחד האינדיקטורים החשובים בעמידה בתקופות קשות. הודות למזומנים יש לרדוויז'ן רשת בטחון של הכנסות מימון בהיקף של 6-5 מיליון דולר בשנה. הכנסות מימון אלה, מאזנות למעשה את הירידה בהכנסות ומאפשרות לחברה להמנע משריפת המזומנים".

- באיזו מידה תהיה פגיעה בצמיחה?

"סביר להניח שהמחצית הראשונה של 2001 תשקף צמיחה ביחס למחצית הראשונה של שנת 2000, וזה מבטיח, בסבירות גבוהה, שהחברה כן תציג השנה צמיחה. מה גם שהחטיבה המפתחת כלי פיתוח למהנדסים, צפויה לצמוח השנה בקצב של כ-30%.

"אבל הצמיחה הכוללת של רדוויז'ן נובעת גם ממכירות החומרה וזהו הרכיב הבעייתי, בו חשים את ההאטה המשמעותית בביקושים. כל עוד רכיב הטכנולוגיה יגדל לעומת רכיב החומרה, שולי הרווח הגולמי יגדלו. אם מוסיפים לכך את הירידה במרכיב העלויות, בעקבות פיטורים של כ-10% מהעובדים, מקבלים שגם אם לא תהיה צמיחה כלל, החברה צפויה לשמור על קופת המזומנים שלה".

- מה דעתך על כניסת רדוויז'ן לשוק ספקי שירותי התקשורת?

"אם החברה תרכז מאמצי שיווק בתחום ספקי שירותי התקשורת, היא תפגוש שם יותר ויותר מתחרות כמו פוליכום-אקורד, ותאלץ להתמודד מול תחרות קשה יותר מבעבר. אחד הקשיים שם, יהיו יתרון הראשוניות של המתחרים בשוק זה.

"החברה טוענת כי ברבעון זה לא היה עליה לחץ מחירים, כלומר, מחירי המוצרים לא עומדים בבסיס ההחלטה לקנות או לא לקנות את המוצר, אלא מדובר בהאטה כוללת המשפיעה על החלטות הרכש של הארגונים. משמעות הנתון הזה היא, שרדוויז'ן לא מאבדת נתחי שוק והיא ממוצבת בצורה טובה לקראת התאוששות הביקושים. אני מעריך שההתאוששות עלולה להיות איטית ולהמשך יותר מרבעון שניים".

- מה קורה בתחום חובות הלקוחות?

"בסעיף החייבים יש גידול, כלומר, מספר ימי האשראי ללקוחות גדל. אבל החברה טוענת שזה נובע ממכירות מאומצות לקראת סוף הרבעון הראשון, כלומר, חובות שעדיין לא שולמו, בגין מכירות גדולות מהרגיל בחודש האחרון של הרבעון הראשון".

- מה קרה בינתיים בנושא השינוי המבני בחטיבת הטכנולוגיה ובחטיבת המוצרים?

"בחברה טוענים שהשינוי היה מאוד מוצלח. כתוצאה ממנו, כל חטיבה מתמקדת ביכולות הליבה שלה. אלה הן הסנוניות המצביעות על השינוי הניהולי שהחברה עוברת, כדי להתאים את הרכיב הניהולי לדרישות של חברה רב לאומית צומחת, המתחרה בשווקים רבים מול חברות ענק".

- מה הלאה?

"רדוויז'ן עומדת כיום בפני שתי אפשרויות: האחת היא להמכר, והשנייה - לגדול באמצעות רכישות ומיזוגים, בצד ניהול צמיחה פנימית, בדרך שתפתח שווקים חדשים בפני קווי המוצרים החדשים שלה. הבעיה היא, שהמזומנים שיש לה, בסך 94 מיליון דולר, היו אמורים להוות כלי לצמיחה חיצונית, כלומר, לרכישות. אלא שבפועל, החברה לא עשתה צעדים משמעותיים בעניין זה, והפעילות בנושא רכישות של טכנולוגיות משלימות, היתה נמוכה מדי".

- המנכ"ל החדש צפוי להביא איתו גישה חדשה בעניין זה?

"המנכ"ל החדש מגיע מלוסנט, ויש לו נסיון במכירת חברה. כך שאם בטווח הארוך יותר תפתח אפשרות של מכירת רדוויז'ן, יש חשיבות לעובדה שיש לו נסיון של ניהול חברה בתקופה של רכישות ומיזוגים".